Skip to content

ליברמן: "העולם מתחבט בין פצצה להפצצה"

בהופיעו בפני ועדת החוץ והביטחון אמר שר החוץ: "הסנקציות המופעלות על איראן לא יורידו אותה מהתכנית הגרעינית. הם מוכנים לשלם את המחיר". בנושא המסתננים: "אפשר להגיע להסדר עם מדינות המקור גם אם זה יעלה לנו הרבה מאוד כסף אבל צריך לעשות את זה בשקט. מי שחושב שפשוט אפשר לירות בהם על הגבול, טועה גם כן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהופיעו בפני ועדת החוץ והביטחון אמר שר החוץ: "הסנקציות המופעלות על איראן לא יורידו אותה מהתכנית הגרעינית. הם מוכנים לשלם את המחיר". בנושא המסתננים: "אפשר להגיע להסדר עם מדינות המקור גם אם זה יעלה לנו הרבה מאוד כסף אבל צריך לעשות את זה בשקט. מי שחושב שפשוט אפשר לירות בהם על הגבול, טועה גם כן"

מאת צבי זינגר

"ברור לחלוטין שאיראן מנסה לטשטש ראיות על תכנית הגרעין שלה. בין השאר ניתן לראות לכך הוכחות בתצלומי לוויין". כך אמר הבוקר שר החוץ, אביגדור ליברמן, בדיון בוועדת החוץ והביטחון.

 ליברמן: "הברור שאיראן מנסה לטשטש ראיות". (צילום: Michael Thaidigsmann ויקיפדיה)
ליברמן: "ברור שאיראן מנסה לטשטש ראיות" (צילום: Michael Thaidigsmann ויקימדיה)

"אנחנו יודעים על ניסיונות להעשיר אורניום מעבר ל-20 אחוז", אמר ליברמן. "נמצאו ראיות לכך. יש להם מתקנים שאין להם שום קשר לתכנית גרעין מלבד צבאית ואין ספק כי מדובר בתכנית גרעין צבאית". ליברמן אמר כי בעולם אין מחלוקת מה האיראנים מנסים להשיג. לדבריו, "העולם מתחבט בין פצצה להפצצה", אך בינתיים "העולם החופשי בוחר באופציה שעדיפה לאיראן".

ליברמן הזהיר כי האיראנים מקיימים פעילות אקטיבית בעיראק ומנסים לממש שם את המודל הלבנוני. "הסנקציות המופעלות על איראן לא יורידו אותה מהתכנית הגרעינית", אמר ליברמן. "הם מוכנים לשלם את המחיר".

על הפטפטת בנושא האיראני אמר שר החוץ ליברמן, כי היא גורמת נזק לישראל. בהפנותו אצבע מאשימה, במיוחד כלפי הבכירים לשעבר, אמר ליברמן: "זה מעביר את תשומת הלב לכיוונה של ישראל. מתנהלת כאן פעילות היפר אקטיבית של הבכירים לשעבר, שגורמת לנו לנזק עצום".

על הסיכוי שהמשטר באיראן יופל, אמר: "אני לא רואה שום סיכוי שהאופוזיציה באיראן תפיל את המשטר הקיים". הוא הזהיר כי האיראנים מנסים בכל יום לפגוע בנציגים ישראליים בעולם.

"מחכה לנו קיץ לוהט מאוד ולא רק במזרח התיכון", אמר שר החוץ. לדבריו, משרד החוץ הוכיח שההערכות שלו לגבי האירועים במזה"ת היו הרבה יותר מדויקות מההערכות שהעבירו כל גורמי ההערכה המודיעיניים של מדינת ישראל. "מדיניות החוץ של מדינות מושפעות הרבה יותר על ידי ארגונים לא ממשלתיים ויש לכך משקל כבד ביותר על תפיסת הביטחון שמשתנה בהתאם", אמר ליברמן. "התקציב של משרד החוץ הוא פשוט אבסורדי. נדרש תקציב נוסף לאגף ההסברה. זה יותר חשוב מעוד מטוסי אף 16, הפערים האלה חייבים להשתנות".

רוני בר-און: "לשדרג את יכולות משרד החוץ" (תצלום: אתר הכנסת)
רוני בר-און: "לשדרג את יכולות משרד החוץ" (תצלום: אתר הכנסת)

ליברמן הזכיר את חלקו של משרד החוץ במאבקים סביב המטסים והמשטים ואמר: "במאבק של ישראל בתופעת הדה לגיטימציה, משרד החוץ זוקף לעצמו הישגים מרשימים ביותר. הצלחנו להדוף את מרבית הנסיונות".

על המתרחש במצרים אמר שר החוץ: "מה שקורה בסיני מדאיג אותנו מאוד בעיקר בהקשר של הברחות נשק איכותי מלוב. הממסד השלטוני שם מעביר את תמיכתו מהפתח לחמאס באופן בולט".

סוריה: "האירועים עוברים מסכסוך פנימי לסכסוך דתי. מעמדו של אסד עדיין יותר חזק ממה שטוענים גורמי הערכת המודיעין. משטרו של אסד חזק ומקבל תמיכה אפילו מהנוצרים וזה ייקח עוד זמן. מנגד, בסוף התהליך, אני לא רואה אותו נשאר בתפקיד. בלי איראן, אסד לא יוכל להישאר בשלטון. התמיכה של איראן בסוריה כוללת הרבה מאוד משאבים אופרטיביים".

בנושא המסתננים: "לא מדובר באנשים מסכנים, שהלכו מאות קילומטרים, אלא בתעשייה שלמה. אפשר להגיע להסדר עם מדינות המקור גם אם זה יעלה לנו הרבה מאוד כסף, אבל צריך לעשות את זה בשקט. האווירה הציבורית מונעת כל התקדמות הגיונית להגיע עם אותן מדינות להסדר. מי שחושב שבלי הסדר אפשר לפתור את הבעיה – פשוט טועה. מי שחושב שפשוט אפשר לירות בהם על הגבול, טועה גם כן".

פואד בן אליעזר: "להתנצל בפני הטורקים". (צילום - אתר ויקיפדיה)
פואד בן אליעזר: "להתנצל בפני הטורקים". (צילום - אתר ויקיפדיה)

המו"מ עם הפלסטינים: "השיחות בירדן הופסקו רק כי הפלסטינים פעלו כדי לטרפד אותן. אפילו הירדנים מודים בזה. לאבו מאזן אין שום אינטרס לחזור לשיחות. מה שמעניין אותו זה הפיוס עם החמאס. נתנו הרבה ולא קיבלנו דבר. ראו את התוצאות של ההתנתקות".

במהלך הדיון העיר ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר: "אני מבין שאנחנו הולכים לעימות עם מצרים, לכן צריך לחזק את הקשר עם טורקיה, ולכן חשוב שנתנצל בפניה על הרג האזרחים. אני מוכן בעצמי ללכת להתנצל".

ליברמן: "גם ועדת פאלמר קבעה שפעלנו במסגרת הדין הבינלאומי, החיילים נדרשו לפעול בהגנה עצמית. לא נתנצל על דבר שהוא צודק מבחינתנו. בטורקיה יש יותר עיתונאים בכלא מאשר באיראן. ארדואן אמר בעצמו שהתנצלות לא תעזור".

ח"כ מאיר שטרית הציע בדיון להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים נוספים. "בכך ניתן יהיה לחשוף את האמת, שהפלסטינים הם הגורם שנמנע מלהגיע לשיחות ישירות".

שר החוץ ליברמן: "היינו בהקפאה עשרה חודשים וזה לא עזר. גם לא יעזור אם נקפיא לעשר שנים. פיתוח כלכלי בגדה הוא אינטרס שלנו, כי אז יהיה להם מה להפסיד".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רוני בר-און, אמר בדיון כי הלכי רוח ודעת קהל ברחוב הערבי הפכו למצרך מודיעיני ראשון במעלה, בזעזועים העוברים על המזרח התיכון – וזה גם היתרון היחסי של משרד החוץ. "יש כאן הזדמנות לשדרג את יכולות המשרד כדי להציב אותו כשחקן מרכזי בקהילת המודיעין", אמר ח"כ בר-און.

על המאבק בתופעת הדה לגיטימציה אמר בר-און: "במאבק זה אין אומנם קורבנות בנפש אך הנזק לישראל למול הקהילה הבינלאומית הוא משמעותי ביותר. בחזית חשובה זו, ניצבים אנשי משרד החוץ בראש המחנה והאחריות עליהם בהקשר זה היא אדירה".

על תנאי העסקתו של דור הדיפלומטים הצעיר, אמר יו"ר ועדת חוץ וביטחון, כי מדובר באנשים מוכשרים שעוברים תהליך סינון קפדני והכשרה ארוכה, שבסופה הם נשלחים לשרת את מדינת ישראל, עם בני משפחותיהם במדינות קשות שירות. "עם כל הכבוד לתחושת השליחות והציונות, אם לא נבצע מהפך משמעותי בתנאי השירות והשכר שלהם, הראשונה לסבול מכך תהיה מדינת ישראל", אמר ח"כ בר-און.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן