Skip to content

מדינות המפרץ הערביות שוקלות איחוד. איראן מותחת ביקורת ומתנגדת

המתיחות הגוברת בין שתי גדות המפרץ - זו האיראנית וזו הערבית - יחד עם חוסר הוודאות הפוליטי והביטחוני, מובילים את מדינות המפרץ הערביות לחפש דרכים להגביר את כוחן ואת כוחן הפוליטי. בימים האחרונים מדברות חברות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ על איחוד מלא ביניהן, שעשוי להיות על פי המודל של האיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המתיחות הגוברת בין שתי גדות המפרץ – זו האיראנית וזו הערבית – יחד עם חוסר הוודאות הפוליטי והביטחוני, מובילים את מדינות המפרץ הערביות לחפש דרכים להגביר את כוחן ואת כוחן הפוליטי. בימים האחרונים מדברות חברות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ על איחוד מלא ביניהן, שעשוי להיות על פי המודל של האיחוד האירופי

מאת אסף בירון

מנהיגי המדינות הערביות שלחופי המפרץ הפרסי סיכמו ביום ב' האחרון להמשיך בדיונים בנוגע להצעתה של ערב הסעודית, הקוראת לאיחוד של שש מדינות האזור, החברות במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ (GCC). האיחוד בין המדינות יתחיל, ככל הנראה, באיחודן של ערב הסעודית ושל בחריין למודת הזעזועים. רעיון האיחוד הועלה לראשונה בדצמבר האחרון על-ידי המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז.

שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל
שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל

המנהיגים שנפגשו בריאד, בירת ערב הסעודית, הורו לשרי החוץ שלהם "להמשיך וללמוד את ההצעה", כך הודיע שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל. צפוי כי השרים יעבירו את המלצותיהם לוועידה מיוחדת שתתכנס בריאד. מטרתה של ועידה זו תהיה פרסום של הצהרת כוונות לאיחוד בין ערב הסעודית, בחריין וקטר, כאשר גם כווית תצטרף ככל הנראה, כך צוטט בכיר ב-GCC בעיתון אל-חיאת. הבכיר הוסיף כי המדינות הנוספות, איחוד האמירויות הערביות ועומאן, תצטרפנה לאיחוד בשלב יותר מאוחר.

חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, מלך בחריין, אמר עם הגיעו לריאד, כי ההצעה לאיחוד מדינות המפרץ היא "תגובה לשינויים ולאתגרים שעומדים בפנינו בחזית המקומית והבינלאומית". השרה הבחריינית סמירה רג'אבּ הוסיפה כי האיחוד יכול להצליח במתכונת של האיחוד האירופי.

תוכנית האיחוד של ערב הסעודית ובחריין, בעלות השלטון הסוני, ספגה ביקורת חריפה מאיראן ומהאופוזיציה השיעית בבחריין. איראן הזהירה כי התוכניות לגבי איחוד יעמיקו את המשבר המתחולל בבחריין. "כל סוג של התערבות זרה רק תעמיק את הבעיות הקיימות במדינה", אמר מוקדם יותר היום דובר משרד החוץ האיראני, ראמין מהמאנפּרסת. הוא הוסיף כי "הפתרון למשבר לבחריין הוא תגובה לדרישות הלגיטימיות של הציבור במדינה, ומענה להם".  בתגובה, ביקש סעוד אל-פייסל מאיראן "שלא להתערב" בענייניהן של ערב הסעודית ובחריין. אל-פייסל אמר לכתבים כי "לאיראן אין כל נגיעה למה שמתרחש בין שתי המדינות, אפילו אם הדבר יוביל לאיחוד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן