Skip to content

רכב צבאי בשימוש אזרחי, האם האופנה חוזרת?

עד לפני שנתיים אפשר היה לרכוש את ההאמר האמריקני בתצורה אזרחית מפוארת. לא עוד. סופה ישראלית נמכרת בארץ וכעת, מדרום אפריקה, מגיע Marauder
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עד לפני שנתיים אפשר היה לרכוש את ההאמר האמריקני בתצורה אזרחית מפוארת. לא עוד. סופה ישראלית נמכרת בארץ וכעת, מדרום אפריקה, מגיע Marauder

מאת דני בר

המאצ'ו הישראלי רגיל לנסיעה בסדיר או במילואים ברכב צבאי, בעל יכולת עבירות מדהימה ושרידות טובה. וכך כמובן עבר גם הסופה הישראלי לכבישי ישראל כרכב אזרחי (בד"כ מעודפי הצבא הנמכרים במכרזים, אבל לא רק).

סופה (צילום ויקיפדיה)

למצ'ו האמריקני, ואליו הצטרפו לא מעט ישראלים בעלי יכולת, הציע GM יצרנית ה – HUMMER גרסה אזרחית עוצמתית, אבל שתיינית דלק ומזהמת אוויר. תכונה זו כנראה פחות נחשבת בעיני קברניטי הצבא, אבל לצרכן האזרחי הם בהחלט פרמטרים משמעותיים, שהביאו בסופו של דבר, אחרי הפסדי עתק, להפסקת הייצור האזרחי של ההאמר.

ההאמר יוצר בארה"ב ובדרום אפריקה ושם גם תוכנן ומיוצר רכב אימתני אחר, שיוצר במקור לשימוש צבאי וכעת אפשר לרכוש אותו גם בתצורה אזרחית – מרודר שמו. זהו רכב כבד ( 10 טונות ) גבוה ( 2.7 מ' ) שתוכנן כך שיוכל גם לעמוד בפני פיצוץ מוקש מתחת לאחד הגלגלים, ולהמשיך לנסוע, תודות למרחק הגחון הרב שיש לרכב.

ערכתי השוואה בין 3 גרסאות הכביש-שטח צבאי-אזרחי שלפנינו:
מנוע: סופה 2,500/4000 סמ"ק תלוי בגרסה, המרודר 3500 סמ"ק.
הספק: סופה 180/10 כו"ס תלוי בגרסה, האמר 220 כו"ס והמרודר 220 כו"ס.
מהירות מרבית: סופה 90 קמ"ש, האמר 130 קמ"ש והמרודר 110 קמ"ש.
טווח נסיעה: סופה כ- 300 ק"מ, האמר כ- 400 ק"מ והמרודר 700 ק"מ.
משקל עצמי: סופה 1,600 ק"ג, האמר כ- 2,500 ק"ג ואילו המרודר…..9,900 ק"ג.
מידות: גובה הסופה כ- 1.9 מ' , האמר כ- 1.8 מ' ואילו המרודר מתנשא לגובה של 2.7 מ'.
אורך הסופה 4.15/4.49 מ' תלוי בגרסה ( ארוך/קצר), ואילו המרודר מגיע ל- 6.7 מ' .
מספר נוסעים: הסופה מסיע נהג + 5 או 7 נוסעים ( קצר/ארוך), ההאמר נהג + 4 ואילו המרודר נהג + 9 .

הסופה נמכר בגרסה האזרחית רק בישראל, ההאמר נמכר בארה"ב (כ-160,000 יחידות נמכרו בסה"כ) וברחבי העולם. במאי 2010 הופסק יצור ההאמר.

מרודר הצבאי נמכר לאזרביז'ן (65 יחידות בלבד) ודרום אפריקה רכשה כ-50 יחידות. כיום מוצעת למכירה בבריטניה גרסה אזרחית במחיר של 300,000 ליש"ט.

בראלי דקאר משתתף ההאמר עם הנהג ובעל צוות ההאמר, רובי גורדון והשנה גם עם עטייה, וכנראה נראה את ההאמר גם בראלי דקאר 2013.

1 Comment

  1. דותן
    21 במאי 2012 @ 8:20

    פרקטי? לא.

    מדליק? בטח!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן