Skip to content

האופוזיציה תובעת לשנות את כללי המשחק בכנסת: "ישראל לא תהפוך לרפובליקת בנניהו"

האופוזיציה מימין ומשמאל פותחת במאבק - כדי שתהיה לה האפשרות לתפקד גם נגד הקואליציה הגדולה של 94 חברי הכנסת. ח"כ אורי אריאל: "נוצרה מציאות מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית"; ח"כ אילן גילאון: "נמרר את חייה של ממשלת הדיל המסריח"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופוזיציה מימין ומשמאל פותחת במאבק – כדי שתהיה לה האפשרות לתפקד גם נגד הקואליציה מקיר לקיר של 94 חברי הכנסת. ח"כ אורי אריאל: "נוצרה מציאות מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית"; ח"כ אילן גילאון: "נמרר את חייה של ממשלת הדיל המסריח"

מאת צבי זינגר

האופוזיציה מימין ומשמאל מתארגנת למאבק בקואליציה הענקית, של 94 חברי הכנסת ותובעת לשנות את כללי המשחק.

אילן גילאון: "ממשלת הדיל המסריח". (תצלום: אתר הכנסת)
אילן גילאון: "ממשלת הדיל המסריח". (תצלום: אתר הכנסת)

כחלק ממאבקה של האופוזיציה בממשלת האחדות ובקואליציה הגדולה בתולדות הכנסת,שיגר הבוקר ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) מכתב ליו"ר הכנסת, ח"כ ראובן רובי ריבלין, ובו דרש לשנות את כללי המשחק.

בין יתר הדרישות שהוצגו במכתב, ביקש ח"כ אריאל להפחית ל-20 את מספר החתימות המחייבות הופעת ראש הממשלה בפני הכנסת, להפחית ל-15 את מספר חברי הכנסת שיכולים לדרוש הצבעה שמית, במקום 20 הדרושים כיום, וכן להוריד ל-20 את מספר החתימות הדרוש לכינוס המליאה בזמן פגרה, במקום 25 חתימות.

אורי אריאל: "סכנה לדמוקרטיה". (תצלום: אתר הכנסת)
אורי אריאל: "סכנה לדמוקרטיה". (תצלום: אתר הכנסת)

"המציאות בה האופוזיציה לא יכולה לפעול על מנת לבקר ולהציג את כשלי הממשלה, עקב החלשתה, היא מציאות מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית", אומר ח"כ אורי אריאל. "יו"ר הכנסת מבין את הסכנה הנוכחית לדמוקרטיה ואני מקווה שיענה להצעותיי, אך גם אם לא יעשה זאת, בכוונתי ובכוונת חבריי לאופוזיציה לשתף פעולה, על מנת לפעול חוקית ומשפטית לחיזוק מעמד האופוזיציה בכנסת."

לעומתו, הניחה היום סיעת מרצ על שולחן הכנסת חמש הצעות חוק, שחלקן נועד לאפשר פיקוח של הכנסת על הממשלה וחלקן נועד להבליט ולהלעיג את גודלה העצום והמנופח של הקואליציה. ואלו הצעות החוק שהניחה מרצ:

* תיקון לחוק יסוד הממשלה, הקובע שמספר השרים בממשלה לא יעלה על מספר חברי הכנסת באופוזיציה. כיום מכהנים בממשלת נתניהו 30 שרים (ויש כוונה למנות נוספים) לעומת 26 חברי כנסת בלבד באופוזיציה.

* תיקון חוק הקובע, כי אם הקואליציה מורכבת מיותר משני שלישים מחברי הבית (80 ח"כים), הרוב שיידרש על מנת  להעביר הצעת אי-אמון יהיה 40 חברי כנסת ולא 60 כפי שהוא כיום.

* שינוי נוהל "40 חתימות", במסגרתו אפשר לזמן את ראש הממשלה להופיע בפני הכנסת, כך שאם האופוזיציה קטנה מארבעים ח"כים, במקום 40 חתימות, תהיינה דרושות רק חתימותיהם של כל חברי האופוזיציה.

* שינוי הדרישה לרוב של 50 ח"כים באישור הצעת חוק בעלת משמעות תקציבית, הכרוכה בעלות מעל חמישה מיליון ש"ח בשנה. על פי הצעת מרצ, אם גודל האופוזיציה קטן מ-50 מנדטים, הרוב הדרוש יעמוד על מספר חברי האופוזיציה.

* תיקון הקובע, כי בכל ועדה מוועדות הכנסת, לפחות שליש מהחברים יהיו חברי אופוזיציה, ללא קשר לגודלה. אם אין די חברי כנסת באופוזיציה לאיוש כל הוועדות ולשמור על חלק יחסי של שליש, יקטן מספרם הכולל של חברי הוועדה על מנת לאפשר זאת. לדוגמה, אם בוועדה מסוימת יש רק 2 ח"כים מהאופוזיציה, מספר חברי הוועדה יקטן ל-6, כדי שהח"כים מהאופוזיציה ימנו שליש מחבריה.

"בשנה הקרובה אנחנו מתכוונים למרר את חייה של ממשלת הדיל המסריח המנופחת", אומר יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון. "ישראל לא תהפוך לרפובליקת בנניהו בעקבות העסקה המצחינה שראש הממשלה רקם יחד עם קדימה. חלק מהחוקים נועדו להבליט את השפל הדמוקרטי שבקואליציה המנופחת והנפוחה, וחלקם חיוניים, על מנת לאפשר עבודת אופוזיציה תקינה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן