Skip to content

חברת הרכבות הצרפתית תתרום ל"יד ושם"

חברת הרכבות הצרפתית SNCF, ששיתפה פעולה בתקופת השואה, בשילוח יהודים למחנות ההשמדה, תתרום ל"יד ושם" להקמת מאגר מידע מקוון, לכל אחד ואחד מהשילוחים של יהודי צרפת למחנות ההשמדה. הסכם על כך נחתם היום בין החברה לבין "יד ושם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת הרכבות הצרפתית SNCF, ששיתפה פעולה בתקופת השואה, בשילוח יהודים למחנות ההשמדה, תתרום ל"יד ושם" להקמת מאגר מידע מקוון, לכל אחד ואחד מהשילוחים של יהודי צרפת למחנות ההשמדה. הסכם על כך נחתם היום בין החברה לבין "יד ושם"

מאת צבי זינגר

חברת הרכבות הלאומית של צרפת (SNCF) תתרום ל"יד ושם" להעמקת המחקר בנוגע לשילוחם של יהודי צרפת למחנות בתקופת השואה. ההסכם נחתם היום ביד ושם על ידי סגן הנשיא הבכיר של חברת הרכבות הצרפתית, ברנרד אמסלם, ויו"ר יד ושם, אבנר שלו. מדובר בבניית מאגר מידע מקוון לכל אחד ואחד מהשילוחים של היהודים מצרפת בתקופת השואה, שיהיה חלק מהפרויקט המחקרי המקוון של המכון הבין-לאומי לחקר השואה ביד ושם – "מסילות אל האבדון".

עמוד השער של פרוייקט "מסילות אל האבדון" (מאתר "יד ושם")
עמוד השער של פרויקט "מסילות אל האבדון" (מאתר "יד ושם")

תרומתה של חברת הרכבות הלאומית של צרפת (SNCF) תסייע לחוקרים לתעד בצורה מלאה את כ-80 השילוחים של יהודי צרפת. כ-76,000 יהודים מצרפת נרצחו באושוויץ. המחקר יתקיים במסגרת הפרויקט המחקרי המקוון – "מסילות אל האבדון" של המכון הבין-לאומי לחקר השואה ביד ושם והוא יתבסס על המחקר שנערך ע"י סרג' קלרספלד. בנוסף, יערך ניתוח מפורט של המסמכים הרשמיים של חברת הרכבות הצרפתית מתקופת השואה, אשר ארכיון יד ושם קיבל עותק מהן, על מנת לחקור את התהליך. יתועדו גם שילוחים שהתקיימו בתוך צרפת – מערים קטנות וכפרים למחנה דרנסי. המחקר יתייחס גם למצבם של היהודים בעת הגירוש באמצעות עדויות ניצולים, מסמכים פרטיים ותצלומים.

סגן הנשיא של חברת הרכבות הלאומית של צרפת ברנרד אמסלם: "חברת הרכבות הלאומית של צרפת גאה לתמוך בפרויקט הגדול של יד ושם – 'מסילות אל האבדון' ולהוסיף לו את החלק הצרפתי. תמיכה זו מחזקת את המחויבות שלנו לשקיפות, להכרה היסטורית בעבר ולזכרם של קרבנות השואה. למחקר על השילוחים ישנו ערך חינוכי רב לדורות הבאים, כדי שזכרון השואה לא ישכח לעולם".

יו"ר יד ושם, אבנר שלו: "אנחנו מקבלים בברכה את תרומתה של חברת הרכבות הצרפתית. הפתרון הסופי לא יכול היה לצאת לפועל, ללא שיתוף הפעולה הרחב של אנשים רבים מכל שכבות האוכלוסייה והבירוקרטיה הממשלתית במדינות אירופה. המחקר הנוכחי מדגיש את התפקיד הייחודי שהיה לשילוחים בהשמדת העם היהודי – כל שילוח ושילוח הנו אירוע היסטורי בעל משמעות משל עצמו ולא שלב טכני בלבד".

"מסילות אל האבדון" הוא פרויקט פורץ דרך – בניית מאגר מידע מקוון מקיף לכל אחד מהשילוחים של היהודים בשואה. זהו מפעל הסוקר את כל שטחי אירופה הכבושה ומשחזר את השילוחים של יהודים שבוצעו בתקופת השואה למחנות ריכוז והשמדה באירופה. עד כה חוקרי יד ושם הצליחו לשחזר מחדש את נתיב התעבורה של כ-400 טרנספורטים, כולל מידע אודות המנגנון הארגוני אשר ביצע את הגירושים ההמוניים וכן מאפיינים סוציו-אקונומיים של אוכלוסיית המגורשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן