Skip to content

מתרחק הסיכוי להשגת רוב לחוק ההסדרה. מסתמן: היועהמ"ש יאמץ תוכנית נתניהו

שר הבינוי והשיכון אטיאס: "אם תהיה משמעת קואליציונית, שרי ש"ס יצביעו נגד". השר משה (בוגי) יעלון: "הברירה היא בין נבלה לבין טריפה. אצביע נגד חוק ההסדרה". האגודה לזכויות האזרח בנייר עמדה לראש הממשלה: "הצעת החוק פוגעת באופן בוטה בזכות הבסיסית לקניין של תושבים פלסטינים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הבינוי והשיכון אטיאס, על חוק ההסדרה: "אם תהיה משמעת קואליציונית, שרי ש"ס יצביעו נגד". השר יעלון: "הברירה היא בין נבלה לבין טריפה. אצביע נגד חוק ההסדרה". האגודה לזכויות האזרח בנייר עמדה לרה"מ: "הצעת החוק פוגעת באופן בוטה בזכות הבסיסית לקניין של תושבים פלסטינים"

מאת צבי זינגר

תקוותם של המתנחלים ושל תומכיהם כי חוק ההסדרה יעבור מחר בכנסת, הולכת ומתרחקת. הבוקר מתברר סופית כי ש"ס תצביע נגד חוק ההסדרה, אם תוטל משמעת קואליציונית. גם שרי הליכוד, ברובם המוחלט, יצביעו נגד החוק. ובינתיים הולך ומסתמן כי היועץ המשפטי לממשלה יאמץ את תוכנית נתניהו להעתיק את חמשת הבניינים שאמורים להיהרס למקום אחר בבית אל, כדי למנוע את הריסתם.

במקביל נמשכת מחאת הימין והמתנחלים. עוקצנית במיוחד היתה יוזמת ארגון "ישראל שלי", שחיבר ג'ינגל חריף, בלחן של ג'ינגל הליכוד בבחירות – נגד שרי הליכוד העומדים להצביע נגד "חוק ההסדרה".

חוק ההסדרה קובע כי במקרה של בעלי קרקע פרטית בשומרון, שעל אדמתם נבנו מבנים ולא פעלו בעניין במהלך ארבע השנים לאחר הבנייה, יישארו המבנים על תלם ולא תהיה דרך להורסם ולפנות את תושביהם.

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, אמר הבוקר בריאיון לגלי צה"ל כי אם תוטל משמעת קואליציונית יצביעו  שרי ש"ס נגד חוק ההסדרה. הוא הגדיר את ההצעה לנסר את הבתים "רעיון שיווקי שיש סיכוי גדול שלא יוכל לצאת לפועל" ואמר כי "כנראה לנתניהו לא היתה ברירה אחרת". עם זאת הבהיר אטיאס שבמידה ולא תוטל משמעת סיעתית – הוא יצביע בעד חוק ההסדרה.

מחאת גבעת האולפנה בירושלים (צילום מתוך אתר הפייסבוק של מטה המאבק)

השר משה (בוגי) יעלון אמר הבוקר לגלי צה"ל כי אם יובא החוק להצבעה – יצביע נגדו. השר יעלון הגדיר את הדילמה שבפניה הוא עומד כבחירה בין נבלה לטריפה.

עם זאת הביע יעלון תקווה כי החוק לא יגיע להצבעה. "הסתבכנו, לפני יותר משנה הגישה המדינה חוות דעת שהוצגה לפרקליטות מבלי שעברה דיון בוועדת השרים. מרגע שהתגלתה התקלה ניסינו לפנות לבג"ץ כדי לפתוח את פסק הדין, אך קיבלנו תשובה שלילית. כעת אנחנו עומדים בפני בחירה בין נבלה לטריפה. מצד אחד לא יעלה על הדעת לא לקיים פסק דין של בג"ץ, אך מצד שני נגרם כאן עוול לתושבים". השר יעלון תקף את מה שכינה "כאלה בחוץ עם סיסמאות פופוליסטיות" ואמר כי אם  יעבור החוק "ייתכן שהחוק ייפסל – ונהרוס בתים, בבחינת – גם נאכל את הדגים הבאושים וגם נגורש מן העיר".

ובינתיים הולך ומסתמן כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, יאשר את מתווה נתניהו לפתרון הסוגייה בשכונת האולפנה. יצוין כי נתניהו התחייב בפני שרי הליכוד כי "היועץ המשפטי לממשלה ייתן לנו הגנה מפני תביעות דומות בעתיד" וכי "מקרה האולפנה הוא חריג ולא יהיה תקדים להבא". נתניהו אמר עוד כי מתן מענה למשפחות בשכונה אפשרי מבחינה מעשית, חוקית וכלכלית. לדבריו, העברת כל דירה תעלה פחות מדירה בתל אביב. העברת חמשת הבניינים תעלה שבעה מיליון ש"ח לפירוק ושבעה מיליון ש"ח נוספים להרכבה.

באגודה לזכויות האזרח אומרים לקראת ההצבעה מחר בכנסת, כי הצעת חוק ההסדרה מסמנת עליית מדרגה מבחינת רמיסת זכויות הפרט וביזוי שלטון החוק בשטחים, תוך התעלמות מופגנת מהחלטות בג"צ. "הצעות חוק אלו הולכות כמה וכמה צעדים קדימה במיסודו של משטר מפלה לטובת מערך ההתנחלויות והמתגוררים בהן – משטר המוביל לפגיעה אנושה בזכויותיהם האישיות והקולקטיביות של התושבים הפלסטינים החיים תחת כיבוש", נאמר בנייר עמדה, שהוגש היום לראש הממשלה, לשרי הממשלה ולחברי הכנסת לקראת ההצבעה.

נתניהו: "מקרה האולפנה הוא חריג ולא יהיה תקדים להבא". גבעת האולפנה (צילום: יעקב, ויקיפדיה)

עו"ד תמר פלדמן, מנהלת "המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים" באגודה, מציינת בנייר העמדה כי ככלל, ההתיישבות הישראלית בשטחים – בין שבהתנחלויות הממוסדות, בין שבמאחזים הבלתי מורשים – היא הפרה של האיסור המוחלט על העברת אוכלוסייתה של המדינה הכובשת לשטח הכבוש, המעוגן בסעיף 49(6) לאמנת ז'נבה הרביעית.

"הייחוד בהצעות החוק הנדונות ודומותיהן הינו בכך שהן הולכות צעד חמור אחד נוסף – הן מורות על החרמתו של רכוש הפרט בשטח הכבוש לצורך הקמתם של יישובים אלה. העובדה כי חלק מההצעות מאפשרות לבעלי הקרקע לפנות לבית משפט (ישראלי) כדי לתבוע פיצוי על הקרקע המופקעת, אין בה כדי לרפא את הפסול המוסרי והחוקי הגלום בה", כותבת עו"ד פלדמן.

לדברי עו"ד פלדמן, "מדובר בגל של הצעות חוק אבסורדיות, שמוסיפות עוול על עוול: לא רק שהן נועדו להכשיר בדיעבד מאחזים בלתי מורשים, אלא שהן גם פוגעות באופן בוטה בזכות הבסיסית לקניין של תושבים פלסטינים, אשר חיים תחת משטר כיבוש ואין בידיהם אפשרות ממשית להתגונן מפני הפגיעה. מעבר לכך, הן באות לטשטש את ההבדל בין השטחים הכבושים לבין מדינת ישראל הריבונית. חברי הכנסת מתעלמים, במודע או מתוך בורות, מהעובדה שהכנסת כלל אינה מוסמכת לחוקק חוקים בשטח הכבוש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן