Skip to content

נתניהו מבהיר: לא נוותר על הפסקת כל פעולות ההעשרה ועל סילוק כל החומר המועשר מאיראן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבהיר הערב שישראל אינה נסוגה מדרישותיה: הפסקת כל פעולות ההעשרה של חומר גרעיני באיראן; הוצאת כל החומר הגרעיני שהועשר עד  עכשיו משטחה של איראן; פירוק את המתקן הגרעיני התת-קרקעי בקום. "רק כך ניתן יהיה להבטיח שלאיראן לא תהיה פצצה גרעינית. זוהי עמדת ישראל – היא לא השתנתה והיא לא תשתנה״. שר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבהיר הערב שישראל אינה נסוגה מדרישותיה: הפסקת כל פעולות ההעשרה של חומר גרעיני באיראן; הוצאת כל החומר הגרעיני שהועשר עד  עכשיו משטחה של איראן; פירוק את המתקן הגרעיני התת-קרקעי בקום. "רק כך ניתן יהיה להבטיח שלאיראן לא תהיה פצצה גרעינית. זוהי עמדת ישראל – היא לא השתנתה והיא לא תשתנה״. שר הביטחון ברק: "האיראנים ינסו להגיע למראית עין של התקדמות כדי להוריד מהם חלק מהלחץ וינסו לסחוט תגובה בדמות אי החרפת הסנקציות"

מאת צבי זינגר

ימים ספורים לפני חידוש המו"מ בבגדד, בין ששת המעצמות לאיראן ובעוד ראש סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – צ.ז.) עושה בטהרן – מבהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ישראל לא תקבל שום פשרה ולא תיסוג, כהוא זה, מדרישותיה – ובראשן, סילוק כל החומר הגרעיני המועשר משטחה של איראן.

"בשבועות האחרונים שמעתי את אלה המפקפקים בכוונותיה של איראן", אמר הערב נתניהו בהופעה באירוע של נציבות שירות המדינה. "הם אמרו כאשר מנהיגיה של איראן מכריזים שהם ימחקו את ישראל ממפת העולם – הם בעצם מכוונים למשהו אחר בפרסית. מעניין לשמוע מה הם יאמרו על דבריו של רמטכ"ל צבא איראן שאמר רק אתמול, 'שאיראן מחוייבת להשמדתה המלאה של ישראל'. פשוט וברור. מטרותיה של איראן ברורות. היא רוצה להשמיד את ישראל, ומפתחת נשק גרעיני למימוש מטרה זאת. איראן מאיימת על ישראל, ועל שלום העולם כולו.

נתניהו: "עמדת ישראל לא השתנתה ולא תשתנה". (צילום: ציפי מנשה)
נתניהו: "עמדת ישראל לא השתנתה ולא תשתנה". (צילום: ציפי מנשה)

"מול הכוונה הזדונית הזאת חייבות המדינות המובילות בעולם, לגלות נחישות ולא חולשה, אמר נתניהו. "הן אינן צריכות לעשות ויתורים לאיראן. הן צריכות להעמיד בפניה דרישות ברורות וחד משמעיות: על איראן להפסיק את כל פעולות העשרה של חומר גרעיני, עליה להוציא משטחה את כל החומר הגרעיני שהועשר עד  עכשיו, ועליה לפרק את המתקן הגרעיני התת-קרקעי בקום. רק כך ניתן יהיה להבטיח שלאיראן לא תהיה פצצה גרעינית. זוהי עמדת ישראל, היא לא השתנתה והיא לא תשתנה״.

"מי שהיה צריך הבהרות איפה בדיוק נמצא הראש של האיראנים, אני ממליץ לו לקרוא את ההתבטאויות של הרמטכ"ל האיראני מלפני יומיים, בדבר העתיד שהוא מייעד למדינת ישראל". כך אומר שר הביטחון, אהוד ברק. ברק אמר את הדברים האלה בסקירה שנתן לחברי סיעתו, סיעת "עצמאות", בכנסת.

אהוד ברק: ספקנות לגבי כוונות האיראנים. (צילום: אתר הכנסת)
אהוד ברק: ספקנות לגבי כוונות האיראנים. (צילום: אתר הכנסת)

ברק אמר כי השיחות שמנהל יוקיה אמאנו, ראש סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – צ.ז.) בטהרן והשיחות שייפתחו השבוע בבגדד בין איראן לשש המעצמות – חשובות מאוד עבור ישראל. עם זאת הדגיש שר הביטחון: "האתגר האירני הוא אתגר לעולם כולו, לא רק לישראל. יש הישג בלתי מבוטל למדיניות הישראלית, שהצליחה להפוך את ההתמודדות עם איראן לנושא גם חשוב וגם דחוף לקהילה הבינלאומית כולה ולמוסדותיה – יחד עם זה אנחנו מאוד ספקנים לגבי הכוונה האיראנית. על פני השטח נראה כאילו האיראנים מנסים לשחק בין סבא"א לגבי הפרוטוקולים של הפיקוח ולומר לקבוצת המעצמות: 'מה לכם להתערב, אנחנו בעניינים האלה דנים עם סבא"א' ולעומת זה כשסבא"א תדון, אז חלק מהנושאים שלא נוח לדון עם סבא"א יאמרו: 'את זה אנחנו נדון עם חמשת, או למעשה ששת המעצמות'.

"אני צופה", אמר ברק, "שהאיראנים ינסו להגיע למראית של התקדמות, שתוריד מהם חלק מהלחץ וינסו לסחוט תגובה בדמות אי החרפת הסנקציות. אנחנו את עמדתנו אמרנו, חלקנו אותה עם כל הנוגעים בדבר, כולל בביקורי האחרון בוושינגטון", אמר שר הביטחון. "ישראל חושבת שאת הרף צריך להציב באופן שלא ישאיר חלון להתקדמות איראנית, ע"י דרישה להפסיק את ההעשרה הן ל-20 אחוז והן ל-3.5 אחוז, להוציא את כל החומר מאיראן, לפעול תחת הפרוטוקול ההדוק שנקרא 3.1 של סבא"א, וגם אם תינתן להם אפשרות להחזיק כמות מינימאלית של כמה מאות קילוגרמים של חומר מועשר בתוך איראן, זה צריך להיות ברמה הנמוכה ומבלי שבשום רגע נתון יש להם מספיק חומר כדי להיות בסיס להתקדמות לכיוון נשק גרעיני. בתמורה לדברים כאלה האיראנים בהחלט יכולים לקבל איזוטופים לטיפול רפואי או מוטות דלק לכור המחקר שיש להם בטהרן. אלה דברים שצריכים להיפתר. לצערנו הרגשתנו היא שלמרות ההכרזות המאוד בהירות בעולם, לא ברור שקיים כוח רצון להביא את האיראנים במהירות אל הנקודה שבה הם חייבים לקבל החלטה אם הם ממשיכים או לא בתוכנית הגרעין שלהם".

על ביקורו בוושינגטון אמר ברק: "ביקרתי בסוף השבוע הקודם בוושינגטון, נפגשתי עם מזכיר ההגנה פאנטה, עם מזכירת המדינה קלינטון, עם הרמטכ"ל, עם היועץ לביטחון לאומי טום דונילון, עם חברים בכירים בסנאט ועם מזכ"ל האו"ם. בכל המקומות העלינו כמובן גם את עניין איראן, גם את הקשב שלנו לאביב הערבי שמשתולל מסביבנו וגם את כוונתנו לנסות ולהתחיל להתקדם, בעיקר עכשיו, לאחר כינון הקואליציה החדשה, גם בתחום המדיני. לצד זה בשיחות עם האמריקאים, בעיקר משרד ההגנה, העלינו מחדש את נושא היתרון האיכותי של ישראל, אני מוכרח לציין שהממשל הזה נראה וממשיך לפעול בצורה שמשקפת מחויבות עמוקה לביטחון ישראל. כשהייתי שם סוכם מחדש גם ההקצבה השנתית לשנה, כ-70 מיליון עד ראש שנה, ועוד המשך במאות מיליונים בשנים הקרובות כדי לסייע לישראל להתייצב עם מסה קריטית של סוללות כיפת ברזל ומיירטים, כדי להיות מסוגלים להגן על עצמנו – וכמובן שגם אנחנו נצטרך לתת את חלקנו וזה יתבטא בתקציבים שלנו. אני בסך הכל מוצא בארה"ב גיבוי חזק מאוד, הן בקונגרס והן בממשל, בכל מה שקשור לביטחון ישראל ואני חושב שחשוב שזה כך ושזה ימשיך להיות כך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן