Skip to content

פרויקט "ארוחה בחופשה" לילדים בסיכון יורחב כבר הקיץ

המועצה לביטחון תזונתי, יחד עם ועדה שתקבע קוד אתי לחלוקת מזון, יסייעו בקביעת המדיניות הממשלתית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המועצה לביטחון תזונתי, יחד עם ועדה שתקבע קוד אתי לחלוקת מזון, יסייעו בקביעת המדיניות הממשלתית. כך עדכן היום שר הרווחה והשירותים החברתיים, משה כחלון, את עמותת "ידיד"

כתבת מגפון

ילדה אוכלת כריך
לדאוג לביטחון תזונתי (צילום אילוסטרציה: FreeDigitalPhotos.net)

פרוייקט "ארוחה בחופשה", במסגרתו מקבלים ילדים בסיכון ארוחות חמות בתקופת החופש הגדול, פרי יוזמה של עמותת "ידיד" שאף כתבה את הצעת החוק בנושא, יורחב כבר הקיץ על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים – כך עדכן היום שר הרווחה והשירותים החברתיים, משה כחלון, את סמנכ"ל עמותת "ידיד".

הצעת החוק המקורית נכתבה עבור חברת הכנסת רוחמה אברהם בלילא, אך בטרם הועלתה להצבעה הוצע למשרד הרווחה לקיים תוכנית פיילוט. הצלחת הפיילוט, שהתקיים בשיתוף קרן רש"י בשנה שעברה, הביאה את השר להחליט על הרחבת הפרוייקט.

בפגישה עם שר הרווחה והשירותים החברתיים הובהר לעמותת "ידיד", הפועלת רבות לעיצוב המדיניות הממשלתית בתחום הביטחון התזונתי, שכבר בימים הקרובים תוצג המועצה לביטחון תזונתי, שאת החוק להפעלתה והקמתה יזמה העמותה. לדברי שר הרווחה,  המועצה, יחד עם ועדה מיוחדת שתקבע קוד אתי לחלוקת מזון, יהיו שני הגופים שיסייעו למשרד הרווחה בקביעת המדיניות הממשלתית לפתרון בעיית הביטחון התזונתי בישראל.

בתגובה לדרישת "ידיד" כי לבסיס התקציב יווספו 250 מיליון שקל לפחות לנושא הביטחון התזונתי, עדכן השר השר כחלון כי בכוונתו לדרוש שלבסיס תקציב משרדו ייווספו לפחות 100 מיליון שקל.

"לדאוג שאדם נזקק לא יצטרך להתבזות בעודו ממתין בתור ארוך לקבלת חבילת מזון"

בעמותת "ידיד" בירכו על הדברים ואמרו שאין כל ספק שנושא האחריות לפתרון הביטחון התזונתי נמצא לפתחה של הממשלה, אבל בכל פעולה שתינקט יש לדאוג לשמירה על כבודם של מקבלי הסיוע. "הבעיה אינה רק בצילום הנזקקים לצורכי יחסי ציבור", אומר רן מלמד, סמנכ"ל מדיניות חברתית ב"ידיד", "אנחנו חייבים לדאוג שאדם נזקק לא יצטרך להתבזות בעודו ממתין בתור ארוך לקבלת חבילת מזון שאין כלל ודאות שתוכנה מתאים לצרכיו".

לדברי עמותת "ידיד", "הגיע הזמן לקביעת סל פתרונות לכלל האוכלוסייה הבוגרת והילדים, כפי שינוסחו על ידי המועצה לביטחון תזונתי.

  1. הקמת מערכת ממשלתית הקובעת מדיניות, מתקצבת אותה ומוציאה אותה לפועל באמצעות החברה האזרחית וגורמים נוספים, גם כאן כפי שתוצג על ידי המועצה לביטחון תזונתי.
  2. פתרונות לילדים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית
  3. מינוף נושא הביטחון התזונתי ככלי להרחבת התעסוקה בקרב אוכלוסיות מוחלשות ועסקים קטנים ברמת העיר והאזור.

הפתרונות החקיקתיים

  1. סדרה של שלושה חוקים בתחום ההזנה בבתי ספר – באחריות משרדי החינוך, הבריאות והרווחה:

א.  הרחבת מפעל ההזנה הקיים כך שיכלול לא רק בתי ספר יסודיים בהם יש יום לימודים ארוך, אלא את כלל בתי הספר היסודיים בארץ, כולל חינוך מוכר שאינו רשמי.

ב.  הרחבת פרוייקט ארוחה חמה לחטיבות הביניים – כיום רק בבתי ספר יסודיים.

ג.   חוק ארוחת בוקר – מתן ארוחת בוקר בכל בית ספר בו אין ארוחת צהריים חמה – מיועד בעיקר לחטיבות העליונות.

2. חוק ארוחה בחופשה – באחריות משרד הרווחה

מתן ארוחה חמה לילדים בחופשות הגדולות – החופש הגדול, פסח, סוכות, חנוכה – השוני בין הצעת החוק הזו לשאר הצעות החוק בנושא הוא שבמקרה הזה לא מדובר על הזנה אוניברסלית, אלא על ילדים ממשפחות מעוטות הכנסה בלבד. פיילוט בנושא כבר התקיים. הצלחת הפיילוט, כפי שהוכח מהמחקר שליווה אותו, מחייבת את מיסודו ברמה ארצית.

3. מינוף תעסוקתי – באחריות משרד הרווחה בשיתוף משרד התמ"ת

קידום הצעת החוק הקובעת שבכל מכרז ממשלתי או עירוני העוסק בתחום ההזנה תינתן עדיפות לזכייה לעסקים קטנים, קואופרטיבים או התארגנויות קהילתיות מקומיות, וזאת כדרך של יצירת מקומות עבודה לאמהות חד הוריות, לעוסקים זעירים ולאחרים המבקשים להתפרנס מאספקת מזון לבית ספר אחד או שניים באזור מגוריהם.

צילום אילוסטרציה: FreeDigitalPhotos.net

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן