Skip to content

נתניהו פותח בהתייעצויות לגיבוש חלופה לחוק טל

המאמץ העיקרי בשיחות שייפתחו יהיה למצוא מנגנון מוסכם של הגדלה הדרגתית בחלקם של החרדים בגיוס לצה"ל ובשירות לאומי-אזרחי. גורמים פוליטיים העריכו כי הדבר אפשרי – אך החרדים יצטרכו "להתחיל לרדת מהעץ". ההערכה היא, שאם לא תימצא פשרה, יוביל הדבר כנראה לפרישת החרדים מהקואליציה או לפחות לפרישת "יהדות התורה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המאמץ העיקרי בשיחות שייפתחו יהיה למצוא מנגנון מוסכם של הגדלה הדרגתית בחלקם של החרדים בגיוס לצה"ל ובשירות לאומי-אזרחי. גורמים פוליטיים העריכו כי הדבר אפשרי – אך החרדים יצטרכו "להתחיל לרדת מהעץ". ההערכה היא, שאם לא תימצא פשרה, יוביל הדבר כנראה לפרישת החרדים מהקואליציה או לפחות לפרישת "יהדות התורה"

מאת צבי זינגר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יפתח בשבוע הבא בשיחות עם ראשי המפלגות השותפות בקואליציה שלו, כדי לגבש חלופה ל"חוק טל". בהודעה שפירסמה לשכת ראש הממשלה נאמר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום עם כל ראשי הקואליציה. סוכם שהדיונים בנושא הבאת חלופה לחוק טל יחלו כבר בשבוע הבא, כדי שבחודשיים וחצי הקרובים יאושר חוק חדש".

(צילום: שרון ליבנה)
מאהל הפראיירים מול ועידת הליכוד (צילום: שרון ליבנה)

עוד נאמר בהודעת לשכת ראש הממשלה כי "החוק החדש יגדיל בהדרגתיות את השוויון בנטל, יכניס למעגל השירות יהודים וערבים, וזאת מבלי לשסות ציבור בציבור".

במקביל מינה המשנה לראש הממשלה שאול מופז את ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) לעמוד בראש הצוות שהקים ראש הממשלה לגיבוש חלופה לחוק טל, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. ח"כ פלסנר עמד בשנה האחרונה בראש הצוות בוועדת חוץ וביטחון שעבד על ניסוח הצעת חוק חלופית לחוק טל. עבודת הצוות תחל בשבוע הבא. יו"ר ישראל ביתנו , השר אביגדור ליברמן, מינה את יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ דוד רותם כנציג הסיעה בצוות.

בשיחות שינהל ראש הממשלה יהיה עליו לגבש הסכמה שתהיה מקובלת גם על ש"ס ו"יהדות התורה" וגם על "ישראל ביתנו". אולם  שר החוץ אביגדור ליברמן העומד בראש "ישראל ביתנו", הבהיר השבוע כי אחד המבחנים החשובים מבחינתו, להמשך היותה של מפלגתו בקואליציה, הוא נושא החלופה לחוק טל – וכי "דווקא בגלל שיש קואליציה יציבה ואיתנה, אסור שזו תהיה מריחה".

מצד אחר, הבהירו ב"יהדות התורה", כי "החרדים יעדיפו כלא ולא גיוס" וכי "מי שירצה ללמוד תורה יוכל ללמוד". בש"ס העדיפו ניסוחים חיוביים יותר, המרמזים על נכונות למציאת פשרה.

מבחינת נתניהו, המאמץ העיקרי בשיחות שייפתחו יהיה למצוא מנגנון מוסכם של הגדלה הדרגתית בחלקם של החרדים בגיוס לצה"ל ובשירות לאומי-אזרחי. גורמים פוליטיים העריכו כי הדבר אפשרי – אך החרדים יצטרכו "להתחיל לרדת מהעץ". אם לא תימצא פשרה, מעריכים חוגים פוליטיים – יוביל הדבר כנראה לפרישת החרדים מהקואליציה, או לפחות פרישת "יהדות התורה".

בש"ס המצב שונה במקצת. שם נשמעו כבר רמיזות, כי מציאת פתרון של "ישיבות הסדר" חרדיות – תהיה מקובלת עליהם. ח"כ נסים זאב אף העלה זאת באחד מדיוני ועדת חוץ והביטחון, אף כי הדגיש כי העלה זאת על דעתו בלבד.

יאיר לפיד, ראש מפלגת "יש עתיד", תקף בכנס שערך בקיבוץ שפיים את מפלגות הקואליציה והביע ספק אם הממשלה תחוקק חוק שיביא לשוויון בנשיאה בנטל. "אם הם היו רוצים לעשות את זה, היה להם את כל הזמן שבעולם, היו להם את כל האצבעות בכנסת", אמר לפיד. "הם לא נחתו כרגע במדינת ישראל. הם בשלטון כבר המון שנים. הם משחקים ביניהם את משחק הכסאות כבר המון שנים, והם לא עשו כלום. פתאום זה אכפת להם? פתאום זה אידיאולוגי? פתאום הם גילו שזה לא צודק שיש כאלה שמתגייסים וכאלה שלא מתגייסים? פתאום הם גילו שזה לא סביר שאין לנו ממשלה של 18 שרים ושיטת בחירות שלא מאפשרת סחטנות וסקטוריאליות? על מי הם עובדים?

"הם יקחו את חוק טל, ויוסיפו לו איזה סעיף מגוחך של מכסות, ויטענו שהם עשו מהפכה", אמר לפיד. "נתניהו לא יריב עם מה שהוא מכנה 'השותפים הטבעיים' שלו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן