Skip to content

הפרת זכויות אדם ופשעי מלחמה בסודאן ובאריתריאה

דוח אמנסטי לשנת 2012 מספק הצצה למתרחש במדינות סודן ואריתריאה שמהן מגיעים 95 אחוז ממבקשי המקלט מאפריקה לישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דוח אמנסטי לשנת 2012 מספק הצצה למתרחש במדינות סודאן ואריתריאה שמהן מגיעים 95 אחוז ממבקשי המקלט מאפריקה לישראל

מאת שרון ליבנה

בהפגנות נגד מבקשי המקלט מאפריקה שנערכו אתמול הדגישו הדוברים שוב ושוב, כי אין מדובר בפליטים וכי יש לגרש את כולם. חברי הכנסת דני דנון, מירי רגב ורונית תירוש דיברו בעד גירוש כל הסודאנים והאריתריאים לארצותיהם. שר הפנים אלי ישי אמר בשבוע שעבר בריאיון כי "אנחנו בבעיה", מכיוון שאסור לגרש לאריתריאה ולסודן (אלו הנחיות משרד החוץ), אך עדיין מצהיר על רצונו לגרש את כל המסתננים לארצותיהם.

עיון בדוח אמנסטי העדכני מאפשר להבין מעט מהן הסיבות לבריחתם של רבבות אריתריאים וסודאנים למדינות שכנות, בהן ישראל, וכן מה יעלה בגורלם אם יגורשו.

סודאן – הדוח מתאר את המשך הפרת זכויות האדם בחבל דרפור שבסודאן, שבשל הרדיפות על רקע אתני מאז 2003 שהובילו למותם של כ-300 אלף בני אדם בידי השלטונות, הוגשו בבית הדין הבינ"ל בהאג כתבי אישום בפשעים נגד האנושות וברצח עם נגד נשיא סודאן, עומר אל-באשיר.

פליטים מבוהלים אתמול בשכונת התקווה (צילום: רפי מיכאלי)
פליטים מבוהלים אתמול בשכונת התקווה (צילום: רפי מיכאלי)

השלטונות ממשיכים בהפצצות אוויריות ובתקיפות קרקעיות בערים, בכפרים ובמחנות העקורים. יותר מ-70 אלף איש נמלטו והפכו לעקורים בגלל ההתקפות על האוכלוסייה האזרחית. ממשלת סודאן הגבילה באופן חמור את ארגוני הסיוע ההומניטרים מלהושיט עזרה לאוכלוסייה ואף הרחיקה וכלאה עובדים בארגוני סיוע. כמו כן נפוצים מאוד מקרי אונס ואלימות כלפי נשים ונערות בידי כוחות הביטחון ואנשי מליציה.

הדוח סוקר גם את האלימות באזורי הגבול (עם דרום סודאן) שבהם מתגוררות קבוצות אתניות שונות. הפצצות מהאוויר באזורי אביי גרמו לבריחתם של 100 אלף איש לדרום-סודאן כפליטים. גם באזור דרום-קורדופן נמשכו ההתקפות על אוכלוסייה אזרחית: הפצצה מהאוויר הביאה להריגתם ופציעתם של רבים. נציב זכויות האדם באו"ם פירט בדיווחו פשעים, שיכולים להיחשב כפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

ב-1 בספטמבר ההתקפות התפשטו גם לאזור הבלו-נייל. בסך הכול נאלצו 650 אלף איש מאזורים אלה להימלט ולבקש מקלט במדינות שכנות כמו דרום-סודאן ואתיופיה. גם שם המשיכו השלטונות הסודאניים לרדוף אותם באמצעות הפצצות אוויריות של מחנות פליטים. לאורך השנה מנעה הממשלה הסודאנית מארגוני סיוע הומניטריים להושיט עזרה לאוכלוסייה.

באריתריאה מדווח על הגבלה חמורה של חופש הביטוי ושל חופש ההתאגדות. השלטון מונע הקמה של מפלגות אופוזיציה, תקשורת חופשית או ארגונים חברתיים. בצורת קשה שפקדה את קרן אפריקה הותירה כ-10 מיליון איש נזקקים לסיוע. שלטונות אריתריאה הכחישו כי אריתריאה הושפעה מהבצורת וכי יש מחסור במזון ומנעו מארגוני סיוע הומניטריים להיכנס למדינה.

בדצמבר הטילה מועצת הביטחון של האו"ם סנקציות על אריתריאה בשל פעילותה הצבאית.

הגיוס לצבא באריתריאה הוא בגדר חובה מגיל 18 לנשים ולגברים, והשירות אינו מוגבל בזמן. מדווח כי גם נערים בני 15 נחטפו לשירות כפוי. המגויסים קיבלו משכורת מינימלית שאינה יכולה לפרנס את משפחתם. מי שניסה להתחמק מהשירות הכפוי נענש בעינויים ובמאסר ללא משפט. אלפי אסירי מצפון ואסירים פוליטיים, בהם עיתונאים רבים ואנשי דת, ממשיכים להיכלא ללא משפט. מאמינים של זרמים שאסורים בחוק נרדפים ונכלאים. יותר מ-3000 נוצרים מכנסיות שאינן מותרות בחוק, בהם 51 "עדי יהוה", נכלאו.

תנאי הכליאה הירודים כוללים מאסר בתאים מתחת לאדמה, או במכולות ממתכת המוצבות בדרך כלל באזורים מדבריים, ולפיכך סובלים הכלואים מתנאי חום וקור קיצוניים. ניתנים להם מזון ומים לא מספקים. רבים הוחזקו בצפיפות איומה וללא תנאים היגיינים. עינויים הם נפוצים, לדוגמה, כבילה בחבלים לזמן ממושך בתנוחות מכאיבות. משפחותיהם של רוב האסירים אינן יודעות מה עלה בגורלם. ישנם דיווחים על מקרים פרטניים רבים של אסירים שמתו בכלא.

הערכות הן שבכל חודש נמלטים כ-3,000 פליטים מאריתריאה, בעיקר לאתיופיה או לסודאן השכנות; זאת, אף שהמדיניות היא שיש לירות על מנת להרוג בכל מי שמנסה לברוח מהמדינה. הנמלטים הם בעיקר צעירים הנמלטים מהשירות הכפוי. משפחותיהם נידונות להטרדות מצד השלטון, מאסר וקנסות.

הן סודאן והן מצרים מואשמות בדוח שהן מגרשות פליטים אריתריאים בחזרה לאריתריאה, בניגוד לאמנה. אריתריאים שמוחזרים לאריתריאה נידונים לכליאה ללא משפט ולעינויים.

 

4 Comments

  1. Joseph E
    1 ביוני 2012 @ 1:36

    We all know that the south border fence is a problem to the Sinaii terrorism.
    But the fence is surely not a problem for Israelis who whip with the refugees convention, the Jewish State over its Political rights/interests.
    And so the Africa migration influx will keep on increasing.

    But since South TLV residents have had it with such increased influx
    it would be fair that the medics without borders, the differents centers that brings in and help the africans, and the levinsky Soup to move their operations to TLV North.

    It surely would drive down the cost of home there
    and the South TLV residents would surely express their "deep" feel for such good will gesture

  2. גל לוסקי
    25 במאי 2012 @ 11:26

    הדו"ח מגמתי ומעוות ….. כמה עצוב .
    הדו"ח נכון בדיוק כמו שבאריתריאה יש 10 מיליון איש שגוועים ברעב בגלל הבצורת .

    יש בקושי ארבעה מיליון איש . והצבא אכן ארוך אך קצוב . בידקו עצמכם ואל תיפלו בדמוניזציה שמנהיגים האמריקאים והאתיופים . לישראל יש כילים בשטח לבדוק את המצב שם ואין להסתמך על אמנסטי .

    • שרון ליבנה
      25 במאי 2012 @ 11:32

      לגל – תודה על ההערה – אכן התרגום לא היה מדויק מספיק – הכוונה היא שהאזור כולו סובל מהבצורת והרעב, לא רק אריתריאה, ולכן המספר הגדול של האנשים.

    • דני בשן
      31 במאי 2012 @ 15:48

      גל, דו"חות אמנסטי נחשבים אמינים ביותר, הדו"ח השנתי הוא אחד המקורות החשובים בעולם לגבי מצב זכויות האדם במדינות השונות.
      מגמתי, אמרת? אם הכוונה היא לדווח על הפרות זכויות אדם בכל המדינות ללא משוא פנים, אז כנראה שיש מגמה…
      את ממילצה לא להסתמך על אמנסטי? נו, בסדר: על המצב באריתריאה מדווחים ארגונים ומדינות רבים, ביניהם עיתונאים ללא גבולות (שמציבים את אריתריאה במקום האחרון בעולם מבחינת חופש העיתונות), נציבות הפליטים של האו"ם (שממליצה בבירור לא להחזיר מבקשי מקלט לאריתריאה), human rights watch, שירותי החוץ של בריטניה וארה"ב, ואפשר להמשיך ולספור.
      גם סגן שר החוץ הישראלי אמר בעצמו כי ישראל מקבלת את העמדה הבינלאומית לגבי הפרות זכויות האדם באריתריאה.
      אני מניח שכולם מגמתיים בעינייך. הייתי אומר שזה מה שעצוב, אבל מה שבאמת עצוב הוא המצב של מיליוני האזרחים שנמקים תחת משטר רודני ואכזרי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן