Skip to content

תקרית ירי חמורה בין מתנחלי יצהר לפלסטינים. פלסטיני נורה ומצבו קשה

סבב אלימות נוסף באיזור הכפר עוריף, דרומית לשכם, הסתיים בירי מתנחלים על צעיר פלסטיני. שדות של פלסטינים הוצתו והמתנחלים טוענים כי הפלסטינים הציתו את השדות של עצמם. צה"ל היה עד לאירוע ולא התערב, כמו בשבת שעברה. המתנחלים יידו אבנים במעט מהחיילים שניסו למנוע את התפשטות ההצתות. ארגון "בצלם" תיעד בווידאו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סבב אלימות נוסף באיזור הכפר עוריף, דרומית לשכם, הסתיים בירי מתנחלים על צעיר פלסטיני. שדות של פלסטינים הוצתו והמתנחלים טוענים כי הפלסטינים הציתו את השדות של עצמם. צה"ל היה עד לאירוע ולא התערב, כמו בשבת שעברה. המתנחלים יידו אבנים במעט מהחיילים שניסו למנוע את התפשטות ההצתות. שרית מיכאלי, מארגון "בצלם", תיעדה בווידאו

מאת אליק מאור 

פלסטיני נפצע קשה מירי מתנחלים ונפגע בפניו ממכות, כך הסתיים סבב האלימות באזור הכפר עוריף, דרומית לשכם, בשבת בצהריים. הפלסטיני אושפז אחר הצהריים בבית החולים רפידיא בשכם. הסתירות והפערים בין הגירסאות השונות למה שאירע שם הם עצומים – יש גרסת צה"ל, גרסת המתנחלים, גרסת התושבים בעוריף וגרסת ארגון בצלם, המתועדת בצילומי וידאו.

לדברי שרית מיכאלי, מארגון בצלם, התחיל העימות בסמוך לשעות הצהריים בשבת וכל כך מעידים צילומי הווידיאו שצילמה. לדברי צה"ל החל העימות בשבת, סמוך ל16:30-. צה"ל טוען שקצת לפני כן הוזעקו כוחותיו, שהגיעו לשטח בעת האירוע עצמו. דברי מיכאלי סותרים טענה זו מכל וכל. לדבריה, כשישה רכבים של צה"ל היו בשטח כבר משעות הבוקר ולא התערבו בנעשה כלל.

לדברי צה"ל, במקום נכחו גם כוחות משטרה ומג"ב. במג"ב מערערים גם על קביעה זו. לדברי מג"ב, הוזעקו שני צוותי מג"ב מאוחר יותר ואלו הגיעו לשטח אחרי אירוע הירי. יתרה מכך, במג"ב טוענים כי כל האחריות הפיקודית והשליטה באירוע הייתה כולה בידי צה"ל, גדוד שבי שומרון, של החטיבה המרחבית שומרון.

חיילי הגדוד הם אלו שלדברי הפלסטינים ובצלם לא פעלו ולא התערבו, בדיוק כמו בשבת האחרונה בה הייתה תקרית אלימה דומה בין מתנחלי יצהר לפלסטינים, בה נורה פלסטיני בכינון ישיר על ידי לובש מדים האוחז ברובה סער צה"לי. מצה"ל נמסר, כי הצבא רואה אירוע זה בחומרה וכעת נבדקות נסיבות המקרה. הפעם  גם יידו המתנחלים אבנים בחלק מהחיילים שהגיעו וניסו למנוע הצתות.

מעדות שמסרה מיכאלי למגפון עולה, כי אל שטחי הזיתים והחיטה על צלע ההר של הכפר עוריף הגיעה קבוצה המונה בין  10 ל-15 מתנחלים, כשמתוכם שלשה לובשי מדים וחובשי קסדות, אוחזים בנשקי M16, שזוהו כחברי כיתת הביטחון של יצהר. הקבוצה הזו החלה בהצתת עצי הזית והחיטה במקום, כשסביבם צמחיית קוצים לא מעטה. "כאשר הבחנו בעשן," מספרת מיכאלי, "הגעתי מכפר שכן, שם שהיתי עם תחקירנית 'בצלם', מיקדנו את המצלמה והתחלנו לצלם באיכות טובה את קבוצת המתנחלים.

פינוי הפצוע הפלסטיני על ידי חבריו (צילום מתוך סרט הווידאו של מיכאלי)
פינוי הפצוע הפלסטיני על ידי חבריו (צילום מסרט הווידאו של שרית מיכאלי)

"הם התפלגו לשתי קבוצות. קבוצה אחת אחזה בנשק ובהם התמקדתי". בשלב הזה הגיעה קבוצת צעירים מעוריף ורצו אל צלע ההר לכבות את השריפות. מיכאלי ממשיכה: "אחרי מספר דקות ראיתי את הצעירים רצים וחולפים על פני, כשהם צועקים לי שהמתנחלים מתקרבים ואוחזים בנשק". בשלב הזה נורה נג'אח א-ספדי (24), תושב עוריף. מיכאלי:  "כשפינו אותו הבחנתי בפצע חדירה במותן שמאל ובפצע יציאה. אבל בנוסף לכך, כל פניו היו חבולות קשה ומכוסות בדם. הוא וחבריו סיפרו שקבוצת המתנחלים שירתה בו, הצליחה להגיע אליו ובעודו מוטל פצוע הפליאו בו מכות ויידו בו אבנים".

מדבריה עולה, שגם מהצילומים אפשר להבחין שכעשר דקות התערבו חיילי צה"ל ומנעו מהפלסטינים להגיע לפצוע ולחלצו. דובר צה"ל מסר בתגובה, כי האירוע נמצא כולו בבדיקה וייתכן כי מספר שניות נראו לאחרים כדקות ארוכות. 

לשאלת מגפון, אם נלקח נשקם של המעורבים באלימות לבדיקות בליסטיות, על מנת לקבוע מי ירה  בוודאות, הגיב דובר צה"ל, כי ככל הידוע לו לא נלקח שום נשק והתחקיר שנערך יסתיים תוך מספר ימים ואז גם יוסקו מסקנות.

"אחרי שהחיילים עזבו את המקום, המשכתי לצלם, והפעם את קבוצת המתנחלים השנייה, שחזרה וניסתה להצית שוב שדה חיטה שכובה שעות ספורות קודם לכן. רק אז הם עזבו את המקום," מעידה מיכאלי.

כאמור, כל האירוע היה תחת שליטת צה"ל, לטענת מג"ב והמשטרה. הפלסטינים מצדם טוענים בתוקף, כי צה"ל או המשטרה או מג"ב אינם מגנים עליהם והמתנחלים עושים ככל העולה על רוחם, ובמזל זה לא עד עתה הסתיים במוות. המתנחל שירה בפלסטיני טען הערב, כי זיהה סכין אצל הפלסטיני וחש מאוים על חייו ולכן ירה בו.

צילומי וידאו: שרית מיכאלי, מארגון "בצלם"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן