Skip to content

נישואים חד-מיניים, איך אצלנו?

בשבוע שעבר הצהיר הנשיא אובמה, כי יש לאפשר לבני אותו המין להינשא, אך הבהיר כי זו עמדה אישית וכל מדינה תחליט כיצד לנהוג. זו הכרזה ראשונה וחד משמעית מפיו של נשיא אמריקני מכהן. בישראל לא מביעים סיפוק גלוי מהמצב הקיים, אך מודים כי המצב הוא טוב, בהשוואה למדינות רבות בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בארצות הברית עדיין עוסקים בהודעת התמיכה של אובמה בנישואין של בני אותו מין, בראיון לרשת ABC בשבוע שעבר. אובמה הצהיר, כי יש לאפשר לבני אותו המין להינשא, אך הבהיר כי זו עמדה אישית וכל מדינה תחליט כיצד לנהוג בנושא. זו הכרזה ראשונה וחד משמעית מפיו של נשיא אמריקני מכהן. השער של  השבועון ניוזוויק השבוע אף הכתיר אותו  בתואר "הנשיא ההומו הראשון", The first gay president.

חתונה ראשונה ב-2004 (צילום אישי: Montrealais)
חתונה חד-מינית ראשונה ב-2004 בקוויבק (צילום אישי: Montrealais, ויקימדיה)

נישואים, כך על פי רוב, כרוכים בשורה של הטבות חוקיות וכלכליות לבני הזוג: משכנתאות, מס הכנסה, פנסיה, הגירה, מזונות ואחריות הורית. לאמירה כמו זו של אובמה יש משמעות גדולה והיא מהווה זריקת עידוד לגופים המנסים לקדם את הנושא בסדר היום – ולא רק בארה"ב.

בישראל אמנם לא מכירים בנישואים של בני זוג מאותו המין, אבל גם לא מכירים בנישואים אזרחיים. ויש גם תחליפים. בארגונים השונים אמנם לא מביעים באופן גלוי סיפוק מהתחליפים הקיימים, אך מודים כי המצב הוא טוב בהשוואה למדינות רבות בעולם.

במשפט המשווה בעולם, החל בסוף המאה ה- 20, קיימת מגמה בעולם להתייחס לנישואים אזרחיים כאל זכות שהמדינה מחויבת להעניק לכל אזרחיה, ללא הבדל של נטייה מינית. אבל גם במקומות רבים בהם יש נישואים אזרחיים, לא מכירים בנישואים של בני אותו המין. כך למשל, ב-30 מדינות בארה"ב.

שער המגזין ניוזוויק
שער המגזין ניוזוויק

במדינות רבות בעולם קיימים נישואים חד מיניים: בהולנד, בלגיה, ספרד, קנדה, דרום אפריקה, נורווגיה, שוודיה, פורטוגל, איסלנד, ברזיל, ארגנטינה ובחלקים ממקסיקו וארה"ב (איווה, וושינגטון הבירה, וורמונט, מסצ'וסטס, ניו המפשייר, קונטיקט וניו יורק). בארה"ב יש למעשה רוב שתומך בהכרה בנישואים אלה, בעיקר בקרב צעירים.

בישראל נישואים חד מיניים לא מוכרים. גם לא נישואים אזרחיים, מאחר שהסמכות נתונה לבתי הדין הרבניים. למרות שהמשפט הישראלי כן מכיר בנישואים אזרחיים אשר נערכים בחו"ל, נישואים של בני-זוג מאותו מין אינם מוכרים. יש מקרה חריג אחד, כשבני הזוג מוגדרים כחסרי דת – אז נישואיהם יוכרו, זאת בעקבות חוק ברית הזוגיות שעבר ב-2009.

בישראל מוכר מוסד מקביל למוסד הנישואים: הידועים בציבור. בני זוג המקיימים מסגרת משפחתית, אך אינם נשואים זה לזה. ארגון משפחה חדשה גם מנפק תעודות לבני זוג המעוניינים בכך, חתומות בידי עורך דין, להצהרה על זוגיות משותפת. המשפט בישראל השווה באופן כמעט מלא את מעמדם של ידועים בציבור למעמדם של נשואים. כלומר, החובות המוטלות על בני-זוג נשואים, והזכויות המוענקות להם, חלות בדרך-כלל גם על ידועים בציבור. בתי-משפט קבעו מספר פעמים, כי בני-זוג מאותו מין יכולים להיחשב כידועים בציבור.

רובם של התחליפים לנישואים חד מיניים בישראל הושגו על ידי הפסיקה, אבל לא רק. בני-זוג מאותו מין יכולים להינשא במדינה אחרת, אשר מתירה באופן רשמי נישואים חד מיניים, וכשישובו לישראל הם יופיעו כ"נשואים" במרשם האוכלוסין הישראלי, ברישום בתעודת הזהות שלהם, למרות שלא יוכרו כנשואים. מדובר בעניין רישומי גרידא, שאין לו כל תוקף, אולם בפועל גופים רבים מסתמכים על הרישום בתעודת הזהות, ומתייחסים לבני-הזוג כאילו אכן היו נשואים לכל דבר ועניין.

ההחלטה על הרישום נתקבלה בפסק דין מ-2006 בבית המשפט העליון, שהשאיר את השאלה של ההכרה המהותית בנישואים כפתוחה. דוגמה נוספות היא החלטת בית המשפט העליון על שיוויון בזכויות עבודה בפס"ד דנילוביץ, אז הוחלט, במסגרת עתירה של בן זוגו של דייל אל-על, שיוכל לקבל את זכויותיו מאל-על. כך גם במקרים של אימוץ, וכן דוגמאות של החלטות של פקידי ציבור בכירים, כמו נציבת מס הכנסה לשעבר, אלי ירון אלדר, שהחליטה להכיר בבני זוג מאותו המין לצורך קבלת הטבות במס הכנסה.

במסגרת הניסיון להנהיג בישראל נישואים אזרחיים, נעשו ניסיונות להעביר לא מעט פעמים חוק בעניין. מרבית הצעות-חוק ברית הזוגיות נמנעו לכלול במסגרת זו גם נישואים חד-מיניים, כדי להגביר את הסיכויים שהחקיקה תתקבל בכנסת. גם כך, העניין לא צלח עד כה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן