Skip to content

ועדת שרים לחקיקה: גרושות וגרושים הם "הורים בנפרד" ולא "חד-הורים"

הצעת החוק אינה מציעה ליצור הבחנה בזכאות הכספית או אחרת בין משפחה חד-הורית להורים בנפרד, אלא להפריד בין הגדרת "הורה יחיד" ל"הורה בנפרד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצעת החוק של ח"כ זבולון אורלב אינה מציעה ליצור הבחנה בזכאות הכספית או אחרת בין משפחה חד-הורית להורים בנפרד, אלא להפריד בין הגדרת "הורה יחיד" להגדרה "הורה בנפרד"

מאת כתבת מגפון

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק של ח"כ זבולון אורלב לגבי חוק משפחות חד-הוריות, התשנ"ב-1992. ההצעה היא לתיקון בשם החוק, אחרי הביטוי "חד-הוריות" יבוא הביטוי "והורים בנפרד". כיום, אמהות גרושות מוגדרות "חד- הוריות" גם במקרים שבהם אבי הילדים חי ומהווה חלק מהמערך המשפחתי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי חוק משפחות חד-הוריות אינו מבחין היום בין משפחות חד-הוריות למשפחות בהן ההורים חיים בנפרד.

לילד יש שני הורים
לילד יש שני הורים (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

הורים החיים בנפרד טוענים, כי הגדרתם כמשפחה חד-הורית אינה נכונה, כיוון שלילדיהם יש שני הורים. מצב ילדיהם של הורים החיים בנפרד שונה ממצבם של ילדים למשפחות חד-הוריות בהן נפטר אחד ההורים או זהות האב אינה ידועה.

הצעת החוק אינה מציעה ליצור הבחנה בזכאות הכספית או בכל זכאות אחרת בין משפחה חד-הורית לבין הורים בנפרד, אך היא מציעה להפריד בין הגדרת "הורה יחיד" לבין "הורה בנפרד". בנוסף, מוצע לתקן חוקים המתייחסים למשפחות חד-הוריות ולהוסיף להם את ההגדרה של "הורה בנפרד".

הצעת החוק נכתבה בסיוע עמותת "הורות משותפת=טובת הילד", וקודמה על ידה.

גיא רוה, יו"ר עמותת הורות משותפת=טובת הילד, מציין: "אבות גרושים מרגישים, מטאפורית כמובן, שבהגדרה זו המדינה פשוט מאיינת אותם ואת מקומם בחיי ילדיהם והופכת אותם, האבות הגרושים, להורים משניים, שאין להם חלק אינטגרלי במשפחת הילד".

לדברי רוה, השימוש בביטוי "חד-הורית" מעוות את המציאות. ההשלכות לכך מרובות, עד כדי גרימה לעבירה על החוק על ידי עידוד משתמע (גם אם לא מכוון) להתעלמות מחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, לפיו לשני ההורים חזקה משפטית על הילד. על פי חוק זה, כל החלטה מהותית בחיי הילד צריכה להתקבל על ידי שני ההורים, אך אם האמא מוגדרת "חד-הורית", התפישה הנובעת היא שאין צורך להתחשב בדעת האב.

לדברי רותי דניאל, חברת עמותת הורות משותפת=טובת הילד: "אמא גרושה/פרודה או אבא גרוש/פרוד אינם משפחה חד-הורית, שהרי לילד שני הורים מוכרים, ידועים ובעיקר חיים, בלי קשר לרמת האחריות ההורית של כל הורה. אין הצדקה שילד יגדל בידיעה שההגדרה של אמא שלו בחוק היא חד-הורית".

רוה ודניאל מדגישים, שמדובר בשינוי הגדרה בלבד, ואין כל כוונה או מטרה לפגוע או לשנות את זכויותיהן של אמהות המוגדרות היום "חד-הוריות".

קריאה נוספת:

כדאי לזכור כי גם אמא גרושה היא בראש ובראשונה – אשה

אני מודאגת מאוד מביטול "חזקת הגיל הרך"

צילום אילוסטרציה: FreeDigitalPhotos.net

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן