Skip to content

עימות חריף בביירות בין תומכי אסד לתומכי האופוזיציה הסורית

יריית הפתיחה למהומות שמתחוללות עתה בביירות הייתה, כאשר תושבים חסמו דרכים בקרבת העיר טריפולי, בצפון המדינה, לאחר שחיילים לבנוניים ירו למוות בשני חברי תנועת האופוזיציה "ה-14 במארס", מבעלות בריתה של האופוזיציה הסורית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יריית הפתיחה למהומות שמתחוללות עתה בביירות הייתה, כאשר תושבים חסמו דרכים בקרבת העיר טריפולי, בצפון המדינה, לאחר שחיילים לבנוניים ירו למוות בשני חברי תנועת האופוזיציה "ה-14 במארס", מבעלות בריתה של האופוזיציה הסורית. לבנון כבר לא יכולה להמשיך במדיניות של ניתוק מהמתרחש אצל השכנה הסורית 

מאת רן סיבוני

מהומות קשות, שמסתמנות כקשות ביותר שידעה ביירות מאז מהומות 2008, פרצו היום (ב') בבירה הלבנונית. לפחות שני בני אדם נהרגו היום  ו-18 נפצעו בהתנגשויות אלימות בבירת לבנון. יריית הפתיחה למהומות הייתה כאשר תושבים חסמו דרכים במחוז עכּאר, בקרבת העיר טריפולי שבצפון

מחסום של צבא לבנון בטריפולי
מחסום של צבא לבנון בטריפולי

המדינה, לאחר שחיילים לבנוניים ירו למוות בשני חברי תנועת האופוזיציה "ה-14 במארס", מבעלות בריתה של האופוזיציה הסורית. בתגובה, פתחו חמושים באש כבדה באמצעות רקטות, רימונים ומקלעים והביאו לפציעתם של לפחות שישה בני אדם.

העימות פרץ שעות מספר לאחר שהשייח' אחמד עבד אל-ווחיד, איש-דת מוסלמי סוני, ומלווהו, שניהם אנשי "14 במארס", נורו אתמול (א') במכוניתם בסמוך לטריפולי לאחר שדהרו דרך מחסום של צבא לבנון בלי לעצור. צבא לבנון פירסם הודעה המאשרת את מותם של השניים במחסום, אך לא נמסר שום מידע על האחראי לאירוע או לסיבות שהובילו לירי.

"פיקוד הצבא מביע צער עמוק על מותם של שני הקרבנות … ועדת חקירה, המורכבת מקצינים בכירים ושוטרים צבאיים, תוקם באופן מיידי תחת בית המשפט הרלוונטי", כך אמר מקור צבאי. בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר חאלד דאהר, מ"תנועת העתיד", שהיא מבעלי בריתה של ה- "14 במארס", כי השניים היוו מטרה. "אם היריות היו נורות לעבר הצמיגים, היינו אומרים שקרתה טעות. אבל אנחנו רואים את האירוע הזה כסיכול ישיר של הצבא… בכנות, אנחנו לא רוצים לראות כאן את הצבא, כי הוא עובד בשירותו של המשטר הסורי", הוסיף דאהר.

מוסלמים סונים רבים מצפון לבנון מזדהים עם ההתקוממות הסורית נגד אסד, ואומרים כי צבא לבנון מקבל הוראות מדמשק. תושבי טריפולי טוענים גם כן, כי הקצין שביצע את הירי היה בעל בריתה של ממשלתו של הנשיא אסד, והוסיפו כי הם כבר החליטו על פסק הדין הראוי, כך דווח באל-ג'זירה, שהוסיפה כי "הזעם המופנה נגד צבא לבנון יוצר מצב מסוכן, משום שהצבא הוא המוסד היחיד ששומר על המדינה הלא יציבה הזאת מבחינה פוליטית – יחד".

העימותים בביירות אירעו בשכונת טארק ג'דידה, בהם לקחו חלק שני פלגים סונים, זה כנגד זה – אחד המתנגד למשטרו של אסד ואחר התומך בו. עימותים אלו הגיעו לאחר שבוע לחימה קשה בין העלאווים – הכת אליה משתייך אסד, לבין הסונים בטריפולי, "מה שמתברר הוא, כי לבנון כבר לא יכולה להמשיך במדיניות של ניתוק מהמהומות המתרחשות מעבר לגבול" – נטען באל-ג'זירה.

לבנון וסוריה שותפות ברשת סבוכה של קשרים ויריבויות פוליטיות, כיתתיות, הניצתת בקלות. הפרשן הפוליטי בביירות, רמי חורי, אמר כי אירועי האלימות האחרונים בטריפולי, בהם נהרגו לפחות שמונה בני אדם ועשרות נפצעו, קשורים לאירועים בסוריה. "יש מתחים באזור מלפני שנים, אבל אלו הוחמרו בעקבות המצב בסוריה… סוריה היא לא הגורם העיקרי, אבל היא קשורה", אמר חורי.

ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאטי, ניסה להרגיע את המתיחות הגוברת. "הממשלה נחושה להמשיך לשאת באחריותה הלאומית במהלך תקופה קריטית זו בלבנון ובאזור, והיא תנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי לשמור על שלום האזרחים", אמר. לפיכך, מספר חיילים הוצאו לאחרונה מתוך מחוז עכאר, כדי למנוע הסלמה של המתיחות באזור, לאחר הלחימה הספוראדית שאירעה במהלך השבוע האחרון, כך מסר גורם ביטחוני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן