Skip to content

מוזיקה רומנטית אכן משפיעה על נשים להגיד כן. איך זה עובד?

52% מהמשתתפות בניסוי שהאזינו לשיר הרומנטי נתנו לבחור את מספר הטלפון שלהן, לעומת 28% בלבד מאלו שהאזינו לשיר נייטרלי. ידוע שמוזיקה גורמת לרגשות חיוביים, ורגשות חיוביים מגדילים את הסיכוי להיענות, אבל במחקר הזה נמצא לראשונה קשר ישיר בין מוזיקה להיענות לחיזור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זוג רוקד
המוזיקה גורמת לו להיראות יותר אינטליגנטי? (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

מוזיקה היא אחד הדברים שמשפיעים בצורה העמוקה ביותר על בני אדם. מחקרים רבים (כמו המחקר הזה) מראים שמוזיקה מחווטת עמוק במוח, והעוצמה החווייתית שלה מקבילה במקרים רבים לסמים. היא מפעילה מרכזי עונג במוח, יכולה לגרום לאופוריה, ואנשים רבים לא יכולים לדמיין חיים בלעדיה.

כתבתי בעבר על איך שירים מייצגים את התקופה שבה הם נכתבו, ואיך בחירת נושאי השירים או מילות השיר משקפות השפעות אבולוציוניות. נושאים כמו מין, בחירת בני זוג ורבייה נפוצים מאוד בקרב כותבי שירים. אני מתכוון בעתיד לכתוב פוסט נפרד על השורשים האבולוציוניים למוזיקה, נושא שזוכה לתשומת לב מחקרית ותאורטית רבה בשנים האחרונות, אבל בינתיים אני רוצה לדבר על מחקר שעוסק בהשפעות מוזיקה רומנטית על היענות לחיזור אצל נשים.

מוזיקה מפיקה מאנשים תגובות רגשיות רבות, חיוביות או שליליות, ומחקרים רבים מתעדים את ההשפעות האלה במצבים שונים. למשל, חשיפה לשירים עם מילים בעלות משמעות תוקפנית או אלימה יכולה להוביל למעשים אלימים מצד המאזינים. שירים רומנטיים הם בעלי השפעה מיוחדת. מחקר אחד מצא, למשל, שהאזנה לשירים רומנטיים בזמן שיטוט בחנות גרמה לגברים – אבל לא לנשים – להוציא יותר כסף על קניות, בהשוואה לאלו שהאזינו לשירים לא רומנטיים, או כשלא נוגנה מוזיקה בחנות.

המחקר הנוכחי בדק אם חשיפה לשירים עם מילים רומנטיות תגרום לנשים להיענות יותר לחיזור של גבר. לשם כך זומנו 87 סטודנטיות רווקות, בנות 18-20, למחקר שעסק כביכול בנושא אחר לגמרי. כדי לקבוע מה נחשב שיר רומנטי ומה לא, סטודנטיות אחרות באותה קבוצת גיל נשאלו לגבי ההעדפות שלהן ודירגו את מה שנחשב בעיניהן (או באוזניהן) לשיר הרומנטי ביותר שנכתב בצרפתית (המחקר נערך בצרפת). הן דירגו גם מה נחשב בעיניהן שיר עם מחשבות נייטרליות, שאינו מעורר שום רגש. קבוצה נוספת של סטודנטיות הקשיבו לשירים האלה ודירגו אותן מבחינת רומנטיות וגם דירוג כללי של כמה הן אוהבות את השיר. למחקר נבחרו שני שירים, אחד רומנטי ואחד לא, שנחשבו לאהובים במידה שווה. כשירות לקהל הקוראים הגברי הנה השיר הרומנטי הנבחר:

בשלב הבא, הסטודנטיות שהוזמנו למחקר שעסק כביכול בהערכת מוצרים אורגניים, התקבלו במעבדה על ידי נסיינית משתפת פעולה. הנסיינית אמרה לנבדקות שהן צריכות להמתין למשתתף אחר שטרם הגיע למעבדה. הסטודנטיות חיכו במשך שלוש דקות, כשבזמן ההמתנה התנגן ברקע אחד משני השירים (רומנטי או לא), כשהבחירה איזה שיר לנגן נעשתה בצורה אקראית. לאחר ההמתנה נכנסה הנסיינית לחדר והודיעה לסטודנטית שהנבדק השני הגיע. הנבדק השני היה גם הוא משתף פעולה, שנבחר מבין 12 גברים על פי מידת היופי החיצוני שלו (הוא היה המשתתף הממוצע ביותר מבחינת אטרקטיביות חיצונית). משתף הפעולה והסטודנטית דנו ביתרונות וחסרונות של מוצר אורגני מסוים במשך חמש דקות. חשוב לציין שמשתף הפעולה לא היה מודע למטרת הניסוי והונחה להשתמש באותם טיעונים בכל אחד מהדיונים שלו עם הסטודנטיות.

לאחר חמש דקות נכנסה הנסיינית משתפת הפעולה לחדר והודיעה להם שהניסוי הסתיים והם צריכים לחכות בחוץ למשך מספר דקות עד שהיא תחזור. במשך הזמן הזה הונחה משתף הפעולה לחייך, ולומר לסטודנטית: “שלום, שמי אנטון, אני חושב שאת מאוד נחמדה והייתי שמח לקבל את מספר הטלפון שלך”. המשתנה הנבדק היה אם הסטודנטית נתנה את מספר הטלפון שלה או לא. שניות אחדות לאחר מכן נכנסה הנסיינית לחדר והניסוי הסתיים.

לא ברור אם אלה המילים או המנגינה

תוצאות הניסוי היו חד משמעיות: 52% מהמשתתפות בניסוי שהאזינו לשיר הרומנטי נתנו לבחור את מספר הטלפון שלהן, לעומת 28% בלבד מאלו שהאזינו למוזיקה הנייטרלית. זהו אפקט די גדול,  שמראה שמוזיקה יכולה להשפיע עמוקות על אלו שמאזינים לה. ידוע שמוזיקה גורמת לרגשות חיוביים, ורגשות חיוביים מגדילים את הסיכוי להיענות לחיזור, אבל זו הפעם הראשונה שנמצא קשר ישיר בין מוזיקה להיענות כזו. האם המילים גרמו להטרמה של רגש חיובי, או שאולי מדובר במוזיקה עצמה, עדיין לא ברור.

גרמופון, רומנטיקה נצחית (צילם: עמית מנדלזון)
גרמופון, רומנטיקה נצחית (צילם: עמית מנדלזון)

למחקר יש גם השלכות אבולוציוניות. אחת ההשערות לגבי האבולוציה של מוזיקה היא שמוזיקה, בדיוק כמו הומור, משמשת גורם משיכה מיני, מכיוון שמי שיוצר אותה מפגין אינטליגנציה גבוהה. מוזיקה היא מה שנקרא "אינדיקטור מנטלי" שנוצר בברירה מינית, ולכן לא מפתיע אולי שגברים הם אלו שבעיקר כותבים את השירים הרומנטיים הגדולים ביותר, ונשים הן אלו שמגיבות אליו בצורה החיובית ביותר. במחקר הזה הסטודנט כמובן לא היה זה שכתב את השיר, אבל ייתכן שהוא נהנה בצורה עקיפה מההשפעות של השיר הרומנטי. במובן הזה, לזמר בוודאי היו הצלחות רומנטיות מרשימות הרבה יותר, אבל העובדה שרק האזנה למוזיקה כזו משפיעה מאוד על אנשים בהקשר הרומנטי מראה עד כמה עמוקה ההשפעה שלה (לקריאה נוספת על התאוריה של האינדיקטורים המנטליים בהקשר של הומור ראו פהכאן, ופה).

באדיבות הומו סאפיינס – הבלוג של גיל גרינגרוז

צילום: FreeDigitalPhotos.net

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן