Skip to content

בהצבעה חשאית תבחר היום הכנסת את מבקר המדינה הבא

המתמודדים על התפקיד הם סגן נשיא בית משפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, שופט בית משפט המחוזי בירושלים, השופט יוסף שפירא, ונשיא לשכת המבקרים הפנימיים, שלמה קלדרון - אולם הקרב העיקרי יתחלל בין שניים, ריבלין ושפירא. שפירא היה מועמדם של 67 ח"כים, אולם מאז הציג השופט ריבלין את מועמדותו, נפתח המשחק מחדש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המתמודדים על התפקיד הם סגן נשיא בית משפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, שופט בית משפט המחוזי בירושלים, השופט יוסף שפירא, ונשיא לשכת המבקרים הפנימיים, שלמה קלדרון – אולם הקרב העיקרי יתחלל בין שניים, ריבלין ושפירא. שפירא היה מועמדם של 64 ח"כים, אולם מאז הציג השופט ריבלין את מועמדותו, נפתח המשחק מחדש

מאת צבי זינגר

בהצבעה חשאית תכריע היום מליאת הכנסת מי יהיה מבקר המדינה הבא, שיחליף את המבקר הנוכחי, השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס.

השופט יוסף שפירא (תצלום: אתר הרשות השופטת)

שלושת המתמודדים על התפקיד הם סגן נשיא בית משפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, שופט בית משפט המחוזי בירושלים, השופט יוסף שפירא, ונשיא לשכת המבקרים הפנימיים, שלמה קלדרון.

ההתמודדות העיקרית תהיה בין השופט ריבלין לשופט יוסף שפירא. עד לאחרונה נחשב השופט יוסף שפירא, שעל מועמדותו חתמו 64 חברי כנסת, למועמד בעל הסיכויים הרבים ביותר להיבחר, משום שהיה מוסכם על הליכוד וקדימה (שהיתה עוד באופוזיציה) ומשום שמועמדותו של השופט אליעזר ריבלין היתה בסימן שאלה. אולם מאז הודיע השופט ריבלין על מועמדותו "נפתח המשחק מחדש" ובין השניים התחולל בימים האחרונים מאבק על כל חבר כנסת – וחלק מחברי הכנסת שתמכו עד עתה בשפירא, העבירו את תמיכתם לריבלין.

על פי הכללים, על המועמד להיבחר לפחות בקולותיהם של 60 ח"כים. אם איש מהמתמודדים לא ישיג את 60 הקולות – ייערך סיבוב שני בהצבעה.

אליעזר ריבלין (70) הוא שופט בית המשפט העליון מאז שנת 2000, והמשנה לנשיא בית המשפט העליון מאז שנת 2006. ריבלין היה חבר הוועדה לבחירת שופטים ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

השופט אליעזר ריבלין (תצלום: אתר ויקיפדיה)
השופט אליעזר ריבלין (תצלום: אתר ויקיפדיה)

ריבלין נולד בירושלים, נצר למשפחת ריבלין, שעלתה לירושלים. בן דודו הוא השופט יוסף ריבלין מבית המשפט השלום בירושלים. ריבלין מתגורר בירושלים, והוא אב לארבעה ילדים. הוא סיים לימודי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים בשנת 1969. לאחר לימודיו, עסק בעריכת דין בבאר שבע, ואף העניק שירותי ייעוץ משפטי לרשויות ציבור. ב-13 בדצמבר 1976 מונה לכהונת שופט בביהמ"ש לתעבורה. כעבור שנתיים, בחודש מאי 1978, מונה לכהונת שופט שלום בביהמ"ש בקרית גת.

ב-3 בספטמבר 1982 מונה לכהונת שופט בביהמ"ש המחוזי בבאר שבע, תפקיד שבו כיהן 17 שנה.

13 שנה בדיוק לאחר תחילת כהונתו כשופט מחוזי, ב-3 בספטמבר 1995, מונה לסגן נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע. בשנת 1997 שימש כחוקר אורח בפקולטה היוקרתית למשפטים של אוניברסיטת הארוורד.

בשנת 1999 זומן ריבלין לכהן במינוי זמני בבית המשפט העליון. בגיל 58, לאחר שנה בתפקיד זה, ולאחר 24 שנים מאז מונה לראשונה לשופט, ריבלין התמנה במינוי קבע לשופט בבית המשפט העליון.

ב-17 בספטמבר 2006 מונה כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון. שימש גם כיושב ראש ועדת הבחירות המרכזית בבחירות לכנסת ה-18.

ריבלין אמור היה להחליף את דורית ביניש כנשיא בית המשפט העליון בשנת 2012 לתקופת כהונה בת פחות משלושה חודשים (עד הגיעו לגיל 70), אך הודיע כי יוותר עליה לטובת אשר גרוניס.

ריבלין שימש כמרצה באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת תל אביב בתחום דיני הנזיקין ומשפט חוקתי, וכמרצה אורח באוניברסיטאות בארצות הברית. הוא חבר הנהלת המכון להשתלמות שופטים על שם ד"ר יואל זוסמן ואחד מסגני הנשיא של הארגון הבינלאומי של בתי הספר לשופטים.

השופט יוסף שפירא (67), יליד ישראל, הוא שופט בית המשפט המחוזי ירושלים. בשנת 1963 סיים את לימודי התיכון בבית הספר "תיכון עירוני ג'" בירושלים. בשנים 1964-1966 שירת בצה"ל. בשנת 1971 סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנים 1970-1972 התמחה בבית המשפט המחוזי בירושלים ובמשרד עורכי-דין. באוקטובר 1972 הוסמך כעורך-דין.

בשנים 1972-1974 עבד כעורך-דין שכיר. בשנים 1974-2003 שותף במשרד עורכי-דין. במסגרת עבודתו העניק ייצוג משפטי (Pro-Bono) לאגודת עיוורים, ולאנשים ללא אמצעים המופנים מטעם האגודה לזכויות האזרח.

משנת 1999 משרת השופט שפירא במסגרת שירות המילואים כשופט בית המשפט הצבאי לערעורים, בדרגת אלוף-משנה.

השופט שפירא סיים בשנת 2000 לימודי תואר שני בקרמינולוגיה באוניברסיטת לסטר, באנגליה. בשנים 2001-2003 שימש כסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי-הדין. ביולי 2003 מונה לכהונת שופט בתי משפט השלום במחוז ירושלים. ביולי 2003 מונה לכהונת רשם בית המשפט המחוזי בירושלים. ביולי 2003 מונה לכהונת שופט בפועל בבית המשפט המחוזי בירושלים לתקופה של ארבע שנים. במאי 2005 מונה לכהונת שופט בית המשפט המחוזי בירושלים.

2 Comments

  1. בני
    14 במאי 2012 @ 13:24

    ריבלין הוא נשיא של הארגון הבינלאומי של בתי הספר לשופטים. לא סגן.

  2. ישער
    14 במאי 2012 @ 10:35

    זינגר-
    ההגינות מחייבת להגיד כמה מילים גם על שלמה קלדרון. גם עם סיכויו מועטים.
    היחיד מכול המעומדים שמבין גם בביקורת. היה נשיא לשכת המבקרים הפנימיים שנים רבות,
    מזה כשנה משמש כנשיא כבוד שלהם.
    (נדמה לי שהוא גם נכה צה"ל ).
    אגב, יכול להיות שדווקא המועמודות שלו תיצור סיבוב שני בין שפירא וריבלין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן