Skip to content

מחאת הקיץ נפתחת בכיכר רבין ובערים ברחבי הארץ

אלפי אנשים זרמו לככר רבין מהשכונות ומערים הסובבות את תל אביב, לעצרת מחאה מסוג קצת אחר. האירוע המרכזי והאלטרנטיבי מתקיים ללא במה מרכזית, אך עם נאומים ומוסיקה, ומוקרן על המסכים. על המסכים נכתב: "המחאה הזאת לא פוליטית. כל המפלגות נכשלו" ו-"כול העם אופוזיציה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשלושים אלף מפגינים זרמו לככר רבין מהשכונות ומערים הסובבות את תל אביב, לעצרת מחאה מסוג קצת אחר. האירוע המרכזי והאלטרנטיבי מתקיים ללא במה מרכזית, אך עם נאומים ומוסיקה, ומוקרן על המסכים. על המסכים נכתב: "המחאה הזאת לא פוליטית. כל המפלגות נכשלו" ו-"כול העם אופוזיציה". עצרות וצעדות התקיימו גם בחיפה, בירושלים, בנהריה ובישובים נוספים

מאת כתבי מגפון

(צילום: דן בן דב)
קבוצות שונות, מסרים מגוונים, הרבה כעס (צילום: דן בן דב)

הערב (שבת) נפתחת רשמית מחאת הקיץ 2012 בסימן השכונות והפריפריה. בשעות האחרונות התנקזו אל ככר רבין קבוצות קבוצות של צועדים שבאים משכונת התקווה, שכונת שפירא, יד אליהו, פלורנטין ונווה שאנן וחברו לאירוע המחאה בכיכר רבין. מאות נהרו לככר מכול רחבי העיר והערים השכנות. נמסר כי בהפגנה השתתפו בשיאה כשלושים אלף איש.

צעדות ועצרות יתקיימו גם בירושלים, חיפה, נהריה, באר שבע, קריית שמונה, פרדס חנה, אילת וערים ויישובים נוספים. למחאה חברו קבוצות מחאה שונות כמו המשמר החברתי, ישראל יקרה לנו, התנועה הירוקה, יוצאי אתיופיה נגד גזענות, התנועה למען פסיכולוגיה ציבורית, גוש השכונות ומחוסרי הדיור ועוד. האירוע המרכזי והאלטרנטיבי מתקיים בככר רבין ללא במה מרכזית, אך עם נאומים ומוסיקה.

מציירים עולם חדש (צילום: דן בן דב)
מציירים עולם חדש (צילום: דן בן דב)

על המסכים בכיכר נכתב: "המחאה הזאת לא פוליטית. כל המפלגות נכשלו. תשאלו את עצמכם למה הקואליציה כל כך רחבה והאינטרסים כל כך צרים…. תשאלו את עצמכם למה בפריפריה יש פחות רופאים ויותר חולים. למה בכל חג מבקשים מכם כמה שקלים לילדים רעבים. אכזבתם אותנו. כל העם אופוזיציה!"

ביטוי לקבוצות השונות

הקהל מגוון ויש ביטוי לקבוצות השונות שהתקבצו כאן. דורשים דיור במחיר שפוי, מוחים נגד אלימות המשטרה, "די לאלימות

עגל הזהב. "אל תתנו ל-10 משפחות לנהל את המדינה (צילום: דן בן דב)
עגל הזהב. "אל תתנו ל-10 משפחות לנהל את המדינה (צילום: דן בן דב)

הכלכלית נגד ילדינו" וגם קבוצות פוליטיות כמו מרצ מצד אחד ואנשים בעד האחדות מצד אחר.

הפגנת 12 במאי מול בית העיריה (צילום: שי זיו)
הפגנת 12 במאי מול בית העיריה (צילום: שי זיו)

דוד ענבר, מיוזמי המשמר החברתי, אמר לקראת ההפגנה: "המחאה היא לא מחודשת, היא המשך של קיץ 2011, היא לא נפסקה לרגע, היא אולי הפסיקה להיות מסוקרת בתקשורת, אבל היא לא נפסקה לרגע. אנחנו רוצים שלכל אזרח יהיה מגורים, אוכל, ביגוד, חינוך ורפואה – מה שמכונה חמשת הממים של ז'בוטינסקי בצורה נגישה ושווה לכל נפש, די להזנחת הפריפריה. אנחנו רוצים שתופסק ההפרטה, שתקוים רגולציה על המגזר הפרטי בו זכויות העובדים הן המלצה בלבד. אנחנו רוצים שקיפות שלטונית, אנחנו רוצים דמוקרטיה ישירה, אנחנו רוצים שיפרקו את הריכוזיות במשק, בלי כל הפירמידות, הדואופולים והאוליגאפולים".

(צילום: שרון ליבנה)
אי של שפיות בככר (צילום: שרון ליבנה)

אי של שפיות

עידן אוחיון, פעיל חברתי בקבוצה שנקראת מהפכה של אהבה: "אנחנו מקיימים את 'אי של שפיות' שהוא מעיין מקום קטן לדוגמה, על המדשאה בכיכר רבין, בו אנחנו מזמינים את העוברים והשבים להצטרף לעצור את הסחף הפנימי ולהרגע קצת".

האירועים בככר מתקיימים בגובה העיניים. הפעילות מתקיימת במוקדים שונים בככר, שמהם מעבירים מסרים, מדברים או שרים והכול מוקרן לסירוגין על מסכים בככר.

מהפיכה מהעם (צילום: דן בן דב)
המהפיכה מהעם ( (צילום: דן בן דב)

כמה מאות מפגינים צעדו בחיפה בשדרות מוריה, לכיוון מרכז חורב, וקראו: "אנחנו הרוב חוזרים לרחוב". העצרת מתקיימת במרכז חורב. בירושלים צעדו מפגינים, פעילי מחאה, מכמה מוקדים לכיוון בית ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

במוצ"ש צעדו 250 איש בשדרות הגעתון בנהריה  בצעדת מחאה. בצעדה השתתפו מהמגזר הערבי והדרוזי. אישי ציבור מחורפיש, סכנין, נצרת ועוד.

250 מפגינים צעדו בשדרות הגעתון בנהריה
250 מפגינים צעדו בשדרות הגעתון בנהריה

הצועדים מחו על יוקר המחייה, דיור בר השגה וחוק שירות לכול, שוויון בנטל.

הצעדה הסתיימה בטקס, שבו נאמו בשם המגזר הדרוזי, ח"כ שכיב שאנן (סיעת עצמאות, שנמצאת בקואליציה), שחבר למחאה ואמר שגם אם יצטרך לפרוש מהכנסת, הוא מתחייב לתמוך במחאה הצודקת.

בשם המגזר המוסלמי: אנט חאסכייה אם מוסלמית מעכו, שילדיה משרתים בצבא וקראה לערביי ישראל לתרום למדינה ולהיות שותפים בכל. "תפסיקו להתבכיין ותתרמו" אמרה אנט "ישנה מדינה אחת וכולנו חיים בה. על המגזר הערבי לתרום ואז לתבוע זכויות. והתרומה מתחילה בשירות לאומי או בצה"ל".

הרצל רחום, מפעילי מחאה מנהריה: "לא נולדתי עם כפית זהב. עבדתי קשה והמדינה רק לוקחת ולוקחת. הגיע הזמן שהמדינה תיתן לנו. לעם ולא לטייקונים".

שהרין בר נוי, מפעילות מאהל נהרייה, אחות שכולה, שקראה לשוויון בנטל.

עצרת בגן הניצחון בנהריה
המדינה רק לוקחת ולוקחת. עצרת בגן הניצחון בנהריה

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן