Skip to content

מצרים: מובארק נידון למאסר עולם ולקה בלבו

מובארק בן ה-84, המנהיג הערבי הראשון שהועמד למשפט במדינתו, קיבל את גזר הדין כאשר שכב על אלונקה בכלוב הנאשמים. לאחר גזר הדין הוא לקה בלבו, טופל ומצבו יציב. שר הפנים לשעבר, חביב אל-עדלי, נשפט גם הוא למאסר עולם בעקבות הרג המפגינים. בניו של מובארק, גמאל ועלא, זוכו מהאשמות הנוגעות לשחיתות. בקהיר מתעמתים מפגינים התומכים במובארק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מובארק בן ה-84, המנהיג הערבי הראשון שהועמד למשפט במדינתו, קיבל את גזר הדין כאשר שכב על אלונקה בכלוב הנאשמים. לאחר גזר הדין הוא לקה בלבו, טופל ומצבו יציב. שר הפנים לשעבר, חביב אל-עדלי, נשפט גם הוא למאסר עולם בעקבות הרג המפגינים. בניו של מובארק, גמאל ועלא, זוכו מהאשמות הנוגעות לשחיתות. בקהיר מתעמתים מפגינים התומכים במובארק עם מתנגדיו

מאת אסף בירון

בניו של מובארק שומעים את גזר הדין בכלוב בבית המשפט בקהיר
בניו של מובארק שומעים את גזר הדין בכלוב בבית המשפט בקהיר

נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, לקה בהתקף לב לאחר שניתן גזר הדין, במסוק בדרכו לכלא טורה, וטופל על ידי הצוות שליווה אותו. מצבו הוגדר יציב.

מובארק נידון מוקדם יותר היום (ש') למאסר עולם בגין חלקו ברצח מפגינים מצרים במהלך אירועי המהפכה בשנה שעברה, שבעקבותיהם אולץ להתפטר מתפקידו. המפגינים, שקראו בתחילה לרפורמות ובהמשך להתפטרותו של מובארק, נהרגו במהלך עימותים עם כוחות הביטחון המצריים.

שר הפנים בשלטונו של מובארק, חבּיבּ אל-עדלי, נשפט גם הוא למאסר עולם בעקבות הרג המפגינים. בניו של מובארק, גמאל ועלא, זוכו מהאשמות הנוגעות לשחיתות ומובארק עצמו יוכל לערער על ההחלטה.

מובארק בן ה-84, המנהיג הערבי הראשון שהועמד למשפט במדינתו , קיבל את גזר הדין כאשר שכב על אלונקה בכלוב הנאשמים, מוקף בבניו ובבכירים לשעבר, המואשמים בפשעים שונים. מובארק חבש משקפי שמש ולא הגיב במהלך כל המשפט, אך בנו עלא נצפה ממלמל פסוקים מהקוראן.

השופטים מקריאים את גזרי הדין
"שלושים שנה של חשכה". השופטים מקריאים את גזרי הדין

עורכי הדין המייצגים את משפחות הנרצחים הביעו תדהמה לנוכח גזר הדין, לאחר שהשופט תיאר את התיק נגד מובארק כ"חלש וסובל מחוסר ראיות".

במשפט אחר זוכו שישה שרים בכירים בשלטון מובארק, ועורכי הדין של המשפחות חוששים, כי במהלך הערעור על גזר הדין ישתמש מובארק בגזר הדין כדי לבטל את החלטת בית המשפט.

השופט במשפט ההיסטורי, אחמד ריפעת, נשא נאום טעון במיוחד לפני מתן גזר הדין. הוא תיאר את שלטונו של מובארק כ"שלושים שנים של חשכה" וכ"סיוט", שנגמר רק כאשר המצרים קמו ודרשו שינוי. "הם דרשו דמוקרטיה מהשליטים אשר החזיקו את הכוח ביד רמה", הוסיף השופט. ריפעת, שזהו לו משפטו האחרון לפני יציאתו לגימלאות, אמר כי מובארק ואל-עדלי לא פעלו לעצור את הרג המפגינים במהלך 18 ימי ההפגנות, כאשר כוחות הבטחון התעמתו עם מפגינים לא-חמושים. יותר מ-850 מפגינים נהרגו, רובם נורו למוות ברחובות קהיר והערים הגדולות האחרות.

שר הפנים לשעבר, חביב אל עדלי, שומע את גזר דינו
שר הפנים לשעבר, חביב אל עדלי, שומע את גזר דינו

לשמע החדשות, התאספו מאות מפגינים וקרובי משפחות הנרצחים מחוץ למתחם בית המשפט בקהיר, כשהם צוהלים ומניפים את אגרופיהם ואת דגלי מצרים באוויר. אחדים מהם אף צעקו בקול: "נקמה". בהמשך החלו עימותים בין מפגינים תומכי מובארק לבין מתנגדיו, בבית המשפט ומחוצה לו, ושוטרים התעמתו עם מפגינים. עורכי הדין של הנרצחים דקלמו לאחר גזר את הדין את האימרה "העם רוצה לטהר את הרשות השופטת", ואחרים החזיקו שלט האומר "גזר הדין של האל הוא הוצאה להורג".

גזר דינו של מובארק ניתן מספר ימים לאחר שהוכרע הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות מצרים. שני המועמדים שיתחרו בסיבוב השני הם אחמד שפיק, האחרון שכיהן כראש ממשלה תחת מובארק, ומוחמד מורסי, מועמד "האחים המוסלמים" ואויבו הגדול של מובארק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן