Skip to content

מטפס ההרים הישראלי, שהציל מטפס טורקי באוורסט, יקבל מהנשיא את "אות המופת"

נדב בן-יהודה, שחלם להיות המטפס הישראלי הצעיר ביותר שיגיע לפסגת האוורסט, ויתר על חלומו 300 מטרים בטרם הגיע לפיסגה - כדי להציל את חייו של מטפס הרים טורקי, שאיבד את הכרתו. נשיא המדינה יעניק לו את "אות מופת הנשיא" ויעניק תעודות הוקרה לשורה של יחידים וארגונים שהצטיינו בהתנדבות למען הכלל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נדב בן-יהודה, שחלם להיות המטפס הישראלי הצעיר ביותר שיגיע לפסגת האוורסט, ויתר על חלומו 300 מטרים בטרם הגיע לפיסגה – כדי להציל את חייו של מטפס הרים טורקי, שאיבד את הכרתו. נשיא המדינה יעניק לו את "אות מופת הנשיא" ויעניק תעודות הוקרה לשורה של יחידים וארגונים שהצטיינו בהתנדבות למען הכלל

 מאת צבי זינגר

נשיא המדינה, שמעון פרס, יעניק השנה את "אות מופת הנשיא" לנדב בן-יהודה, מטפס ההרים הישראלי, שחילץ את המטייל הטורקי הגוסס על האוורסט – ובכך הציל את חייו, אך נאלץ לוותר על חלומו לכבוש את פסגת האוורסט.

נדב בן יהודה והחבר הטורקי שניצל
נדב בן יהודה והחבר הטורקי שניצל

נדב בן-יהודה, מטפס הרים בן 24 מרחובות, חלם להיות המטפס הישראלי הצעיר ביותר שיגיע לפסגת האוורסט. לפני כשבוע עמד להגשים חלום זה, אולם מאות מטרים לפני שכבש את הפסגה הבחין במטפס טורקי מחוסר הכרה. נדב לא היסס והחל מיד בפעולות חילוץ, תוך שהוא רותם אליו ונושא בירידה את המטפס הטורקי, איידן אילמק.

במשך כעשר שעות סחב בן-יהודה את אילמק, במהלכן התקלקלה מסיכת החמצן שלו, עד שפגש בקבוצת מטיילים נוספת שעזרה לו בחילוץ. במהלך שעות אלו נאלץ בן-יהודה להסיר את כפפותיו, דבר שגרם לו כוויות קור קשות באצבעותיו. כעת הרופאים מקווים שיוכלו לרפא אותן ללא צורך לבצע כריתה. נדב הגדיל לעשות כאשר הצהיר, שהוא אינו מתחרט על כך.

באותות ובתעודות הוקרה זוכים גם:

  • בן הַוַּרְדִי, בן 16 וחצי מקריית ביאליק – על פעילות מגוונת למען ילדים, קשישים ונזקקים. הַוַּרְדִי הוא תלמיד בכיתה י' – כיתת המצוינות בתוכנית נחשון-תלפיות בחטיבה העליונה של קריית החינוך אורט קריית ביאליק. מאז היה בן שמונה הוא עוסק בקשת רחבה של פעולות התנדבותיות בקרב ילדים, קשישים ונזקקים.
  • ד"ר עדה אהרוני – על פעילותה לטיפוח והפצת תרבות השלום בין יהודים לערבים. ד"ר אהרוני נולדה במצרים בשנת 1933, עלתה לארץ בשנת 1950 ומתגוררת שנים רבות באזור חיפה, עיר כל הדתות. היא מקדישה את כל עִתותיה לטיפוח וקידום יחסי שלום בין יהודים לערבים, באמצעות קידומם של ערכים יהודיים-הומניסטיים ואוניברסליים.
  • נואף זמירו – על פעילותו המתמדת לקבלת השונה בחברה. זמירו נולד בקלנסווה בשנת 1972. כל חייו הוא מתמודד במחלת ניוון שרירים ומתנייד בכיסא גלגלים. לאחר שנים רבות של תחושת תסכול ותגובות של לעג, פחד ואלימות, החליט להוביל שינוי ולצמצם את התופעות האלה. הוא החל ליזום פעולות למען רווחת הנכים. בארבע השנים האחרונות הוא משמש רכז במוקד ייעוץ למשפחות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
  • מרסל לביא-שחם – על פעילותה רבת השנים במגוון תחומים למען הקהילה בנגב. לביא-שחם נולדה בשנת 1965 בדימונה, ובה היא פועלת בהתנדבות לצד עבודתה, במשך 26 שנים, בקריה למחקר גרעיני. יותר מעשור היא פועלת בהתנדבות למען הקהילה – בדימונה ומחוצה לה – בתחומי עשייה רבים ומגוונים. היא נשואה ואם לשלושה. בשנתיים האחרונות היא גם אם אומנה חסויה לילדה.
  • שייח' עלי סאלח נסראלדין – על פעילותו לטיפוח ערכי סובלנות ודו-קיום בין-דתי. השייח' נסראלדין הוא אימאם דרוזי וחבר במועצה הדתית הדרוזית העליונה. בתוקף מעמדו בהנהגה הדתית של העדה הדרוזית, הוא משכין שלום ומיישב סכסוכים בין זוגות או משפחות. פעילותו הביאה לסיומם של סכסוכים, לשביעות רצונם של הצדדים וליצירת אווירה נוחה ובטוחה יותר בכפר מגוריו ובקרב העדה הדרוזית כולה. במהלך השנים פעל רבות לקידום החינוך הערכי של בני עדתו במכינה הקדם-צבאית ובצה"ל ולעידוד רוח ההתנדבות וכן תרם בפעילויותיו השונות לחיזוק מעמד האישה.
  • רחל נפשי – על עשייה מגוונת לרווחת נשים מוכות וילדיהן. נפשי נולדה בחיפה בשנת 1945 להורים שעלו לארץ בעלייה החמישית. היא פעילה שנים רבות למען נשים מוכות. בשנת 2002 הקימה, עם קבוצת חברים, את עמותת "ילדותי השנייה" – עמותה למניעת אלימות במשפחה ולמען ילדים בסיכון גבוה – שבראשה היא עומדת ומהווה את  הרוח הפעילה בה.
  • סגן אלוף יובל וגנר – על פועלו להנגשת מבנים ואתרים ופיתוחים טכנולוגיים למען אנשים עם מוגבלויות. וגנר נולד ב-1965. הוא סיים קורס טיס והיה טייס מסוקי קרב בחיל האוויר. תקלה טכנית הביאה להתרסקות המסוק שהטיס, והוא נותר נכה בגפיו ורתוק – לצמיתות – לכיסא גלגלים. הפציעה הקשה והנכות שבעקבותיה לא ריפו את ידיו והוא התעקש להמשיך לשרת בחיל האוויר. לצד עבודתו, החל לפעול לקידומם של אנשים עם מוגבלויות בישראל, ושילובם בקהילה. בשנת 1999 הקים – בעידודו של נשיא המדינה דאז, עזר ויצמן – את עמותת "נגישות ישראל". מאז, הוא משמש יושב ראש העמותה ופועל ללא לאות לקידום נגישותם של אנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית.

בנוסף לכך יקבלו גם ארגונים תעודות הוקרה מנשיא המדינה:

  • "הצל לבו של ילד" – עמותה שהוקמה במטרה להציל את חייהם של ילדים חולי לב ממדינות מתפתחות וממדינות עולם שלישי ולשפר את איכות הטיפול בהם במדינותיהם. מאז הקמתה בשנת 1995 טיפלה העמותה ב-3,000 ילדים מ-42 מדינות מתפתחות, שהובאו לניתוחים בישראל. הילדים, בהם תינוקות ונערים ממדינות שאין לישראל יחסים כלשהם איתן, זוכים בישראל לטיפול רפואי מקצועי שמציל את חייהם. הטיפול שהם מקבלים מצוות מתנדבי העמותה מעניק להם את הסיכוי היחיד לשרוד. את הארגון הקים הרופא המנתח ד"ר עמרם (עמי) כהן ז"ל. העמותה פעילה במרכז הרפואי ע"ש וולפסון.
  • "ילדים בסיכוי" – המועצה לילד החוסה – על מתן בית חם ומחבק לילדים בפנימיות ובמשפחות אומנה.
  • "עולים ביחד" – על פעילותם לשילוב תעסוקתי וחברתי של אקדמאים יוצאי אתיופיה.
  • "תפוח" – העמותה לקידום עידן המידע בישראל – על פעילותה לצמצום הפערים באמצעות הנגשת הטכנולוגיה והמידע.
  • יחידה 121 שט"ל – יחידה מבצעית של חיל האוויר – על מגוון פעילויות למען ילדים מאושפזים. ב-11 השנים האחרונות מתנדבים אנשי היחידה בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה. בפרויקט משתתפים עשרות חיילים, נגדים וקצינים בכל הדרגות – בשירות סדיר, בקבע ובמילואים. הם מגיעים בקביעות, מדי שבוע, אל בית החולים ומפעילים מגוון של פעילויות למען הילדים ובני משפחותיהם. כמו כן מזמינה היחידה ילדים מבית החולים ליטול חלק בטקסים צבאיים, וכך חושפת לפניהם עולם שלם שאינו מוכר להם.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן