Skip to content

התקבלה הביקורת על הצעת החוק המקשה על "ברירת קנס"

הצעת חוק חדשה של שר התחבורה נועדה להקשות על נקנסים לפתוח בהליך משפטי ולערער על הקנס. ביקורת מטעם עמותת "התעוררות - הרשת לשינוי חברתי" הביאה לשינוי בהצעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצעת חוק חדשה של שר התחבורה נועדה להקשות על נקנסים לפתוח בהליך משפטי ולערער על הקנס. ביקורת מטעם עמותת "התעוררות – הרשת לשינוי חברתי" הביאה לשינוי בהצעה

מאת דני בר

כחלק מהצעת החוק החדשה שגיבשה ועדה בראשות שר התחבורה, ישראל כץ, הוצע כי בקשה להישפט בעבירת "ברירת קנס" תותנה בהפקדת סכום הקנס מראש, וכי בית המשפט יטיל קנסות גבוהים יותר במקרה של הרשעה.

הצעת החוק אף כללה הגדלה משמעותית של הקנסות לנהגים שיבקשו להישפט במקרה של ברירת קנס. הסדר זה מבקש לצמצם את מספר המבקשים להישפט במטרה "למשוך זמן" ולנסות את מזלם בבית משפט, בניסיון לצמצם את רוע הגזרה.

בית המשפט יוכל להכפיל את הקנס. (צילום: Yonidebest)

השינוי שהוצע בחוק החדש בנוגע לשיפוט במקרים של קנסות, זכה לביקורת מצד עמותת "התעוררות – הרשת לשינוי חברתי". במכתב שנשלח בסוף חודש מרס, פירט ניצן מתן מהעמותה כמה פגמים יסודיים בהצעות, בטענה שהצוות שקבע את ההמלצות לא ראה לנגד עיניו את טובת הציבור, הצדק והדמוקרטיה.

במכתב שהופנה לשר המשפטים ולשר התחבורה נכתב: "בהמשך ההודעה צוין כי עומס רב מוטל על בתי המשפט לתעבורה בשל ערעורים שמגישים אזרחים על דו"חות או קנסות שקיבלו. בין האזרחים הללו, כך נכתב, ישנם רבים שתובעים תביעות שווא ונמצאים אשמים. כדי להוריד את העומס על בתי המשפט בשל משפטים הנגמרים בהרשעה, הומלץ לבצע שני שינויים בחוק. השינוי הראשון יחייב את האזרח להפקיד את סכום הקנס שהושת עליו עוד בתחילת המשפט, והשני יחייב אותו לשלם, במקרה שיורשע, סכומים גבוהים עד פי חמישה מהחיוב המקורי.

"בניגוד להכבדה המבורכת בענישה על עבירות תעבורה חמורות, הרעיון האחרון הוא בלתי דמוקרטי ובעייתי, ויש לחשוב עליו שנית. המדיניות האמורה תמנע מאזרחים, לכל צורך מעשי, לפנות לבית משפט במידה שנגרם עמם עוול. אף אדם סביר לא יסתכן בכך שדו"ח של 200 שקלים יתפח לחוב של 1000 שקלים. אזרחים מן השורה שיקבלו דוחו"ת חניה או תעבורה שאינם מוצדקים, בשל טעות אנוש או טעות טכנית, לא יוכלו, מבחינה מעשית, להגן על חפותם בפני שופט. גם עברייני התנועה הרבים,שמספרם לא פורסם, אשר פונים לבית המשפט ויוצאים אשמים – זכאים לעמוד בפני שופט. את העומס על בתי המשפט יש לפתור בדרכים אחרות, לא במחיר של שלילת הזכות הבסיסית של האזרחים להישפט."

נציג "התעוררות" סיים את מכתבו בפנייה אישית לשרים: "שרים נכבדים, אנחנו פונים אליכם בבקשה לשנות את ההחלטה הזאת, או לחילופין להסביר לנו את ההיגיון הטמון בה."

לאחרונה התקבלה תשובת משרד המשפטים, שבסופה חזר בו מחלק עיקרי ויסודי בהצעת החוק. וזו לשון התשובה של עו"ד יפעת רווה – מנהלת מחלקה (פלילי) במשרד המשפטים:

"הנדון: הזכות להישפט
עמך הסליחה לעיכוב במענה. ראשית אבקש להודות לך על מכתבך, שהועבר להתייחסותי.
לגופו של עניין – שר המשפטים השתכנע שאכן יש ממש בטענות בדבר בעייתיות הכפלת הקנס פי 5. מכיוון שכך (ובעקבות פנייה באותו עניין מטעם היועץ המשפטי לממשלה), הוא החליט להפחית את העונש המזערי בהצעה החוק, כך שבמקום קנס בשיעור פי 5 מהקנס המקורי, יבוא קנס בשיעור פי 2 מהקנס המקורי. אציין כי גם קנס זה יוכל בית המשפט להפחית במקרים המתאימים."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן