Skip to content

רוב המסעדות בישראל אינן נגישות לנכים

מתברר כי רק עשרים אחוז מהמסעדות אכן נגישות לנכים. מסקר שערכה עמותת נגישות לישראל עולים ממצאים עגומים: 56 אחוז כלל אינן נגישות ו-24 אחוז נגישות חלקית. עבור נכים רבים גם נגישות חלקית אינה מאפשרת הגעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בסקר נגישות מקיף שערכה עמותת נגישות ישראל בקרב 803 מסעדות ובתי קפה בערים מרכזיות ברחבי הארץ, התגלו ממצאים עגומים ביותר על אודות מצב הנגישות לנכים. יובל וגנר יו"ר נגישות ישראל: "לצערנו עבור יותר מ-600,000 אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, ביקור במסעדה היא משימה בלתי אפשרית".

חניית נכים
48 אחוז מהמסעדות ללא חניית נכים

נסקרו 803 מסעדות בכל הארץ. רק 20% מהמסעדות נגישות לנכים. 24% מהמסעדות נגישות חלקית. 56% אינן נגישות כלל לנכים. רק ב- 4% מהמסעדות יש תפריט המודפס בברייל. 48% מהמסעדות ללא חניית נכים ( המצאות חניית נכים הינה קריטית לאדם עם מוגבלות).

53% מהמסעדות ללא שירותי נכים (נכים לא מבקרים במסעדה ללא שירותי נכים, כמו שאדם שאינו נכה לא יבקר במסעדה ללא שירותים – סועד נזקק לשירותים לפחות פעם אחת במהלך ביקור במסעדה). 47% ללא כיסאות עם משענת יד (חשוב ביותר למוגבלי הליכה המתקשים בקימה)

הסקר כלל בדיקה של הפרמטרים הבאים: נגישות הדרך מהחנייה לכניסת המסעדה; נגישות דלת הכניסה; שירותי נכים ותקינותם, בדיקת אבזור נדרש, גודל תקני; הימצאות תפריטי ברייל.

הדירוג נקבע ל-3 רמות נגישות לפי הפירוט הבא:

נגיש – כל הפרמטרים הבאים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים.
נגיש חלקית – כל הפרמטרים הבאים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים חלקית או ללא אבזור.
לא נגיש – אחד או יותר מהפרמטרים הבאים מתקיים: דרך לא נגישה , כניסה לא נגישה, אין שירותי נכים.

פינת ישיבה נגישה. פתרון אפשרי גם למסעדות (צילומים מתוך אתר נגישות לישראל)
פינת ישיבה נגישה. פתרון אפשרי גם למסעדות (צילומים מתוך אתר נגישות לישראל)

בשנת 2005 חוקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פרק הנגישות. החוק מחייב הסדרי נגישות על מנת שציבור האנשים עם מוגבלות יוכל להגיע לכל מקום בכבוד, שוויון ועצמאות. מתמונת המצב שעולה מהסקר, החוק נאכף חלקית אם בכלל.

עמותת נגישות ישראל פועלת לקידום הנגישות והשתלבותם של אנשים עם מוגבלות בדרך של כבוד, שוויון ועצמאות. ומאמינה שהדרך הטובה ביותר לקידום הנגישות הינה מתוך מודעות והבנת הצורך והערך העיסקי חברתי.

יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל: "אנשים בישראל אוהבים ללכת למסעדות ובתי קפה כמו כל אחד אחר, לא יתכן שהם לא יוכלו להיכנס למסעדה לשבת ליד שולחן ובעת הצורך להתפנות בשרותי נכים.
מדובר באפליה, באי אכיפה של חוקי הנגישות של מחלקות רישוי עסקים בעירים השונות בישראל. בעת הקמת מסעדה, עלות ההנגשה זניחה, ומה שיותר מעניין – שלמסעדה נגישה יהיו יותר לקוחות משלמים (הנכים וגם אלה שבאים איתם – חברים ובני משפחה).

"מצב הנגישות במסעדות הינו בלתי נסבל, אנו קוראים למחלקות רישוי עסקים לדרוש מכל המסעדות ובתי הקפה לשפר את נגישותם כתנאי מרשיון העסק. אנו קוראים לבעלי העסקים להנגיש, להטמיע תפריט נגיש ללקוי ראייה ותפריט ברייל לעיוורים. אנו קוראים לבעלי העסקים להקפיד לאשר כניסה לעיוורים עם כלבי נחייה. זכרו – עסק נגיש שווה לעסק מרוויח".

עמותת נגישות ישראל קיימה אתמול הפנינג נגישות בנמל תל אביב – להרגיש נגישות. ברחבי הנמל הוקמו מתחמי התנסות חווייתיות ותחרותיות בסוגי ספורט נכים שונים, בהם הקהל יכול לקחת חלק פעיל ולחוות בין היתר כיצד משחקים כדורסל בכיסאות גלגלים, איך ההרגשה לחבוט במחבט טניס כשאתה יושב על כיסא גלגלים, ללמוד מה זה כדור שער עיוורים, לרכב על אופני יד ואופניים לעיוורים עם מלווה, לשחק ראגבי, לרוץ 100 מטר בעיניים עצומות, מסלול מכשולים עם כסאות גלגלים ועוד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן