Skip to content

מחקר: הטוויטר והפייסבוק לא ליבו את "האביב הערבי"

עפ"י מחקר שנערך באוניברסיטה העברית, דווקא במדינות ערב, שבהן הייתה גישה גבוהה לאינטרנט ושימוש נרחב ברשתות חברתיות - נמצאה הכי פחות מחאה. המחקר ומחקרים דומים יוצגו במסגרת סדנת מחקר בינלאומית באוניברסיטה העברית, במכון טרומן בהר הצופים בירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי מחקר שנערך באוניברסיטה העברית, דווקא במדינות ערב, שבהן הייתה גישה גבוהה לאינטרנט ושימוש נרחב ברשתות חברתיות – נמצאה הכי פחות מחאה. המחקר ומחקרים דומים יוצגו במסגרת סדנת מחקר בינלאומית באוניברסיטה העברית, במכון טרומן בהר הצופים בירושלים

מאת צבי זינגר

בניגוד לדעה הרווחת, לפיה הטוויטר והרשתות החברתיות קידמו וליבו את "האביב הערבי" – מתברר כי דווקא  במדינות ערב, שבהן הייתה גישה גבוהה לאינטרנט ושימוש נרחב ברשתות חברתיות – נמצאה הכי פחות מחאה.

כך מתברר ממחקר שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים. מחקר זה – ושורת מסקנות נוספות ממחקרים חדשים – יידונו במסגרת סדנת מחקר בינלאומית באוניברסיטה העברית, במכון טרומן בהר הצופים בירושלים.

שלטים עם הכיתוב "להפיל את שלטון הצבא", בהפגנה בקהיר
שלטים עם הכיתוב "להפיל את שלטון הצבא", בהפגנה בקהיר

ממסקנות המחקרים שיוצגו בסדנה עולה, כי סוגי משטר, בעיקר ההבדל בין משטר אוטוריטארי לבין דמוקרטי, משפיעים על המאפיינים של תנועת המחאה ועל היחסים בין הכוחות הפועלים במסגרתה. מסקנה נוספת שעולה מהמחקרים היא, שבניגוד לדעה הרווחת, טקטיקות של מחאה במשטר אוטוריטארי אחד אינן בהכרח מאומצות על ידי הציבור במשטר אוטוריטארי אחר.

במרכזה של הסדנה הבינלאומית וכנס המומחים, שיתקיים בתאריכים 21-23 במאי 2012 במכון טרומן, יעמדו גלי המחאה העממית ברחבי העולם הערבי, אירופה, ארצות הברית, ישראל ובמקומות נוספים. גלי מחאה אלה מעלים שאלות נוקבות בדבר מקורות המחאה, מאפייניה, תוצאותיה והשלכותיה על יציבות פוליטית אזורית ובינלאומית כאחד.

בכנס יתקיים דיון מעמיק בייחודיות של מחאות במוקדים השונים וניסיון להצביע על קווי דמיון ושוני בין המחאות השונות, תוך בחינה יסודית של סוגיות כגון: היחס בין מחאה ודמוקרטיזציה, התפתחות של הקצנה, אלימות ומלחמות אזרחים, ההשפעה וההתרחבות של מחאה ממוקד אחד למוקדים אחרים, והסיבות להתערבות בינלאומית במוקד אחד, אך לא באחר.

את כנס המומחים ארגנו פרופסור מריו שניידר (ראש המחלקה למדע המדינה וראש מרכז ליברנט ללימודי אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל), פרופסור אברהם סלע (המחלקה ליחסים בינלאומיים וראש מכון דייויס), וד"ר איתן אלימי (מרצה במחלקה למדע המדינה וחוקר מחאה פוליטית). עוד ישתתפו בכנס חוקרים וחוקרות בעלי שם עולמי, עם מומחיות במקרי מחאה מגוונים מדרום מזרח אסיה, מצרים, ניגריה, איראן, תורכיה, אירופה, ישראל, צ'ילה, ארצות הברית ועוד.

2 Comments

  1. שושי
    12 במאי 2012 @ 10:30

    הערה לשונית: טוויטר ופייסבוק הם שמות של רשתות חברתיות מסויימות. אין צורך להקדים אותן בהא הידיעה, גם לא בכתבה של המחבר הצבי זינגר.

  2. דן
    10 במאי 2012 @ 16:52

    עם כל הכבוד לחוקרים המכובדים,אני ממש לא קונה את מסקנות המחקר.הדיפוזיה שמעניקים כלים כמו פייסבוק וטוויטר אין להם אח ורע. הצלחת מהפכה תלויה במידה רבה בדרכי הפצת הרעיונות והארגון (ראה מהפכת חומייני נגד השאח שנקראה בזמנו "מהפכת הקסטות")

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן