Skip to content

"האיש החולה של אירופה" ממשיך לשגע את העולם

נשיא יוון מנסה להקים ממשלת מומחים, השמאל הקיצוני "מבטל" את תוכנית החילוץ, ומשבר החוב מאיים לערער את יציבות המטבע האירופי מאת גרשון גירון הכינוי "האיש החולה על הבוספורוס" היה שמור פעם לאימפריה העות'מאנית המתפוררת. כיום, יש אירופים המעתיקים את מיקומו של אותו איש חולה ליוון, שנואת נפשם של לא מעט טורקים, ומי שהידרדרותה הכלכלית והפוליטית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא יוון מנסה להקים ממשלת מומחים, השמאל הקיצוני "מבטל" את תוכנית החילוץ, ומשבר החוב מאיים לערער את יציבות המטבע האירופי

מאת גרשון גירון

פפוליאס - מנסה לקושש קואליציה
פפוליאס. מנסה לקושש קואליציה

הכינוי "האיש החולה על הבוספורוס" היה שמור פעם לאימפריה העות'מאנית המתפוררת. כיום, יש אירופים המעתיקים את מיקומו של אותו איש חולה ליוון, שנואת נפשם של לא מעט טורקים, ומי שהידרדרותה הכלכלית והפוליטית מסכנת את יציבותה של אירופה כולה.

המשבר הפוליטי העובר על אתונה הולך ומתעצם. עד כה, לא הצליח אף אחד ממנהיגי המפלגות הגדולות בפרלמנט להרכיב קואליציה שתקים ממשלה חדשה. נשיא יוון, קרולוס פפוליאס, קרא כמוצא אחרון לנציגי כל המפלגות להיפגש איתו היום במטרה להקים ממשלת מומחים שתקיים בחירות חדשות.

בבחירות האחרונות לא נתנו אזרחי יוון לשום מפלגה רוב, וזה עשרה ימים מנסים ראשי המפלגות הגדולות ביוון להקים קואליציה, ונכשלים. כתוצאה מכך צפויה המדינה מוכת החובות לבחירות נוספות, באמצע יוני כנראה. הודעת הנשיא מדגישה את איומי המשבר ביוון על יציבות המטבע האירופי. יוון אמורה להתחיל בתשלום חובותיה בחודש הבא, ואם לא תעמוד בכך, היא עלולה להיאלץ לצאת מגוש היורו.

הבנק המרכזי של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית מעבירים כסף ליוון כדי למנוע זאת במסגרת תוכנית חילוץ, אלא שבתמורה הם דורשים שממשלת יוון תקצץ באופו חד בהוצאותיה. קיצוץ זה משמעו המטת גזרות כלכליות כבדות על רבים מאזרחי יוון התלויים בתשלומים ממשלתיים. הסערה הגדולה שעוררה תוכנית הצנע הביאה לכך שבשבוע שעבר הענישו הבוחרים את מפלגת המרכז ימין "הדמוקרטיה החדשה" ואת המפלגה הסוציאליסטית, פאסו"ק, וצמצמו מאוד את התמיכה בהן בבחירות לפרלמנט. מפלגות קיצוניות כמו "סיריזה" מהשמאל הרדיקלי ו"השחר המוזהב" הניאו-נאצית, השיגו הישגים חסרי תקדים, כאשר בוחרים רבים עדיפו להצביע עבורן במקום עבור המפלגות המסורתיות, בהן ראו את האחראיות העיקריות למצב.

התוצאה: מנהיג השמאל הקיצוני, אלכסיס ציפראס, שמפלגתו "סיריזה" קטפה את פירות התסכול הכללי, האיץ באזרחי יוון להמשיך להתנגד "למפלגות תכנית החילוץ". "הם דורשים מאיתנו להשאיר את המדינה בלי שום תקווה", הכריז. הוא אף קבע שתוצאות הבחירות "ביטלו לחלוטין" את תנאי תכנית החילוץ. על פי סקרי דעת קהל, "סיריזה" עשויה לנצח בבחירות חדשות.

מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה, אנטוניס סמראס, אמר שמפלגתו "תמשיך להיאבק לפיתוחה של יוון בתוך אירופה ונגד אלה האומרים שהם רוצים להוציא את יוון מאירופה".

משקיפים מזהירים מפני הישארות יוון ללא ממשלה מתפקדת. אחת ההערכות הנשמעות כיום היא, שאם לא תוקם ממשלה חדשה לפני יוני, כאשר אמור להגיע התשלום הבא מטעם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, יוון עלולה להתרושש לגמרי בין סוף יוני לראשית יולי, מה שלא יותיר לה ברירה אלא לזנוח את היורו לשוב אל הדרכמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן