Skip to content

מתפרקת ברית שבטי הטוארג והאסלאם הקיצוני בצפון מאלי

התוכנית להקמת מדינה אסלאמית קיצונית בצפון המדינה השסועה קרסה בגין חילוקי דעות מהותיים בין השותפים ל"שחרור אזאואד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התוכנית להקמת מדינה אסלאמית קיצונית בצפון המדינה השסועה קרסה בגין חילוקי דעות מהותיים בין השותפים ל"שחרור אזאואד"

מאת גרשון גירון

השותפים בעבר מתקוטטים על חלוקת השלל
השותפים בעבר מתקוטטים על חלוקת השלל

"סירבנו לחתום על הכרזת המדינה, משום שהיא שונה מהפרוטוקול שחתמנו עליו קודם לכן," אמר איברהים אסאליי, מ"החזית הלאומית לשחרור אזאואד", ברית שבטי הטוארג. כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית.

מוסה אג אשריף, המקורב לעייד אג ראלי, מנהיגו הכריזמטי של הארגון האסלאמי "אנסאר דין", אישר כי שני הארגונים הגיעו למבוי סתום, 48 שעות אחרי שהודיעו על תוכניתם לכונן שלטון משותף בצפון מאלי.

מנהיגים אזוריים ומערביים חוששים זה מכבר מפני מדינה פורשת בצפון מאלי, העלולה להפוך לבסיס ולמקלט של ארגון אל-קעידה.

טיוטת ההסכם, כפי שנוסחה בעיירה גאו על ידי "אנסאר דין" (מגני האמונה), דיברה על יישום "טהור וקפדני" של חוקי השריעה ועל איסור כניסת ארגוני סיוע לא-מוסלמים לאיזור. נציג הטוארג התלונן, כי "הם מבקשים לכאורה שאנחנו נתמזג בתוך 'אנסאר דין'". ארגון "אנסאר דין" נתמך על ידי השלוחה הצפון אפריקנית של אל-קעידה.

ההכרזה המקורית על הקמת מדינה אסלאמית במדבר מאלי הצפונית, אזור גדול מצרפת, התפרסמה בסוף השבוע, אחרי שיחות ארוכות בין שני הארגונים שיש להם מטרות ואידיאולוגיות שונות.

בינואר הנחיתו הטוארג מתקפה על צבא מאלי, והיא התעצמה עם הצטרפות ארגון "אנסאר דין", השואף להחיל את חוקי השריעה בכל המדינה.

קבוצת קצינים זוטרים, בהנהגת קפטן אמאדו סאנוגו, סילקה בהפיכה את הממשלה במאקו הבירה, בטענה שזו אינה מטפלת כראוי במרידת הטוארג. אלא שההפיכה הקלה עוד על ברית הטוארג, "אנסאר דין" וארגוני פשע להשתלט על צפון מאלי.

הממשלה הזמנית של מאלי דחתה על הסף את הכרזת העצמאות של ברית המורדים ואת הקמת מדינת אזאואד. גם איחוד מדינות מערב אפריקה דחה את רעיון הקמת המדינה, בפרט הקמת מדינה אסלאמית, ואיים בנקיטת "כל האמצעים הדרושים" כדי להבטיח את קיומה של מאלי השלמה.

אלא שממשלת מאלי הנוכחית מסוגלת בקושי להבטיח את קיומה שלה, שלא לדבר על סילוק אדוניה החדשים של צפון המדינה. רק לאחרונה הותקף הנשיא הזמני, דיונקונדה טראורה, וחמישים בני אדם נעצרו בקשר לתקיפה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן