Skip to content

משרד החוץ, על החלטת דרא"פ לחייב סימון מוצרים מההתנחלויות: "צעד שגובל בגזענות"

דרום אפריקה היא המדינה הראשונה בעולם שמחליטה באופן גורף לסמן באופן מיוחד את המוצרים מההתנחלויות – דבר שעלול להתפתח לתקדים בעייתי עבור ישראל. "זהו צעד שגובל בגזענות וצר לנו מאוד שהוא בא דווקא מדרום אפריקה, שיודעת גזענות מהי", הגיבו גורמים במשרד החוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דרום אפריקה היא המדינה הראשונה בעולם שמחליטה באופן גורף לסמן באופן מיוחד את המוצרים מההתנחלויות – דבר שעלול להתפתח לתקדים בעייתי עבור ישראל. "זהו צעד שגובל בגזענות וצר לנו מאוד שהוא בא דווקא מדרום אפריקה, שיודעת גזענות מהי", הגיבו גורמים במשרד החוץ

מאת צבי זינגר

"צעד שגובל בגזענות". כך מכנים במשרד החוץ את החלטת דרום אפריקה, לחייב סוחרים במדינה לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות.

מפה מפורטת של יו"ש ששורטטה על ידי האו"ם (צילום: ויקימדיה)
מפה מפורטת של יו"ש ששורטטה על ידי האו"ם (צילום: ויקימדיה)

"מצער מאוד לשמוע על החלטת דרום אפריקה לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות", אמרו גורמים במשרד החוץ. "צר לנו מאוד שהוא בא דווקא מדרום אפריקה, שיודעת גזענות מהי. קשה מאוד עד בלתי אפשרי להחרים רק מוצרי מההתנחלויות, בלי להחרים את כל תוצרת ישראל. חמורה במיוחד גם הפיכתה של ישראל בלבד למטרה לפעולות החרמה".

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר בתגובה על החלטת דרא"פ: "אני מקווה מאוד שסימון המוצרים דווקא יגביר את מכירות המוצרים שלנו בקרב ידידי ישראל".

על החלטת דרום אפריקה הודיע היום רוב דייוויס, שר התעשייה והמסחר של מדינה זו. על פי הודעה זו תחייב ממשלת דרום אפריקה מעתה סוחרים במדינה לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות. בהודעה שפרסם שר התעשייה והמסחר נאמר, כי אסור שצרכנים בדרום אפריקה "יוטעו לחשוב שמוצרים שמקורם בשטחים הפלסטיניים הכבושים – מקורם בישראל". עוד נאמר בהודעה, כי "נטל ההוכחה על מקור המוצרים יוטל על הסוחרים". על פי ההודעה, ממשלת דרום אפריקה מכירה בישראל אך ורק בתוך גבולות 48', אשר אינם כוללים את השטחים שנכבשו ב-1967.

החלטת ממשלת דרום אפריקה תיכנס לתוקפה תוך 60 יום. ההודעה פורסמה תוך שיתוף פעולה עם גורמים פלסטיניים וארגונים פרו פלסטיניים מקומיים על ממשלת דרום אפריקה.

עד כה סומנו בדרום אפריקה מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק – כסחורה שיוצרה בישראל. דרום אפריקה היא המדינה הראשונה בעולם שמחליטה באופן גורף לסמן באופן מיוחד את המוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית – דבר שעלול להתפתח לתקדים בעייתי עבור ישראל.

בדיווחי סוכנויות הידיעות צוטט מוחמד כתיב, תושב בילעין, שהיה מעורב בתיאום בין הארגון לתיאום המאבק וארגוני זכויות האדם בדרום אפריקה, שאמר כי "ההודעה מבוססת על אי הצדק שנעשה לפלסטינים על ידי הכיבוש וההתנחלויות הישראליות".

לדבריו, "זה מדגיש את העובדה כי הסיפוח דה-פקטו של אדמותינו, בנוסף להתנחלויות עצמן, הוא לא חוקי. זהו צעד ראשון חשוב, שראוי כי ילווה בחרם מוחלט של השווקים של מוצרים אלו בדרום אפריקה ולא חשוב באיזה אופן הם מתויגים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן