Skip to content

"חוק ההסדרה" לא יעבור בכנסת, אך פרישה ראשונה מהקואליציה – בדרך

"השר הרשקוביץ מעדיף להצביע בעד ולהיות מפוטר", אמרו הבוקר בסביבתו של השר. "אנחנו לא לוקחים בחשבון אפשרות שנתניהו יחזור בו מפיטורי שרים שיצביעו נגד". פרישתה של סיעת "הבית היהודי" לא צפויה אומנם לסכן את קואליציית הענק של נתניהו – אך עשויה לסמן את הדרך למפלגות אחרות, שיפרשו מהקואליציה בעתיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"השר הרשקוביץ מעדיף להצביע בעד ולהיות מפוטר", אמרו הבוקר בסביבתו של השר. "אנחנו לא לוקחים בחשבון אפשרות שנתניהו יחזור בו מפיטורי שרים שיצביעו בעד". פרישתה של סיעת "הבית היהודי" לא צפויה אומנם לסכן את קואליציית הענק של נתניהו – אך עשויה לסמן את הדרך למפלגות אחרות, שיפרשו מהקואליציה בעתיד. ובינתיים: הוועדה לביקורת המדינה הורתה למבקר המדינה לבדוק מדוע הסכימה פרקליטות המדינה להריסת המבנים ומדוע התעלמה מזכויות בעלי הדירות,  ולא השתמשה בטענות משפטיות רבות ובתקדימים מבית המשפט העליון עצמו – כדי למנוע את ההריסה

מאת צבי זינגר

גבעת האולפנה (צילום יעקב, ויקימדיה)
המשבר הקואליציוני בדרך. גבעת האולפנה (צילום יעקב, ויקימדיה)

למרות שהצעת "חוק ההסדרה" צפויה ליפול בצהריים – המשבר הקואליציוני הראשון בדרך: סיעת "הבית היהודי – מפד"ל החדשה" בדרך מחוץ לקואליציה. אחרי שהשר דניאל הרשקוביץ יצביע היום בעד חוק ההסדרה, צפוי ראש הממשלה נתניהו לפטר אותו – וכתוצאה מכך תפרוש הסיעה מיד מהקואליציה.

דניאל הרשקוביץ: "מעדיף להצביע בעד ולהיות מפוטר". (צילום - אתר הכנסת)
דניאל הרשקוביץ: "מעדיף להצביע בעד ולהיות מפוטר". (צילום - אתר הכנסת)

גורמים בסביבתו של השר הרשקוביץ אמרו הבוקר, כי החלטתו להצביע בעד חוק ההסדרה היא סופית. אותם גורמים אמרו, כי ירדה מן הפרק הצעה שלפיה ייעדר השר הרשקוביץ מההצבעה וכך לא יפוטר. "השר הרשקוביץ מעדיף להצביע בעד ולהיות מפוטר", אמרו בסביבתו של השר. "אנחנו לא לוקחים בחשבון אפשרות שנתניהו יחזור בו מפיטורי שרים שיצביעו בעד".

פרישתה של סיעת "הבית היהודי" לא צפויה, אומנם, לסכן את קואליציית הענק של נתניהו – אך עשויה לסמן את הדרך למפלגות אחרות שיפרשו מהקואליציה. אחת הסכנות הקרובות, שעליהן מצביעים גורמים פוליטיים, היא שהפרישה הבאה מהקואליציה תהיה מצד "יהדות התורה", על רקע הצעת החוק שמתגבשת במקום "חוק טל".

גם שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, מתכוון לתמוך בחוק ההסדרה, למרות איומי ראש הממשלה נתניהו לפטרו. מקורבים לו אמרו הבוקר ל"מגפון", כי אין שינוי בעמדתו.

יולי אדלשטיין: חש נבגד ע"י שרי הליכוד (צילום: אתר הכנסת)
יולי אדלשטיין: חש נבגד ע"י שרי הליכוד (צילום: אתר הכנסת)

השר אדלשטיין צוטט על ידי מקורביו בביטויים קשים. בין השאר התבטא, כי הוא חש נבגד ומופקר על ידי שרי הממשלה שהבטיחו לשמור על העקרונות והתקפלו לנוכח איומי נתניהו.

השר ישראל כץ שוהה בחו"ל ויקוזז במהלך ההצבעה על ידי אחד מחברי הכנסת באופוזיציה. גם סגני השרים איוב קרא וגילה גמליאל הודיעו שיתמכו בחוק, למרות האיום לפטר אותם.

שרי ש"ס, לעומת זאת, ייעדרו מההצבעה. חברי הכנסת של ש"ס צפויים להצביע בעד. ב"ישראל ביתנו" צפויים גם השרים וגם חברי הכנסת להצביע נגד חוק ההסדרה.

ובינתיים: הועדה לביקורת המדינה הורתה היום (רביעי) למבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, כי יחקור  את התנהלות פרקליטות המדינה, בתשובתה לבג"ץ בעניין גבעת האולפנה. הוראת הוועדה לביקורת המדינה מחייבת עפ"י החוק, את מבקר המדינה, לערוך את הבדיקה הזאת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) הבהיר כי נציגי הפרקליטות לא ענו אתמול, בדיון שקיימה הוועדה, על השאלה המרכזיתימים – כולל מפסיק מדוע הסכימו להריסת המבנים, התעלמו מזכויות בעלי הדירות,  ולא השתמשו בטענות משפטיות רבות ובתקדימים מבית המשפט העליון עצמו – כדי למנוע את ההריסה.

ח"כ אורי אריאל, יו"ר ועדת ביקורת המדינה: המבקר יחקור (תצלום: אתר הכנסת)
ח"כ אורי אריאל, יו"ר ועדת ביקורת המדינה: המבקר יחקור (תצלום: אתר הכנסת)

לדברי אריאל, "מספר חברי כנסת התבטאו אתמול בישיבה כי התנהלות הפרקליטות היא שערורייתית, וגם לי אישית יש מידע שמחייב את בדיקת תפקודה. לעמדת הפרקליטות בבג"ץ גבעת האולפנה, יש השלכות חמורות על החברה הישראלית ועל אירועים דומים בעתיד – ולכן חובה לבדוק עד כמה היא הייתה נאמנה לשליחותה".

יהודה אליהו, תנועת "רגבים" האשים אתמול בישיבה כי הפרקליטות מנהלת מדיניות איפה ואיפה ביחס לבניה בלתי-חוקית, ערבית מול יהודית. בנוסף, אמר כי בעתירות השמאל הפרקליטות מייצגת ברשלנות-משפטית את המדינה, ולדבריו, "הפרקליטות לא השיבה לבג"ץ את הדבר הכי בסיסי: שהטוען-לבעלות יוכיח קודם-כל את בעלותו בביהמ"ש המחוזי, שם נידונים ראיות, מסמכים ורישום בטאבו".

המשפטן יהודה יפרח, משובתי הרעב, טען עוד כי שופט ביהמ"ש העליון חנן מלצר, הוכיח כבר בעבר כי חוק הקרקעות העות'מאני, החל באזור, כבר מכיל בתוכו את  חוק ההסדרה, אך בתשובת המדינה לבג"ץ לא התייחסו לכך. הוא האשים כי "במחלקת הבג"צים יש אנשים שיודעים זאת אך לא מיידעים את בג"ץ, והפרקליטות מנהלת מדיניות עצמאית המונעת ממניעים פוליטיים".

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, יו"ר הקואליציה זאב אלקין וח"כ אריה אלדד, פרסמו הודעה משותפת, חריגה בחריפותה, בעקבות איומו של ראש הממשלה לפטר שרים שיצביעו בעד החוק: ‫"טוב יעשה ראש הממשלה אם במקום לאיים על שריו בפיטורין, ‫ידרוש מעצמו נאמנות לתוכנית שהציג בראשית השבוע, ‫הכוללת מתן הגנה לתביעות עתידיות של 'שלום עכשיו' ופלסטינים נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון".

כצפוי, במהלך הלילה העביר היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, לראש הממשלה חוות דעת משפטית המאשרת את מתווה הניסור והעתקת המבנים משכונת האולפנה לבסיס הצבאי הסמוך והקמת כשלוש מאות יחידות דיור במקום.

 ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ' אומרת כי טוב עשה רה"מ נתניהו  כאשר הפעיל את כובד משקלו בהצבעה נגד חוק ההסדרה. בכך נמנעה חקיקתו של חוק מסוכן עוקף בג"צ. יש להצטער על כך שהמהלך נבלם רק אחרי שזירת הקואליציה הופקרה לגורמים קיצוניים, ולוודא כי כעת לא יתרחשו פעולות העלולות לפגוע בשלטון החוק ובמעמדה של ישראל בקהילה הבינלאומית.

ח"כ אחמד טיבי, שהיה בין מגישי העתירה בעניין שכונת האולפנה, אומר: "חוק ההסדרה הוא לא יותר מניסיון של שודדי הקרקע לאלץ את הנשדדים הפלסטינים להסכים לשוד תמורת פירורים שמכתיב השודד בצהרי יום.

"יש לזכור שיושבי הבתים בבית אל הם הפולשים והפלסטינים הם הקורבן .שודדים יש להעניש ולא לתגמל", אומר חכ טיבי.

יו״ר מועצת יש״ע, דני דיין, קרא לראש הממשלה להניח על שולחן הכנסת את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לפני ההצבעה על חוק ההסדרה. "כל עוד חוות הדעת אינה מתפרסמת – אין שום ערובה שאכן סוגיית הבניה הנוספת בבית אל וסוגיית ההגנה בפני העתירות הבאות אכן נפתרו. להיפך, הסתרת חוות הדעת מעוררת חששות כבדים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן