Skip to content

טענות קשות של קצינים וחיילים ביום מערך המילואים בכנסת: "חוסר השוויון מגיע לקיצוניות"

הכנסת נצבעה בירוק זית לרגל "יום מערך המילואים" - אבל הנתונים שנמסרו בוועדות הכנסת השונות, שדנו במצב משרתי המילואים, היו קשים. רוב משרתי המילואים נפגעים כלכלית. חלקם הגדול מפוטרים או אינם מצליחים למצוא עבודה. חלק גדול מהמילואימניקים סבורים, כי האווירה הציבורית מעודדת השתמטות. גם האמון בקצונה נפגע קשות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכנסת נצבעה בירוק זית לרגל "יום מערך המילואים" – אבל הנתונים שנמסרו בוועדות הכנסת השונות, שדנו במצב משרתי המילואים, היו קשים. רוב משרתי המילואים נפגעים כלכלית. חלקם הגדול מפוטרים או אינם מצליחים למצוא עבודה. חלק גדול מהמילואימניקים סבורים, כי האווירה הציבורית מעודדת השתמטות. גם האמון בקצונה נפגע קשות 

מאת צבי זינגר

כמעט מחצית המג"דים במילואים סבורים, כי האווירה הציבורית מעודדת השתמטות ויותר מ-40 אחוז מהם סבורים כי השירות במילואים פוגע בהם בפן הכלכלי. כך עולה מנתונים שנמסרו היום לוועדת החוץ והביטחון, בדיון מיוחד שקיימה לרגל "יום מערך המילואים" שהתקיים היום בכנסת.

יום מערך המילואים צוין היום בכנסת ונראה כי המסדרונות והוועדות כולן נצבעו בצבעי זית. אבל לצד

(צילום רפי מיכאלי)
הנכונות לשרת במילואים עומדת על 84 אחוזים (צילום רפי מיכאלי)

המחמאות הרבות, שהורעפו על  אנשי מערך המילואים כמעט מכל כיוון – הועלו גם טענות רבות וקשות מצד קציני המילואים הרבים שהגיעו לוועדות הכנסת, על היעדר תגמול כלכלי, בעיית פיטורים, פגיעה בלימודים, מחסור באימונים ובציוד, בעיית בלכידות היחידתית ועוד.

ראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי – שהופיעה בדיון בוועדת החוץ והביטחון – אמרה כי בשלוש השנים האחרונות רק 60 אחוז מהמערך העורפי של צה"ל ביצע שירות מילואים פעיל. "בשנה האחרונה, בשל המגבלות שמציב לנו חוק המילואים החדש, נדרשנו לבקש ולקבל החרגה לזימון 15 גדודי מילואים. אנחנו עושים כול מאמץ כדי להגדיל את מספר הנשים שישתלבו בשירות המילואים". לצד הבעיות הרבות, אמרה ראש אכ"א, כי "באופן כללי, המוטיבציה במערך המילואים היא גבוהה והמערך ככלל מוכן למלא את המשימות שיוטלו עליו בשגרה ובחירום".

ראש מחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל, אל"מ אביבה שקד, הציגה בפני חברי הוועדה סקר לבחינת מערך המילואים, ממנו אפשר ללמוד כי על השאלה "עד כמה אתה מרוצה באופן כללי", השיבו בחיוב 57 אחוז מהחיילים ואילו בקרב המג"דים השיבו בחיוב 87 אחוז.  על פי הסקר אפשר ללמוד כי קיימת ירידה של כחמישה אחוז באמון של החיילים במפקדים הישירים (מ-79 אחוז ל-74 אחוז) – ואילו בקרב המג"דים המגמה הפוכה – של עליה בארבעה אחוזים (מ-89 אחוז ל-93 אחוזים).

עוד עולה מהסקר, כי הנכונות לשרת עומדת על 84 אחוזים. כאשר נשאלו אנשי המילואים, האם יגיעו לשירות בשעת חירום כאשר העורף נימצא תחת מתקפה, כ-90 אחוז השיבו בחיוב. על השאלה "האווירה הציבורית מעודדת השתמטות", השיבו 48 אחוז באופן חיובי. 42 אחוז מהמג"דים במילואים ציינו, כי השירות במילואים פוגע בהם בפן הכלכלי. באשר לכשירות ולמוכנות, ניראה כי בקרב חיילי המילואים חלה ירידה של תשעה אחוזים (מ-80 אחוז ל-71 אחוזים). על השאלה "באיזו מידה האימון שהשתתפת בו מכשיר אותך למשימה", השיבו 54 אחוז  מהחיילים באופן חיובי בעוד שבקרב המג"דים על אותה שאלה ענו 70 אחוז באופן חיובי.

אנשי מערך המילואים נשאלו גם מי לדעתם הגורם שעוזר לשפר את מצבם ועל כך דירגו המילואימניקים את צה"ל בראש, עם 42 אחוז, לאחר מכן את התנועות החברתיות, עם 15 אחוז, ובסוף המדינה והפוליטיקאים עם שלושה אחוזים בלבד.

אל"מ אבי סייג, העומד בראש פורום המג"דים והמח"טים ציין: "אנחנו נדרשים באופן קבוע להתמודד עם ניסיון מתמשך לפגוע ולקצץ בחוק המילואים. לצערי, לכולם יש כוונות טובות, אבל בפועל משרדי הממשלה לא מקיימים את המוטל עליהם".

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) העלה בדיון הצעה לאפשר לבת הזוג של איש המילואים לצאת מהעבודה בשבוע הראשון של המילואים 3 שעות לפני סוף יום העבודה, על חשבונה, ובשבועות שלאחר מכן לאפשר לה לקבל את אותה הטבה, רק שהפעם על חשבון המעביד. כמו כן יהיה אסור לפטר את אשת איש המילואים באותה תקופה.

אל"מ (במיל') בנימין ינאי אמר, כי היום עבור בני הנוער גיבורי התרבות הם דוגמנים על חוף הים ומשתמטים. "לא יכול להיות שהחוק ייתן עדיפות לבני מיעוטים ולא למשרתי המילואים", אמר ינאי.

סא"ל (במיל') עופר גבריאלי ציין, כי "ביחס לדיון שהתקיים בשנה שעברה, בשטח שום דבר לא זז. אי אפשר להתעלם מהמציאות. אל תטמנו את הראש בחול", הזהיר.

ח"כ איתן כבל (עבודה) שיזם את הדיון ביחד עם ח"כ מירי רגב אמר: "מהשנה שעברה לא השתנה הרבה. זהו מאבק יום יומי. במערך המילואים מתקיים השבר הגדול של החברה הישראלית".

(צילום: רפי מיכאלי)
42 אחוז מהמג"דים במילואים ציינו, כי השירות במילואים פוגע בהם בפן הכלכלי (צילום: רפי מיכאלי)

בסיום הדיון קבע יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בר און, כי כל ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון, שעוסקות בנושא המילואים, יגישו לו תוך ארבעה חודשים דו"ח, שכולל את כל הפערים שעלו במהלך התקופה האחרונה וזאת לצד הצעה לתוכנית עבודה סדורה לסגירת הפערים.

משלחת של קצינים בכירים במילואים נפגשה גם עם יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין. "אתם לא פראיירים", אמר להם ריבלין. "אתם האנשים שעליהם גאוותה של מדינת ישראל. עליכם מושתת המערך הצבאי של מדינת ישראל.

"אני יודע שמעסיקים שוקלים לפעמים אם כדאי להם להעסיק משרתי מילואים, ואני שואל: אם לא אתם, המג"דים העומדים על משמר המדינה – איך בכלל יוכלו החברות הללו להתקיים? פעמים רבות ביום הזה, אנחנו אומרים דברים מובנים מאליהם ומכבירים מילים והבטחות, אבל לא מצליחים לקיים. לצערי הרב, הדיבורים לא מטופלים ומתורגמים למעשים", אמר יו"ר הכנסת. ריבלין הביע צער על השינוי שחל בחברה הישראלית, ואמר: "הייתי קצין בסדיר ובמילואים. עבור הדור שלי, לא לשרת במילואים היה עלבון גדול; מי שלא שירת היה נחשב נפל. אני יודע שמה שהיה ברור אז כבר לא ברור היום, ואני מצר על זה".

ח"כ מירי רגב, שיזמה ביחד עם ח"כ איתן כבל את יום ההוקרה למערך המילואים בכנסת, אמרה בפגישה: "אתם לא פראיירים אבל לצערי המג"דים שפה סביב השולחן הם אלה שמשלמים את המחיר. יש מג"ד שפוטר משום שעשה יותר מ 100 ימי מילואים ועדיין לא מצא עבודה. אני מצפה מהכנסת ומהממשלה להירתם ולסייע לאנשי המילואים, לתגמל אותן ולפתור בעיות".

אחד המג"דים, יוני יובל, הגיב ואמר: "נמצא פה 'השפיץ' של המדינה. העוגן והשלד של מערך המילואים. צריכה לצאת מכאן קריאה ברורה של הכנסת בעניין המילואים כדי לאפשר לנו להכין את היחידות שלנו למלחמה. בכל פעם אני שואל את עצמי בתום המילואים – האם עשינו מספיק כדי להכין את האנשים ליום פקודה, והתשובה היא תמיד 'לא' כי תמיד ניתן לעשות יותר כדי להגן על המדינה".

ח"כ כרמל שאמה: "זה אבסורד שהמשרתים יצטרכו לשלם מכיסם על הנסיעה למילואים. זה אבסורד שלמג"דים בצבא של פייגלין יש יותר השפעה בזירה הפוליטית מאשר למג"דים שמשרתים במילואים"

גם ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום ישיבה מיוחדת לציון יום ההוקרה למערך המילואים. הוועדה דנה בקידום הטבות בדיור למשרתי המילואים.

בפתח הישיבה אמר היו"ר שאמה-הכהן כי נושא השוויון בנטל נדון בימים אלה בכנסת, אך הוא מיוחד בעיקר למערך החובה בצה"ל. "חוסר השוויון מגיע לקיצוניות מובהקת בנושא המילואים", אמר היו"ר. "זה אבסורד שהמשרתים יצטרכו לשלם מכיסם על הנסיעה למילואים. זה אבסורד שלמג"דים בצבא של פייגלין יש יותר השפעה בזירה הפוליטית מאשר למג"דים שמשרתים במילואים". ח"כ שאמה אמר כי יש להצדיע למשרתי המילואים על המצוינות, אך הדגיש כי הוא אינו  אופטימי לגבי הבשורות שניתן יהיה להביא ביום ההוקרה הבא.

קצין מילואים ראשי, תת-אלוף שוקי בן ענת, התייחס לנושא ההטבות בדיור ואמר כי משרת המילואים הממוצע הוא בן 31 כאשר מתוך המשרתים כ-70% הם נשואים, המתמודדים עם בעיות תעסוקה ורכישת דירה. לדבריו, ההטבה של הנחה בקרקע לבניית צמודת קרקע לא משפיעה באופן נרחב על המשרתים, הוא ציין כי רק 300 אנשי מילואים ניצלו את ההטבה והסביר כי רובם כנראה גרים בבנייני דירות ולא ביחידות צמודות קרקע. לכן הציעה תא"ל בן ענת להקצות 15% מהדירות במכרזי מחיר למשתכן לטובת משרתי המילואים ולהגמיש את הקריטריונים למתן ההטבות במכרזים לצמודי הקרקע.

40% מהסטודנטים המשרתים במילואים נעדרים מהלימודים למעלה מ-14 ימים בשנה. מרבית הסטודנטים מרגישים פגיעה בלימודים ובהישגים כתוצאה משירות המילואים והדבר נפוץ בעיקר בתחום המדעים המדויקים

בישיבת ועדת החינוך שהתקיימה, גם היא לציון יום המילואים בכנסת, התריעו הסטודנטים כי למרות החוק המעניק הקלות לסטודנטים במילואים, ישנה בין המוסדות האקדמיים אי אחידות ביישומו של החוק המקשה על הסטודנטים להשלים חומר ולהדביק את הפער שנוצר בעקבות שירות המילואים.

מנתונים שהציגה התאחדות הסטודנטים בוועדת החינוך של הכנסת עולה, כי 30% מכלל משרתי המילואים הם סטודנטים וחמישית מהסטודנטיות משרתות בשירות מילואים פעיל. 40% מהסטודנטים המשרתים במילואים נעדרים מהלימודים למעלה מ-14 ימים בשנה. מרבית הסטודנטים מרגישים פגיעה בלימודים ובהישגים כתוצאה משירות המילואים והדבר נפוץ בעיקר בתחום המדעים המדויקים. לטענת נציגי הסטודנטים אין פיקוח על המערכת האקדמאית בכל הנוגע לעמידה בסעיפי החוק.

(צילום: רפי מיכאלי)
"עבור בני הנוער גיבורי התרבות הם דוגמנים על חוף הים" (צילום: רפי מיכאלי)

לדבריהם, הפתרונות עשויים להיות תקצוב גבוה המיועד לטובת חיילי המילואים לצורך השלמת החומר, הקצאת מרכזים לטיפול בחיילי המילואים, הקמת מערכת ממוחשבת למעקב אחר סטודנטים היוצאים למילואים וכן חלוקה שוויונית של נטל המילואים. הסטודנטים הוסיפו כי המערכת של הולת"ם (ועדה לתיאום מילואים) מיושנת ומצריכה שימוש בפקסים הגוזל מהם זמן רב, זאת במקום להשתמש בתשתיות האינטרנט, כפי שקיים במוסדות ציבור רבים.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, קרא לצה"ל לנהל את הולת"ם בצורה מהירה, יעילה ונגישה לטובת ציבור המילואימניקים. עוד קרא למשרד החינוך להוציא חוזר מנכ"ל ברור ומפורט למכללות להכשרת מורים, לפיו שירות מילואים לא יחשב במסגרת 20% הזמן המותרים להיעדרות מלימודים. בנוסף ביקש מהמל"ג לחדד את הנהלים במוסדות האקדמאים על פיהם שירות במילואים לא יחשב במסגרת 20% מהזמן המותר להיעדרות מהלימודים. עוד קרא למל"ג להעביר לוועדת החינוך את הכללים שגיבשה ליישום חוק סטודנטים המשרתים במילואים. "יש להוקיר את הסטודנטים המשרתים במילואים ומתנתקים מכל עיסוקיהם למען שמירה על בטחון המדינה", דברי מילר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן