Skip to content

היום: מצרים הולכת לבחירות היסטוריות בצל אי-ודאות

מצרים הולכת לראשונה מאז נפילת משטר מובארק לבחירות, בצל האלימות ברחובות ולאחר מערכת בחירות ארוכה ורוויית-יצרים. רוב הציבור המצרי, כך מסתמן, עוד לא החליט למי יצביע ובין המועמדים צפוי קרב עז שכנראה יעבור גם לסיבוב השני, בחודש הבא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מצרים הולכת לראשונה מאז נפילת משטר מובארק לבחירות, בצל האלימות ברחובות ולאחר מערכת בחירות ארוכה ורוויית-יצרים. רוב הציבור המצרי, כך מסתמן, עוד לא החליט למי יצביע ובין המועמדים צפוי קרב עז שכנראה יעבור גם לסיבוב השני, בחודש הבא

מאת יצחק קמחי-זוארץ ועידן בריר

תושבי מצרים הולכים היום ומחר להצביע  ולנצל את זכותם הדמוקרטית לקבוע את עתידם בבחירות חופשיות ראשונות מאז נפילתו של משטר מובארק, בפברואר לפני שנה. 51 מיליוני המצרים בעלי זכות הבחירה יתבקשו לבחור אחד מבין 13 מועמדים לתפקיד נשיא הרפובליקה, בבחירות דמוקרטיות שקדמו להן שבועות ארוכים של תעמולת בחירות שכמותה לא זכורה במצרים.

תומכי מוחמד מורסי, מועמד "האחים המוסלמים", באסיפת בחירות (צילום: Getty Images)
אנשי-דת מתומכי מוחמד מורסי, מועמד "האחים המוסלמים", באסיפת בחירות, שלשום (צילום: Getty Images)

הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות מצרים יתקיים היום ומחר וסקרי דעת הקהל מן הימים האחרונים מצביעים על מאבק צמוד בין ארבעה מועמדים ריאליים – הדיפלומט הוותיק עמרו מוסא, האסלאמיסט העצמאי עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, נציג "האחים המוסלמים" מוחמד מורסי וראש הממשלה האחרון בימי מובארק, אחמד שפיק.

תוצאות הסיבוב הראשון אמורות להתפרסם ב-29 במאי, על-פי לוח הזמנים שהציבה מועצת הבחירות העליונה המפקחת על הבחירות. סקרים מהימים האחרונים צופים כי איש מן המועמדים לא יזכה בלמעלה מ-50 אחוזים מן הקולות  בסיבוב הראשון. ואם כך אכן יהיה, יילכו המצרים לסיבוב שני, ב-17-16 ביוני, שלאחריו יוכרז נשיא הרפובליקה החדש בתאריך 21 ביוני.

סקר דעת הקהל האחרון של מרכז המידע של ממשלת מצריםמצביע על כך שכשליש מן המצרים עוד טרם החליטו במי יצביעו ונראה כי הקולות הצפים יכולים להיות אלה שיכריעו את הכף. "הציבור המצרי נחלק לשלוש קבוצות דומות בגודלן", אמר בכיר במרכז המידע. "תומכי הכוחות המהפכניים, קרי האסלאמיסטים; תומכי המשטר הישן והקולות הצפים, מחנה שלגודלו הריאלי אנחנו מתוודעים היום".

מוראד, מהנדס חשמל מן העיר הורגאדה, על חוף הים האדום, אמר ל"א-שרק אל-אוסט" כי הוא טרם החליט בוודאות למי יחליט, אך ברור לו כי המועמד שלו יצביע יהיה מהגוש של המהפכנים ובוודאי לא אחד מן המזוהים עם שלטון מובארק. "הבעייה היא שאני מתלבט בין שלושה מועמדים הראויים לתפקיד ושההבדלים ביניהם מינוריים לחלוטין", אמר מוראד, שהצביע בבחירות לפרלמנט לפני חודשים ספורים לאחת הרשימות האסלאמיות. "שמעתי את דבריהם של המועמדים וישבתי עם תומכיהם, אך אני מרגיש שאני צריך עוד זמן כדי להחליט למי אצביע. אני יודע שהקול שלי משנה ולכן אני בררן מאוד ורוצה שהוא ילך רק למי שראוי לו באמת".

צל גדול של אלימות וחשש לזיופים

הבחירות לנשיאות מצרים מעוררות עניין רב בעולם כולו והן תלווינה על-ידי למעלה מ-10,000 משקיפים בינלאומיים ועוד אלפי משקיפים מקומיים שגויסו בחודשים האחרונים בקמפיין מתוקשר ושיוצבו בכל אחת מאלפי הקלפיות במדינה. את הקלפיות יאבטח צבא מצרים בשיתוף פעולה עם משטרת מצרים, בפיקוח המועצה הצבאית העליונה, שהתחייבה בעקבות אירועי האלימות בתקופה שקדמה לבחירות כי תבטיח מערכת בחירות נקיה מזיופים ומאלימות.

ראש ממשלת מצרים המכהן, כמאל אל-גנזורי, הצטרף לקריאה לכל הצדדים להתחייב לקיום מערכת בחירות שקטה והוגנת ופרסם בעמוד הפייסבוק של ממשלת מצרים את הפנייה הבאה: "אני מקווה שהבחירות תעבורנה בשקט ואני קורא לכל הגורמים, המועמדים, הכוחות הפוליטיים והמפלגות שיידרשו מאנשיהם לכבד את בחירתם של אחרים ולקבל את תוצאות הבחירות, בלא קשר אם הן לטובת צד זה או אחר".

במסיבת עיתונאים שנערכה שלשום (ב'), הכריז השופט חאתם בגאתו, נשיא ועדת הבחירות העליונה במצרים, על תוצאות הבחירות ב-138 נציגיות דיפלומטיות של מצרים בעולם (זולת הנציגות בערב הסעודית), שיכולות להצביע על מגמות ראשונות בהצבעת המצרים. תוצאות אלה מראות כי אבו אל-פותוח מוביל עם 46,350 קולות; למקום השני הגיע מועמד "האחים" מוחמד מורסי עם 39,551 קולות; עמרו מוסא הגיע למקום השלישי עם 32,034 קולות וחמדין סבאחי, המועמד הנאצריסטי, הגיע למקום הרביעי עם 28,265 קולות. אחמד שפיק, ראש הממשלה לשעבר הגיע למקום החמישי והאחרון, עם 18,569 קולות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן