Skip to content

המבקר הבא: השופט יוסף שפירא

רק בהצבעה השלישית הוכרעה הכף. השופט שפירא קיבל 68 מקולות הח"כים לעומת 40 קולות בלבד בהם זכה השופט העליון אליעזר ריבלין. להצבעה קדמו שני סיבובי הצבעה קודמים, שבהם השתתף גם שלמה קלדרון - איש מהם לא הצליח להגיע ל-61 קולות, מינימום הקולות הנדרש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רק בהצבעה השלישית הוכרעה הכף. השופט שפירא קיבל 68 מקולות הח"כים לעומת 40 קולות בלבד בהם זכה השופט העליון אליעזר ריבלין. להצבעה  קדמו שני סיבובי הצבעה קודמים, שבהם השתתף גם שלמה קלדרון – איש מהם לא הצליח להגיע ל-61 קולות, מינימום הקולות הנדרש 

מאת צבי זינגר

רק בסיבוב השלישי של ההצבעה הכריעה הכנסת כי השופט יוסף שפירא יהיה מבקר המדינה הבא של מדינת ישראל. השופט שפירא יושבע בכנסת וייכנס לתפקידו ב-4 ביולי. הוא יכהן קדנציה אחת של 7 שנים, כפי שמכהן גם השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס, העומד בפני סיום תפקידו.

בהצבעה השלישית, שהכריעה סופית את הכף, קיבל שפירא 68 מקולות הח"כים לעומת 40 קולות בלבד, בהם זכה השופט העליון אליעזר ריבלין.

משלחת הכנסת מבשרת ליוסף שפירא על היבחרו לתפקיד מבקר המדינה. (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)
משלחת הכנסת מבשרת ליוסף שפירא על היבחרו לתפקיד מבקר המדינה. (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)

להצבעה הזאת קדמו שני סיבובי הצבעה קודמים, שבהם השתתף גם המועמד השלישי לתפקיד, שלמה קלדרון. בסיבוב הראשון חסרו לשפירא רק שלושה קולות והוא קיבל 58 קולות. השופט אליעזר ריבלין קיבל 44 קולות ושלמה קלדרון קיבל רק 10 קולות, כמספר חברי הכנסת שחתמו על מועמדותו. בסיבוב ההצבעה השני קיבל השופט שפירא 59 קולות, השופט ריבלין 45 קולות וקלדרון 2 קולות. בשלושת סיבובי ההצבעה לא השתתפו כל חברי הכנסת.

מיד לאחר ההצבעה יצאה משלחת הכנסת, בראשות יו”ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, לביתו בירושלים של המבקר הנבחר השופט המחוזי יוסף שפירא. יחד עם ריבלין הגיעו לביתו של שפירא סגן יו”ר הכנסת ח”כ יצחק וקנין, ח”כ רוני בר און יו”ר הוועדה לביקורת המדינה וח”כ רחל אדטו.
”הכנסת סיימה ברגע זה את ההצבעה – ובאנו אליך משלחת הכנסת על מנת לבשר לך על כך שאתה הוא המבקר הנבחר” אמר ריבלין לשפירא. ”הכנסת כולה מברכת אותך בברכה שלמה. מבקר המדינה הוא ידה הארוכה של הכנסת כגוף מפקח אבל הכנסת היא גם מבוקרת על ידי המבקר. תפקידך הוא חשוב ביותר ורם – ואני מבקש מקרב הלב לאחל לך הצלחה בתפקידך”.
סגן יו”ר הכנסת ח”כ יצחק וקנין (ש”ס) שגם שימש יו”ר ועדת הקלפי לבחירת מבקר המדינה, אמר למבקר הנבחר שפירא: ”זו הייתה הצבעה בת שלושה סיבובים שהראתה דמוקרטיה במיטבה. משניבחרת, כל חברי הכנסת מתאחדים מאחוריך”.
יו”ר הוועדה לביקורת המדינה ח”כ רוני בר און התבדח ואמר ליוסף שפירא: ”היום אתה הזעת בגלל חברי הכנסת, בעתיד חברי הכנסת יזיעו בגללך” . בראון הוסיף: ”אין לי ספק שהכנסת תתאחד סביב הדרך שבה תמלא את תפקידך”.

נשיא המדינה שמעון פרס התקשר למבקר החדש יוסף שפירא מיד לאחר היבחרו בכנסת וברך אותו על מינויו "אני מבקש לברך אותך על היבחרותך הדמוקרטית. אתה נכנס לתפקיד אחראי ומרכזי במדינה ואני בטוח שתמלא תפקידך זה באחריות וביושר כפי שראוי במדינה מתוקנת." מבקר המדינה שפירא הודה לנשיא בחום ואמר כי הוא נרגש ומעריך מאוד את ברכתו.

המבקר בא, השופט יוסף שפירא (צילום: אתר הרשות השופטת)
המבקר בא, השופט יוסף שפירא (צילום: אתר הרשות השופטת)

השופט יוסף שפירא (67), יליד ישראל, הוא שופט בית המשפט המחוזי ירושלים. בשנת 1963 סיים את לימודי התיכון בבית הספר "תיכון עירוני ג'" בירושלים. בשנים 1964-1966 שירת בצה"ל. בשנת 1971 סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנים 1970-1972 התמחה בבית המשפט המחוזי בירושלים ובמשרד עורכי-דין. באוקטובר 1972 הוסמך כעורך-דין.

בשנים 1972-1974 עבד כעורך-דין שכיר. בשנים 1974-2003 שותף במשרד עורכי-דין. במסגרת עבודתו העניק ייצוג משפטי (Pro-Bono) לאגודת עיוורים, ולאנשים ללא אמצעים המופנים מטעם האגודה לזכויות האזרח.

משנת 1999 משרת השופט שפירא במסגרת שירות המילואים כשופט בית המשפט הצבאי לערעורים, בדרגת אלוף-משנה.

השופט שפירא סיים בשנת 2000 לימודי תואר שני בקרמינולוגיה באוניברסיטת לסטר, באנגליה. בשנים 2001-2003 שימש כסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי-הדין. ביולי 2003 מונה לכהונת שופט בתי משפט השלום במחוז ירושלים. ביולי 2003 מונה לכהונת רשם בית המשפט המחוזי בירושלים. ביולי 2003 מונה לכהונת שופט בפועל בבית המשפט המחוזי בירושלים לתקופה של ארבע שנים. במאי 2005 מונה לכהונת שופט בית המשפט המחוזי בירושלים.

השופט שפירא היה מועמדן המוסכם של מפלגות הליכוד וקדימה ו-64 חברי כנסת חתמו על מועמדותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן