Skip to content

מצרים חותמת את יום הבחירות הראשון

היום הראשון של הבחירות ההיסטוריות במצרים עבר באופן כללי באורח מנומנם למדי והתאפיין באחוזי הצבעה נמוכים מן המצופה. המועמד אחמד שפיק, לעומת זאת, יזכור את היום הזה כיום שבו חטף נעל לפרצופו בקלפי בשכונה קהירית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום הראשון של הבחירות ההיסטוריות במצרים עבר באופן כללי באורח מנומנם למדי והתאפיין באחוזי הצבעה נמוכים מן המצופה. המועמד אחמד שפיק, לעומת זאת, יזכור את היום הזה כיום שבו חטף נעל לפרצופו בקלפי בשכונה קהירית 

מאת אסף בירון

מיליוני מצרים בחרו היום נשיא בפעם הראשונה מאז מהפכת ה-25 בינואר. יותר מ-50 מיליון אזרחים ב-27 מחוזות נמצאו זכאים להצביע לאחד משלושה-עשר המועמדים לנשיאות.

במהלך היום גדלו התורים לקלפיות משעה לשעה, כאשר בסביבות השעה שבע וחצי בערב, מספר האזרחים שהמתינו בתורים לקלפיות בהליופוליס, במיניא ובקהיר העתיקה הוכפל ואף שולש. בשל העומס בקלפיות, הוארכו שעות ההצבעה עד לשעה תשע בערב. ועדת הבחירות המרכזית הודיעה כי ההארכה ניתנה כדי לשרת את קהל המצביעים המגיע בשעות הערב.

יד המסבירים את התגברות התורים בשעות אחר הצהריים ברצונם של המצביעים המצרים שלא לסבול מהחום של שעות היום המוקדמות. "לא יכולתי ללכת להצביע בבוקר בגלל החום הכבד", אמר חסן, פועל בניין מן העיר אל-מנסורה.

המצביעים עצמם אינם אופטימים. "בפעם הקודמת (הבחירות לפרלמנט, לפני חודשים ספורים; א"ב) התרגשתי יותר, בגלל שחשבתי שהדברים השתנו; כלום לא השתנה, אבל עדיין יש לי אמונה באלוהים. אני מצביע למועמד המתון שינהיג אותנו בדרך הנכונה", כך אמר סלים, פנסיונר. רמי א-סעיד, סטודנט לרפואה, אמר כי "רוב המצביעים הם אנשים עובדים; הם מסיימים לעבוד בשתיים בצהריים, הולכים לתפוס תנומה ומיד הולכים לקלפיות להצביע".

לפי סוכנות חדשות מצרית, ראש הממשלה כמאל אל-גנזורי הכריז על יום חמישי כיום חופש לאומי לעובדי מדינה, כנראה במטרה לעודד עוד מצביעים להשתמש בזכותם להצביע, עקב טענות לאחוזי ההצבעה נמוכים שנרשמו עד כה. על פי ההערכות, במצרים יש כ-5 מיליון עובדי מדינה ורשויות מקומיות.

על ראש הממשלה לשעבר ואחד המועמדים לנשיאות, אחמד שפיק, הושלכו נעליים על-ידי מפגינים המתנגדים לו, כאשר הגיע להצביע בקלפי בהליופוליס. שפיק קיבל הגנה משטרתית וצבאית כשהגיע להצביע במקום, ואלו סוככו עליו מפני המפגינים. אך כאשר יצא מהקלפי החלו המפגינים להתקיף אותו בנעליים. שפיק אמר לעיתון מצרי בנושא זה כי "חילוקי דעות אינם צריכים להפוך לעלבון".

מוקדם יותר, ערכה מפלגת הצדק והחירות של האחים המוסלמים מסיבת עיתונאים במטה המפלגה בקהיר. אוסמה אל-חילו, היועץ המשפטי של קמפיין הבחירות של המועמד לנשיאות מוחמד מורסי, הודיע כי הגיש שתי תביעות במסגרת הקמפיין. התביעה הראשונה היא נגד העיתון "אל-ווטן" הממומן באופן פרטי, שפירסם היום כתבה הטוענת כי מנהיג האחים המוסלמים, ח'יירת א-שאטר גייס 12 מיליון לירות מצריות בכדי לשחד מצביעים. התביעה השנייה היא נגד חברת התקשורת "מוביניל", אשר שלחה הודעת טקסט ללקוחותיה היום, בה היא מודיעה כי עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח מביס את מורסי בקלפיות מחוץ למצרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן