Skip to content

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו – לטהרן ביום א'. ספקנות בישראל באשר לנכונות איראן להיענות לתביעות

בהודעה רשמית שנמסרה ע"י הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית נמסר: "אמאנו יבקר בטהרן ביום ראשון הקרוב, על מנת לדון בנושאים בעלי עניין משותף עם בכירים במדינה". השיחות יתמקדו בדרישת סבא"א לפתוח את המתקן בפרצ'ין לביקורת הפקחים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהודעה רשמית שנמסרה ע"י הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית נמסר: "אמאנו יבקר בטהרן ביום ראשון הקרוב, על מנת לדון בנושאים בעלי עניין משותף עם בכירים במדינה". השיחות יתמקדו בדרישת סבא"א לפתוח את המתקן בפרצ'ין לביקורת הפקחים

מאת צבי זינגר

דריכות במערכת המדינית לקראת ביקורו הצפוי של יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוקיה אמאנו, בראשית השבוע בטהרן. עפ"י פרסום של סוכנות רויטרס, צפוי אמאנו לבקר ביום ראשון בטהרן, כדי להיפגש עם בכירים

אמנו (צילום: Dean Calma/IAEA)
איראן עדיין מונעת גישה למתקנים. יו"ר סבא"א, אמאנו (צילום: Dean Calma/IAEA)

בממשל האיראני, לקראת חידוש שיחות הגרעין שנערכות בין מעצמות המערב לרפובליקה האסלאמית.

בהודעה רשמית שנמסרה ע"י הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית נמסר: "אמאנו יבקר בטהרן ביום ראשון הקרוב על מנת לדון בנושאים בעלי עניין משותף עם בכירים במדינה". ביקורו של אמאנו בא על רקע ידיעות, לפיהן סבב השיחות שהתקיים בווינה נערך באווירה חיובית. אבל חרף האווירה החיובית בווינה, איראן מונעת עדיין גישה של פקחי סבא"א למסמכים ולמתקנים שונים, כגון המתקן בפרצ'ין – שבו עוסקים האיראנים כנראה בפיתוח המרעום הגרעיני.

ככל הנראה, אחת מדרישותיו של אמאנו, בביקורו בטהרן, תהיה לאפשר לפקחים את הגישה למתקנים אלה.

אווירת האופטימיות הזהירה סביב השיחות עם האיראנים אינה עושה רושם רב על ראש הממשלה, בנימין נתניהו.  במהלך ביקורו בפראג אמר ראש הממשלה, כי הוא מעדיף, אמנם, את פתרון הבעיה באמצעים דיפלומטיים, אך הדגיש: "איני רואה דבר המצביע על כך שאיראן מוכנה לשים סוף לתוכנית הגרעין שלה".

נתניהו הוסיף: "ברור ששום דבר לא יהיה טוב יותר מאשר לראות את הסוגיה הזאת נפתרת בצורה דיפלומטית, אבל לא ראיתי שום הוכחות לכך שאיראן רצינית לגבי עצירת תוכנית הגרעין שלה. זה נראה שהם רואים בשיחות שהמעצמות מקיימות עמם הזדמנות נוספת לקנות זמן, כמו שצפון קוריאה עשתה במשך שנים. הפגישות האלה עלולות להסתכם רק בהבטחות ריקות".

 ראש הממשלה העריך עוד, כי האיראנים יוכלו להציג עצמם כמסכימים עקרונית לתנאים מסוימים – אך לא יישמו אותם או יישמו באופן שלא יגרום לשיבוש תוכניתם הגרעינית. "איראן טובה מאוד במשחק השחמט הזה", אמר נתניהו. "הם יודעים שלפעמים צריך להקריב חייל כדי להציל את המלך".

נתניהו חזר על דרישותיה של ישראל: הקפאת מוחלטת של העשרת האורניום בתוך איראן; הוצאת האורניום שהועשר אל מחוץ למדינה ופירוק המתקן התת קרקעי סמוך לעיר קום. "כאשר המטרות האלה יושגו, אני אהיה הראשון למחוא כפיים", אמר נתניהו. "עד אז, אני ספקן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן