Skip to content

אנטי אנציקלופדיה – רשמים מהשקת אנציקלופדיה של הרעיונות

לכתוב ספר זה עניין רציני. לא כל שכן, אנציקלופדיה. ואם כך, מי שנשלח לסקר ארוע השקה של אנציקלופדיה, מכין את את העט והפנקס ומצפה לרשום את התרשמותו המלומדת מן הארוע הרציני גם כן. אף אחד לא מכין אותך לכך שבסוף הערב תבחין בכך שלא רשמת דבר וכל מה שאתה זוכר זה שהיה ממש כיף, כמה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צוותא, שמונה וחצי בערב, יום חמישי.מוסיקה נעימה של הרכב חי בכניסה בליווי וודקה ומלפפונים חמוצים כבר מעלים בי את החשד שאני עלול להנות. על ההזמנה מתנוססים שמותיהם של מנשה נוי, קרן מור, אלון נוימן, גל זייד ובני בשן (הסליחה עם כל היתר), כמה גרוע זה כבר יכול להיות?! אחרי עלעול קצר בספר המרשים (למעלה מאלף ושלוש מאות עמודים!) אני תוהה לעצמי האם זו אכן אנציקלופדיה ובודק בטלפון החכם שלי את הערך המדויק של המילה. ספר שיש בו הסברים ומידע על נושאים שונים הסדורים בו בסדר האלף בית. זה נשמע לי כתיאור מדוייק של האנציקלופדיה של הרעיונות, גם אם מאוחר יותר ישלול את הדבר פרופ' יהודה שנהב ויסביר שלמעשה, לאור מקוריותו של החיבור שלפנינו ולאור חוסר האובייקטיביות שלו, יתכן ומדובר בכלל באנטי אנציקלופדיה.

שישים שנה אחרי יציאתו לאור בארה"ב של הסינטופיקון, אינדקס הרעיונות המופלאים שנכתב ע"י מוריטימר ג'. אדלר  אשר גיבש רשימה של מאה ושניים הרעיונות המופלאים של הקאנון המערבי, לקחו מחברי האנציקלופדיה של הרעיונות את העניין כמה צעדים קדימה והרחיבו את הרשימה לששת אלפים ערכים.

הרעיון נולד אצל ד"ר דוד גורביץ' (ראש המסלול למדיה ותרבות פופולרית במכללה למנהל) בשנת 1998, וזה ביקש מחברו, ד"ר דן ערב (ראש המסלול לפרסום ותקשורת שכנועית במכללה למנהל) לחבור אליו לכתיבת מילון מושגים קצר שיצא תוך שנה שנתיים..  לאט לאט תפסה המשימה שנטלו על עצמם נפח והעניין שגילו בה גרם לה להתרחב ולהגיע להיקפה הסופי.

האנציקלופדיה היא מסע נפלא בין הגדרות מתחומי התרבות והחברה מקניון ועד טכנו ממשפחה חדשה ועד גבול ופריפריה. תוכלו למצוא בה גם מושגים מפתיעים כמו ארבע על ארבע. מנשה נוי מפליא כרגיל כשהוא מתאר לקהל את הערך: "..הארבע על ארבע אינו מספק רק את הצורך בפונקציונליות. רבות מן התכונות אשר עושות אותו לרכב נחשק הן תכונות סימבוליות צרופות. רמז לתכונות אלו אפשר למצוא בעובדה כי חלק ניכר מכלי הרכב הללו גודש דווקא את הגופים האורבניים שלכאורה לא נועד להם. במקורו הג'יפ הוא אובייקט גברי המזוהה עם שדות הקרב. בחברת הצריכה הדימוי הלוחמני עובר מטמורפוזה אך ממשיך לשרת בצורה חדשה את כלכלת התשוקה הישנה..". נתן סלור ישיר בהמשך מלווה מוסיקלית בקונטרבס ופסנתר ע"י שני הבנים של המחברים, ובכלל זהו ערב באווירה משפחתית, מן הסוג שגם מי שהכיר את המשפחה ממש עכשיו כבר חש בה בנוח.

אחר כך תעלה בת זוגו של דוד גורביץ' המשוררת ללי ציפי מיכאלי להקריא ערך מן האנציקלופדיה וממש לפני סופו תגנוב את ההצגה השחקנית עדנה קידר, בת זוגו של דן ערב שתשכיב את הנוכחים על הרצפה כאשר תתאר את סיפור אהבתם המופלא של שני המחברים, את הזמן הרב שבו הם מבלים יחד ובהקשר הזה גם את הערך משפחה חדשה שרק הוא לבדו עושה חשק לרוץ ולקנות את הספר.

כאשר שני המחברים עולים אל הבמה מסתבר שבנוסף לכל כישוריהם הם גם שופעי הומור, כריזמתיים ונדמה שלו רצו בכך יכלו לבחור גם בקריירה בימתית כלשהי.

בדרך הביתה אני נזכר בערן סבג ובערך שהציג, גיבור תרבות (זהו גם שמה של תוכנית רדיו משותפת של המחברים המשודרת בקול הקמפוס). בעולם אידיאלי, שני מחברי האנציקלופדיה היו גיבורי התרבות שלנו.

אנציקלופדיה של הרעיונות, מאת ד"ר דן ערב וד"ר דוד גורביץ', הוצאת בבל, 1328 עמוד, 2012

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן