Skip to content

גירל פאואר – הגירסה הדרוזית

גירל פאואר – הגירסה הדרוזית: הנשים הדרוזיות מרחיבות את גבולות העיסוק שלהן. לצד העיסוקים המסורתיים כמארחות ומבשלות, הן מתהדרות גם בתארים כמו רופאה ורוקחת, מורת דרך ואשת עסקים ואף עובדות לצד הבעלים מול הלקוחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשים הדרוזיות מרחיבות את גבולות העיסוק שלהן. לצד תפקידיהן המסורתיים כמארחות וכמבשלות, הן מתהדרות בתארים כמו רופאה, רוקחת, מנהלת ומורת דרך, ועובדות לצד הבעלים מול הלקוחות בלא לשכוח את המורשת

כתבה וצילמה עירית רוזנבלום

"פריצת הדרך כבר נעשתה ואי אפשר לעצור אותה", אומרת איאת סלאמה, רכזת תחום הקהילה במועצה המקומית ירכא, "כיום אנחנו במהפך, בהעצמת הנשים שהן עמוד התווך של החברה שלנו".

מסתבר שבעדה הדרוזית צומח דור של נשים משכילות – נשות עסקים, מנהלות בתי ספר, רוקחות ואף רופאות. גם בעיסוק במלאכות המסורתיות של הנשים הדרוזיות כמו בישול ואירוח, חל שינוי בכך שהן עוברות לקידמת הבימה, מנהלות ואף מתקשרות ישירות עם האורחים, מעשה שנחשב ללא צנוע בדור הקודם. "בעבר לא הרשו לאשה לבדה לתמחר, לקנות ולמכור. כיום הנשים לומדות כלכלה ומנהלות את העסקים בשעה שהבעלים שלהן, שמשרתים במערכת הבטחון, מגיעים הביתה רק בסופי שבוע", אומרת סלאמה.

העדה הדרוזית בישראל מנתה בסוף שנת 2011 כ-130 אלף נפש המתגוררים ב-19 ישובים בגליל ובאיזור חיפה. אחוז הנשים הדרוזיות המשתתפות בכוח העבודה האזרחי הגיע ב-2011 ל-23% בלבד.

הנשים הדרוזיות נמצאות על ציר של דתיות: מהדתיות האדוקות ביותר, לבושות השחורים, שמכסות אף את פניהן בצעיף לבן, הדתיות המתונות – שגם הן לבושות שחור ועם צעיף לבן, אך מכסות בו רק את שיערן – והחילוניות, שנראות כמו כל אשה ישראלית צעירה ולעתים אף לבושות באופן נועז יותר.

 

נוזהת זה לטייל

אשה חילונית כזו היא נוזהת עואד מהכפר דליית אל כרמל, אותה פגשנו בעת סיור בעקבות הנשים הדרוזיות בתיירות. עואד היא חלוצה בתחומה: אשה ראשונה מהעדה דרוזית שסיימה קורס למורי דרך. בעקבותיה הלכו שתי נשים צעירות נוספות. עואד, נשואה ואם לשניים מספרת:  "פירוש השם נוזהת הוא לטייל, לסייר ולאהוב את החיים. איני יודעת מה בא קודם – הדחף לטייל ולאהוב את החיים, או השם". לדבריה, היא גדלה על ערכים של שורשיות ואהבת הארץ. "מקור ההשראה שלי הם הערכים והחינוך שקיבלתי מאבי, שהיה איש צבא, יחד עם האש שבתוכי, הקוראת לי לחלוציות והתפתחות בתחום אליו אני הכי מתחברת: ידיעת הארץ. כל זה אפשרי כשבעלי, בוגר קורס חובלים, חלוץ בתחום בבני העדה, תומך לכל אורך הדרך".

עואד, 37, נמרצת ומלאת ידע, היא מורת דרך מוסמכת, שמארגנת ומדריכה סיורים במגזר הדרוזי ברחבי הארץ.  טל' 052-8864282.

בותיינה חלבי מדליית אל כרמל, הקימה בחצר ביתה גלריה בה היא מציגה את ציוריה, שכולם מוקדשים לנושא השואה. "הקשר שלי לשואה החל לפני ארבע שנים, כשקראתי כתבה על ניצולי שואה שנגעה ללבי", היא אומרת. חלבי, שלא למדה ציור באופן מקצועי, כבר הציגה את תמונותיה במספר תערוכות והיא בעיקר מארחת בביתה קבוצות של מבקרים. עד היום כבר ביקרו אצלה יותר מ-1,500 איש. הביקור ליחידים הוא בתיאום מראש ומחירו 20 שקלים לאדם, כולל כיבוד קל. אפשר גם לקבל הרצאה קצרה על החברה הדרוזית. טל': 054-7742228.

"עמים וטעמים" בעוספיא

לפני שנים אחדות הוקם מיזם זה שרתם משפחות לאירוח ביתי. כיום יש בו כבר שמונה בתים שבהם מבשלות נשים וקולטות בביתן אוטובוסים שלמים של אורחים לארוחה דרוזית מרובת מנות. האירוח כולל סיור מודרך בסמטאות הכפר וברובע העתיק, שבו ניתן לראות בית בד עתיק יומין הנמצא במערה, כנסייה ביזנטית עתיקה ונטושה, בית תפילה ועוד. לאחר הסיור מצפה למבקרים ארוחהמסורתית ב"מדפה" (חדר האורחים) בבית דרוזי. האירוח כשר וניתן להזמין לקבוצות של עשרה אנשים ומעלה. המחיר בין 100-80 שקל  לאדם. האירוחים מתקיימים בימים ראשון עד שישי.  פרטים בטל' 052-4535100 (אבי).

רג'אא קייס מנסור מעוספיא, נטלה על עצמה את משימת השימור והשיחזור של המורשת הדרוזית, ובעיקר את זו של האשה הדרוזית. רג'אא עצמה ניצבת מול האורחים במרכז שיסדה, ובו נאספו כלים וחפצים, כאשר בכל פינה סצנה של חיי האשה. מנסור, המעידה על עצמה שהיא "אדוקה לייט", אומרת ש"אנחנו מגדלות את דור הפייסבוק, ואשה צריכה להיות משכילה ועצמאית כלכלית – אבל גם לשמור על המסורת והזהות". המחיר לסיור בגרעין הכפר וביקור במרכז הוא 250 שקלים עד 8 אנשים ו-25 שקלים לאדם מ-9 אנשים. http://carmel-druze.com/ .

הצימר הדרוזי ינצח

במרומי בית ג`אן, על פסגת הר צפריר בגובה 1,050 מטרים מעל פני הים, ממוקמים הצימרים "לגעת בשמים" של הדייה ואמין אבו חייה. במתחם ששה חדרים בכמה רמות, כולם מרוהטים בסגנון דרוזי, אך עם ג'קוזי ובקרוב יעברו החדרים שיפוץ. המיקום והנוף ממלאים את העין והריאות ובמקום יש דשא משותף למתחם, המתאים למשפחות. למשפחות יש אפשרות להשתמש במטבח בחדר האוכל המשותף, להכנה עצמית של אוכל.
הדייה מגישה בבוקר ארוחת בוקר דרוזית עשירה וטריה, ואמין, שהוא מורה דרך, מציע סיורים באזור. הדייה: "לא הלכתי ללמוד איך מארחים ועושים אוכל. זה טבעי אצלנו. יש לנו הרבה אורחים חוזרים". הדייה גם מציעה לאורחות לבוא לבשל אתה במטבח. המחירים לצימר נעים בין 450-600 שקלים ללילה עם ארוחת בוקר, בתוספת של 100 שקלים לילד מגיל 3. גם הדייה מסבה עם האורחים, כשבעלה אמין מסייע לה וקובע שבימים של משבר כלכלי מזה ומחירי צימרים מטורפים מזה במגזר היהודי, "העתיד הוא בצימר הדרוזי. הצימר הדרוזי ינצח" www.skytouch.co.il.

אמאל דבור ובעלה סאלמן, מפעילים במרפסת הווילה שלהם בבית ג'אן את המסעדה "חוויה ייחודית" – מסעדה לאירוח ביתי עם מאכלים דרוזיים אותנטים. המאכלים של אמאל דבור התעלו מעל כל מה שאכלנו בסיור בן היומיים בכפרי הדרוזים. אמאל, שלה ששה ילדים, שותפה למיזם שבו היא וסאלמן מארחים גם קבוצות. בעת ביקורנו ישבו בשולחן לידינו כמה אורחים סינים. הם באו ללמוד אצל הדרוזים את תורת גידול עצי הזית, כדי לקדם ענף חקלאי זה בארצם.

אמאל, בניגוד למקובל בעבר, שבו האשה היתה נשארת במטבח ובעלה יושב עם האורחים, יוצאת אף היא אל המסעדה ומשוחחת עם הסועדים. אמאל אמונהעל כל הדרוש לבישול כמו ליקוט הצמחים והתבלינים, ייבושם וטחינתם. היא גם מבשלת, כשהיא מעסיקה ארבע נשים נוספות.

אמאל דבור משלבת במטבח הדרוזי את המאכלים הלבנונים שלמדה מסבתה ומאמה, שמוצאה בפקיעין. המנות כוללות, בין היתר, סלט מנגולד, עדשים עם שומר פראי, סלטי חצילים וכרובית בטחינה, עלי גפן וגם עלי מרווה ירושלמית ממולאים. במנות העיקריות – מנסף, עם בשר טלה טחון על אורז, ומקלובה – המנה של עוף, אורז וירקות אותה הופכים אחרי האפייה. המקלובה והפרגיות הממולאות העידו על כשרונה ונסיונה הרב של אמאל, אותו היא בינתיים לא חולקת עם בנותיה. "עוד לא סיפרתי להן את כל הסודות", היא אומרת בחיוך.
מחלונות המסעדה ניבט הכפר, המשתרע על ההר ומנצנץ במאות אורות. לקינוח הוגשו פיסות של דלעת מסוכרת, שהושרתה קודם לכן בסיד, כדי ליצור מעטפת קשיחה לממתק.

התפריט מציע כ-15 סוגים של סלטים מבושלים, מג'דרה, ומנות עיקריות שונות. הארוחות מוגשות בשישי ובשבת במחיר של כ-95 שקלים לאדם. www.hvaya.com.

עוד בבית ג'אן, מרכז המבקרים החדש של מפעל "המעבדות של ד"ר דבור", המבוסס על תמציות מרפא מצמחים גליליים. נוף מרהיב נשקף מהמרכז, ובגינה שלפניו גדלים 70 סוגי צמחים שונים, ביניהם פיגם, זוטא לבנה, נר הלילה, טיליה, מליסה רפואית ומרווה מרושתת, מהם רוקח ד"ר דבור את המוצרים השונים. ד"ר זיאד דבור הוא דוקטור לרפואה, בעבר הרוקח הראשי של צה"ל ולדבריו "הגן בנוי בתפיסה אירופית של אהבת הטבע, המתמקדת בתעשיה ירוקה ובאיכות חיים. אנחנו רוצים למתג את עצמנו כבוטיק של דרמו קוסמטיקה".

את המרכז והמפעל מנהלת אשתו של דבור, נזיהה: "מה אני עושה?", היא שואלת בחיוך, "אני דוחפת ומעודדת את הגברים, משגיחה על העובדים ועוזרת עם הסדנאות". www.drdabour.com.

בחג השבועות, ב-25 בחודש, מתקיים בתשעה כפרים ברחבי הכרמל והגליל פסטיבל "כפר ביקרתם", עם סיורים מודרכים, סדנאות אוכל, פסטיבל פיסול של אמנים דרוזים ואירוח ביתי. באתר ג'אבל מפורטות הפעילויות בכפרים: http://tinyurl.com/86q27sf.

1 Comment

  1. חיים ברום
    20 במאי 2012 @ 16:03

    יופי של כתבה עירית …..היא מצביע על היש הגדול בכפרים וחלקן הרב של הנשים ביש הזה …ברכות חיים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן