Skip to content

ראש הממשלה: חוק ההסדרה עלול להשיג את ההיפך ולפגוע בהתיישבות

ראש הממשלה הגיב להודעות ש"ס וישראל ביתנו, כי יתמכו בחוק ההסדרה, כי החוק עלול דווקא לגרום נזק להתיישבות. ח"כ אורלב (הבית היהודי): "אם החוק שאציע לא יעבור, אמליץ למפלגתי לפרוש מהממשלה". קצין בכיר: "הפינוי הצפוי הוא מיני התנתקות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה הגיב להודעות ש"ס וישראל ביתנו, כי יתמכו בחוק ההסדרה, כי החוק עלול דווקא לגרום נזק להתיישבות. ח"כ אורלב (הבית היהודי): "אם החוק שאציע לא יעבור, אמליץ למפלגתי לפרוש מהממשלה". קצין בכיר: "הפינוי הצפוי הוא מיני התנתקות" 

מאת אליק מאור

החוק יעבור ללא משמעת סיעתית. גבעת האולפנה
החוק יעבור ללא משמעת סיעתית. גבעת האולפנה (צילום: מטה שכונת האולפנה)

אם לא תוטל משמעת סיעתית בהצבעה על חוק ההסדרה, שיעלה להצבעה ביום רביעי השבוע, הוא עשוי לעבור, בניגוד לעמדת ראש הממשלה. יו"ר ש"ס השר אלי ישי אמר היום בישיבת הסיעה: "לאחר התייעצות עם הרב עובדיה יוסף, הוחלט כי סיעת ש"ס תתמוך בחוק ההסדרה". השר אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, אמר גם הוא בכנס לשכת רואי החשבון באילת: "עדיף למצוא פתרון ולא ליצור משבר, אבל אם לא יימצא שום סידור הגיוני, נצביע בעד חוק ההסדרה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בצהריים בישיבת הסיעה: "אנחנו ממשלה שמכבדת את שלטון החוק ומחזקת את ההתיישבות. אין סתירה בין שני הדברים. גם אם לחלק מהאנשים החלטת בג"ץ קשה, אנחנו צריכים לכבד אותה".

בתגובה לעמדה שהציגו אלי ישי וליברמן, שהודיעו שיתמכו בחוק ההסדרה, הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי חוק ההסדרה רק יפגע בהתיישבות: "חוק ההסדרה עלול להשיג את ההיפך – גם פינוי השכונה וגם פגיעה בהתיישבות. אנחנו באים עם פתרונות שיחזקו את ההתיישבות, החלופה בדמות חוק עלולה לגרום נזק להתיישבות".

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), שהתבקש על ידי נתניהו לא להעלות השבוע את חוק ההסדרה, אמר הבוקר כי הוא בהחלט יעלה את החוק להצבעה בכנסת ביום רביעי הקרוב ואיים כי אם החוק לא יעבור, הוא ימליץ לסיעתו לפרוש מהקואליציה. חוק ההסדרה גורס, כי בעלי קרקע פרטית בשומרון, שעל אדמתם נבנו מבנים ולא פעלו בעניין במהלך ארבע השנים לאחר הבנייה, המבנים ישארו על תילם ולא תהיה דרך להרסם ולפנות את תושביהם. במפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו, הודיעו כבר בצהריים, כי אם לא תהיה ברירה, הם יצביעו בעד חוק ההסדרה.

מפלגת קדימה הודיעה כי תתנגד לחוק ההסדרה וכפי הנראה תטיל משמעת סיעתית בהצבעה. גם מפלגת עצמאות הודיעה כי תתנגד לחוק. גם חלק משרי הליכוד התייצבו היום לצדו של ראש הממשלה. השר משה  יעלון סבור שמדובר בהסתבכות, "אין ספק שנכשלנו והסתבכנו", אמר, אבל הודיע כי יתנגד לחוק ההסדרה, כך גם השרים בני בגין וגדעון סער, שהתבטאו היום בנושא. יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הודיע שיתמוך בחוק ההסדרה אם לא יימצא פתרון אחר. "יש להתאים את החוק לצדק, ולא לפתור עוול באמצעות עוול", אמר.

בצה"ל אמר אתמול קצין בכיר, כי פינוי שכונת גבעת האולפנה הוא בעצם מיני התנתקות. כלומר, בצה"ל ובמשטרה יצטרכו להיערך ולפעול כמו שנעשה בעת ההתנתקות מגוש קטיף.

מאות מתנחלים ותושבי שכונת האולפנה בבית אל צעדו הבוקר לעבר ירושלים. הצעדה יצאה מגבעת האולפנה, כשהמוחים משתמשים בסיסמאות המחאה החברתית כמו: הוא, הא, מי זה בא? חוק ההסדרה הבא" ו"העם דורש צדק חברתי". המוחים נשאו שלטים בהם  נכתב בין השאר: "בג"ץ סדום", ו-"גירוש זה רע – מעבירים ת'הסדרה". כמאתיים מפגינים מהשמאל הפגינו היום בירושלים מול המתחם בו התמקמו שובתי הרעב נגד הריסת בית האולפנה.

אתמול בישיבת הממשלה הציע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסדר לפינוי חמשת בתי ההתנחלות המצויים על קרקע פרטית. המתווה שהעלה ראש הממשלה, בפתח ישיבת הממשלה, כלל ניסור הבתים והעתקם כחמש מאות לשטח צבאי בבית-אל, בניית עשרה בתים במקום כל בית שיועתק ביישוב ועוד אלף מתנחלים בבית-אל ומטרייה משפטית, שתעמוד מול הקהילייה הבינלאומית  ותעמוד במבחן בג"ץ. לצורך כך הוא דרש מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להשיב לו תוך 24 שעות אם המתווה אפשרי ועומד בדרישות החוק.

אמש נועדו השניים בעניין עד השעות המאוחרות.  וינשטיין הציג לפני נתניהו את הבעיות המשפטיות העולות מתכנית המתווה שהוצעה. בין השאר, יש קושי משפטי בהקמת השכונה בשטח הצבאי, שיועד אך ורק לצרכים צבאיים ולא נועד עבור יישוב שאין לו מטרה צבאית.


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן