Skip to content

מי יתנני עוף (נודד)

בשבת מקיימת רשות הטבע והגנים שלל פעילויות לקהל הרחב לרגל יום נדידת הציפורים הבינלאומי בסימן ההגנה על העופות הנודדים, החל מחר. בעקבות תוכנית: בתוך חמש שנים ירד בחצי מספר העופות שנפגעו מהתחשמלות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שקנאי. השקנאים המצויים נודדים מעל ישראל בעשרות אלפים. צילום עמית מנדלזון
שקנאי. השקנאים המצויים נודדים מעל ישראל בעשרות אלפים. צילום עמית מנדלזון

בשבת מקיימת רשות הטבע והגנים שלל פעילויות לקהל הרחב לרגל יום נדידת הציפורים הבינלאומי בסימן ההגנה על העופות הנודדים, החל מחר. בעקבות תוכנית: בתוך חמש שנים ירד בחצי מספר העופות שנפגעו מהתחשמלות 

מאת עירית רוזנבלום

מחר, שבת, מציינים ברחבי העולם את יום הנדידה הבינלאומי בסימן הגנה על העופות הנודדים ועל צרכיהם. רשות הטבע והגנים תקיים שלל פעילויות לקהל הרחב, בגן הלאומי בית גוברין, בשמורת נחל תנינים בשרון ובשמורת עין פרת, שבדרך בין ירושלים לים המלח.
ההפנינג בגן הלאומי בית גוברין, יתרכז השנה בקשר שבין העופות הנודדים לבני האדם ובאופן שבו גורלותיהם השתלבו זה בזה לאורך השנים. במקום יופעלו דוכנים, יינתנו הסברים בנושא ציפורים נודדדות, תיערך היכרות עם עבודתו של הצפר ויתקיימו פעיליות ומשחקי צפרות לילדים. כמו כן ישוחררו לטבע עופות נודדים ובהם דיות וחסידות פגועות ששוקמו בבית החולים לחיות בר. האירוע יתקיים בשעות 11.00-15.00.

שמורת נחל תנינים מושכת אליה מגוון של ציפורים נודדות הודות לעושר בתי הגידול של הנחל וגדותיו, צמחיית הסבך, שטחי הבריכות הנרחבים, החוף והים. מחר תתקיים צפייה בציפורים יחד עם צפרים. הכניסה למנויים חינם.

בשמורת עין פרת שבוואדי קלט, הקרובה לציר הנדידה המרכזי של ישראל, אפשר להתרשם מעופות דורסים המקננים באזור, לצד המצוקים המרשימים, הנחל הזורם, מנזר חריטון על מצוקי הסלע ובריכות שכשוך קרירות. פעילות מיוחדת לכל המשפחה תתקיים במקום בשעות 10.00-15.00 ותכלול סיורים מודרכים, תחנת הסברה בנושא ציפורים נודדות, משחק זיהוי ציפורים על ידי צפר מוסמך ותחרות כרזות משפחתיות נושאת פרסים.

פרטים נוספים על כל האירועים באתר רשות הטבע והגנים: www.parks.org.il.

עיט שמש על עמוד ממוגן. צילם רוני לבנה
עיט שמש על עמוד ממוגן. מחצית מהתאונות נחסכו. צילם רוני לבנה

"פורשים כנף" על הדורסים

בשנת 2011 נפגעו על קווי מתח 112 עופות בר, מתוכם רק 58 שנפגעו מהתחשמלות – לעומת 111 עופות שנפגעו כך בשנת 2007. מגמת הירידה בשנים האחרונות היא פועל יוצא של תוכנית "פורשים כנף", המשותפת לרשות הטבע והגנים, חברת החשמל והחברה להגנת הטבע. במסגרת שיתוף הפעולה מוגנו בשנים האחרונות אלפי עמודי חשמל בנקודות אשר מסכנות עופות בר. בנוסף לירידה הכללית ישנה גם ירידה במספר העופות בסכנת הכחדה שנפגעים על עמודי חשמל, כך שהשנה לא נצפתה כל פגיעה ברחמים, נשרים ועיטי שמש, אם כי השנה מצאו את מותם שלושה עיטים ניציים נדירים על עמוד מתח גבוה.

המינים המועדים ביותר לפגיעה הם דיות שחורות, אשר נפוצות מאוד בארץ ונמשכות בלהקות לאתרי פסולת, לרוב אתרים לא מוסדרים, שגם קווי החשמל שבסביבתם לא תמיד מוסדרים. עם העופות שנפגעו כתוצאה מהתנגשות בעמוד חשמל נמנים השקנאים המצויים, אשר נודדים מעל ישראל בעשרות אלפים.

לדברי אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, מהנתונים שנאספו עולה כי יותר משליש מאירועי ההתחשמלות ב-2011 היו במישור החוף המרכזי, בשפלת יהודה, ובנגב הצפון-מערבי. חלק ניכר מאירועים אלו היו בסמיכות למאגרי מים, אשר להם יש עדיפות בתוכנית למיגון עמודים, שבזכותה ממגנת חברת החשמל מאות עמודי חשמל מדי שנה.

הצופה: "מלבד הסיוע של השותפות לתוכנית "פורשים כנף", ראוי לציין את תמיכת בית החולים לחיות בר של הרשות והספארי, שבוחנים את העופות שנפגעו והשנה למעשה אובחנו 19 מכלל הפגיעות רק בבדיקות שנערכו בבית החולים. המידע מועבר חזרה לשטח וכך מתוכננים מיגונים נוספים בעתיד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן