Skip to content

פרשנות | איראן נגד האירוויזיון בבאקו: ביטוי נוסף למתיחות הגוברת בין המדינות

קיומה של תחרות האירוויזיון בבאקו, בירת אזרביג'אן, ועריכתו של מצעד הגאווה הראשון בתולדות אזרביג'אן השיעית מעוררים את חמת זעמה של השכנה השיעית הגודלה מדרום. ההפגנות באיראן נגד קיום האירועים באזרביג'אן חושפות רבדים של עוינות ואיבה בין שתי המדינות על רקע החשש מבדלנות אזרית באיראן וממעורבות מודיעינית ישראלית באזור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קיומה של תחרות האירוויזיון בבאקו, בירת אזרביג'אן, ועריכתו של מצעד הגאווה הראשון בתולדות אזרביג'אן השיעית מעוררים את חמת זעמה של השכנה השיעית הגודלה מדרום. ההפגנות באיראן נגד קיום האירועים באזרביג'אן חושפות רבדים של עוינות ואיבה בין שתי המדינות על רקע החשש מבדלנות אזרית באיראן וממעורבות מודיעינית ישראלית באזור

מאת רז צימט

תחרות האירוויזיון הצפויה להתקיים בשבוע הבא בבאקו, בירת אזרביג'אן, מעוררת בשבועות האחרונים עניין מיוחד אצל שכנתה הדרומית של הרפובליקה הסובייטית לשעבר. המחאה האיראנית נגד תחרות האירוויזיון  בבאקו הגיעה בימים האחרונים לשיאה ועיקר הביקורת מתמקדת בכוונת חברי הקהילה ההומו-לסבית לנצל את התחרות על מנת לקיים לראשונה "מצעד גאווה" בבירה באקו.

דרשן תפילות יום השישי בטהראן, אייתוללה כאזם סדיקי, גינה במהלך דרשת יום השישי, שנשא היום באוניברסיטת טהראן, את מדיניותה ה"אנטי-אסלאמית" של אזרביג'אן ודרש מהשלטונות בבאקו להורות על ביטול "מצעד הגאווה". איש הדת הבכיר הדגיש, כי ההומוסקסואליות מנוגדת לאסלאם וטען, כי אין זה ראוי לקיים "מצעד הומוסקסואלים" בעלות של מיליוני יורו בשעה שאזרחי אזרביג'אן נאבקים בעוני. הוא תקף בחריפות את מדיניות השלטונות האזריים והאשים אותם, כי הם מאפשרים לבכירים ישראלים לבקר באופן חופשי ברפובליקה בעוד שמסגדים במדינה זו נהרסים, תומכי עטיית רעלה לנשים נעצרים ומגבלות קשות מוטלות על פעילות אסלאמית.

לביקורת של אנשי-הדת האיראנים נגד תחרות האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" הצפויים בבאקו הצטרף גם נציגו של המנהיג העליון במחוז אזרביג'אן המזרחית בצפון איראן, אייתוללה מוחסן מוג'תהד-שאבסתארי. בדרשת יום השישי בעיר תבּריז, גינה איש הדת בחריפות את "מצעד הגאווה" הצפוי ודרש משלטונות אזרביג'אן לבטלו. למדינות אסלאמיות אסור ליפול למלכודת מדיניותו האנטי-אסלאמית של המערב, אמר איש הדת הבכיר. הוא ציין, כי קיומו של "מצעד הומוסקסואלים" במדינה, ש-95% מאזרחיה הם מוסלמים ומתוכם 85% שיעים, מהווה צעד בלתי ראוי ובלתי מוסרי הפוגע ברגשותיהם הדתיים של המוסלמים. הוא אף הזהיר את שלטונות באקו, כי אם לא ימנעו את קיום המצעד, יוביל הדבר לתגובות זעם ושנאה לא רק בקרב אזרחי אזרביג'אן כי אם גם בקרב אזרחי איראן.

בשבוע שעבר טען מוג'תהד-שאבסתארי, כי תחרות האירוויזיון מהווה "תוכנית של המשטר הציוני" וכי הכוונה לקיים את "מצעד הגאווה" בבאקו מעידה על כך, שממשלת אזרביג'אן פועלת בהתאם למדיניות ארצות-הברית וישראל. הוא קרא לאזרחי אזרביג'אן להצטרף לתהלוכות המחאה של אזרחי איראן נגד תחרות האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" והמליץ לשלטונות האזרים להשקיע את מרצם בפתרון סכסוך הגבולות בין אזרביג'אן לארמניה (סביב חבל נגורנו-קרבאך; ר"צ) במקום לעסוק בארגונים לקראת התחרות והמצעד.

בשבועיים האחרונים התקיימו במחוזות האזרים בצפונה של איראן מספר הפגנות נגד שלטונות אזרביג'אן, נגד מדיניותם ה"אנטי-אסלאמית" ונגד עריכת תחרות האירוויזיון בבאקו. במחוז ארדביל נערכה בשבוע שעבר הפגנה בהשתתפות מאות סטודנטים ומרצים משתי אוניברסיטאות במחוז נגד התחרות ו"התנהלותה האנטי-דתית" של ממשלת אזרביג'אן. המפגינים קראו סיסמאות נגד הממשלה בבאקו וכן קריאות "מוות לישראל" ו"מוות לאמריקה".

גם בעיר תבּריז נערכה צעדה נגד ממשלת אזרביג'אן ונגד קיום תחרות האירוויזיון. בהפגנה, שנערכה מול הקונסוליה האזרית בעיר בהשתתפות נציג תבּריז במג'לס, מוחמד סעידי, קראו המפגינים לנשיא אזרביג'אן, אילהאם אלייב, להפסיק את מדיניותו האנטי-אסלאמית, למנוע את קיום האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" בבאקו, לשחרר את עצורי האופוזיציה האסלאמית ולנתק את הקשרים עם ישראל. סעידי הצהיר, כי אזרביג'אן הפכה בסיס של "המשטר הציוני ושל ארצות-הברית" וכי "מצעד ההומוסקסואלים" בבאקו תוכנן על-ידי הציונים וממומן מכספי "האזרחים העשוקים" של הרפובליקה במסגרת המתקפה התרבותית שמנהלים אויבי האסלאם.

המחאה האיראנית נגד תחרות האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" בבאקו מבטאת את המתיחות הגוברת בחודשים האחרונים ביחסים בין שתי המדינות. מתיחות זו ניכרת בחילופי האשמות בין המדינות ובניהול מערכה הסברתית-תקשורתית זו כנגד זו. בעוד שממשלת אזרביג'אן האשימה בחודשים האחרונים את איראן בתכנון פיגועים כנגד יעדים ישראלים על אדמתה, טענה איראן, כי שכנתה מצפון מסייעת לישראל בפעילות ריגול מתוך שטחה ומעודדת בדלנות בקרב המיעוט האזרי ברפובליקה האסלאמית.

שלטונות איראן גם מחו בפני השלטונות בבאקו בעקבות דיווחים לפיהם התירה אזרביג'אן לישראל להשתמש בבסיסים צבאיים בשטחה לשם פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין האיראנים. פגישות, שנערכו בחודשים האחרונים בין בכירים משתי המדינות, ובכלל זה ביקור שקיים שר ההגנה האזרי בטהראן בחודש מארס האחרון, לא הצליחו להפיג את המתיחות הגוברת ביניהן.

התקשורת האיראנית אימצה בחודשים האחרונים קו תקיף במיוחד כלפי שלטונות אזרביג'אן, תוך האשמתם באימוץ מדיניות אנטי-אסלאמית ובעידוד המעורבות הישראלית הגוברת במדינה. אמצעי התקשורת באיראן סיקרו בהרחבה את הצעדים בהם נקטו השלטונות בבאקו על מנת להצר את צעדיה של האופוזיציה האסלאמית במדינה ולהגביל את הפעילות הדתית האסלאמית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן