Skip to content

בית המשפט דחה את העתירה נגד גירוש פליטי דרום-סודן

בית המשפט המחוזי דחה הבוקר את העתירה שהגישו חמישה ארגונים המגינים על זכויות פליטים, הדורשת להמשיך את מתן ההגנה הקבוצתית לפליטי דרום סודן בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט דחה הבוקר את העתירה שהגישו חמישה ארגונים המגינים על זכויות פליטים, הדורשת להמשיך את מתן ההגנה הקבוצתית לפליטי דרום סודן בישראל

מאת שרון ליבנה

ב-31 בינואר הודיע משרד הפנים על הפסקת ההגנה הקבוצתית מפני גירוש לנתיני דרום-סודן השוהים בישראל, שמספרם מוערך ב-700 איש על פי הערכות הקהילה, וב-1,500 איש על פי טענת משרד הפנים. משרד הפנים העניק עד כה הגנה קבוצתית למבקשי מקלט שמוצאם מדרום-סודן, במקום לקיים נוהל של בדיקת בקשות פרטנית לגביהם. בתגובה להפסקת ההגנה הקבוצתית, עתרו חמישה ארגונים המסייעים לפליטים לבית המשפט המוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

בעתירה נטען, כי ההחלטה על הפסקת ההגנה כעת אינה סבירה וזאת משום שבפועל, על אף הקמת מדינה בדרום-סודן, המצב לא השתנה באופן מהותי ועדיין מסכן את שלומם של החוזרים. זאת, משום שעדיין מתחוללת לחימה עם סודן, שלדעת מומחים יש חשש שתתפתח למלחמה כוללת, וכן בגלל משבר הומניטרי חריף, רעב והיעדר שירותים רפואיים במדינה הצעירה.

מבקשים הגנה. משפחות דרום-סודניות בהפגנה מול בית ראש הממשלה (צילום: יותם גידרון)

בעתירה נטען, כי ישראל מחויבת בעקרון "אי-ההחזרה", שהוא רחב יותר מההגנה הקיימת על פי "אמנת הפליטים" – כלומר יש לתת "הגנה משלימה" ש"אינה מוגבלת לנסיבות של סכסוך מזוין או אלים והיא אינה כוללת רק סכנה לחיים או סכנה של עינויים וענישה בלתי אנושית". ההגנה כוללת אפוא, לשיטת העותרים, "גם סיכון ממשי של היות המורחק קורבן להפרה שיטתית או כללית של זכויות  האדם. בכלל זה, בין היתר, חשיפה למצב הומניטרי קשה".

משרד הפנים השיב לעתירה בחוות דעת של משרד החוץ, שגובשה על ידי שני שגרירים ישראלים שביקרו בדרום-סודן, צבי קורן ודן שחם. בחוות הדעת, שאומצה על ידי המטה לביטחון לאומי, נטען כי "אכן, גם לאחר הכרזת העצמאות של דרום סודן, קיימים עימותים פנימיים באזורים שנויים במחלוקת. אלא… שמדינת דרום סודן משתרעת על פני שטח של כ-620 אלף קמ"ר… המתחים והמופעים האלימים במדינה – מתרכזים בעיקר באזור הגבול שבין דרום סודן לסודן… וספק רב אם הלחימה תגלוש באופן משמעותי לאזורים נרחבים יותר". כמו כן נטען בחוות הדעת, כי נערכו ריאיונות עם פליטים שחזרו מישראל לדרום-סודן וכי מצבם טוב.

העותרים הגישו חוות דעת ממומחים בין-לאומיים, שתומכים בעתירה וטוענים כי המצב בדרום סודן בלתי יציב ואין לדעת אם לא יגלוש למלחמה כוללת. השופט יגאל מרזל קבע: "בנסיבות אלה, שבהן עמדת המשיב מושתתת על חוות דעת מקצועית ומקיפה – כאשר כנגדה הונחו חוות דעת מטעם העותרים – אין זה ככלל תפקידו של בית המשפט לשקול את שתי העמדות זו מול זו ולהכריע במחלוקות שבין חוות הדעת… תפקיד זה שמור לרשות המנהלית."

הסיבה לדחיית העתירה היא, שהיא הוגשה בעד "הגנה קבוצתית" ולפיכך טוענת כי לכל דרום-סודני מסוכן לחזור כעת, תחת לטעון טענות פרטניות להגנה אישית. העותרים טענו, כי כיום אין מנגנון שיכול לבדוק את הטענות הפרטניות של כל מועמד לגירוש ולפיכך יש להמשיך במתן הגנה קבוצתית.

השופט דחה את הטענה וקבע: …"בעתירה שלפני נחלקו הצדדים בשאלה, אם מישור ה'הגנה המשלימה' שמחוץ לאמנת הפליטים – כולל גם הגנה מפני הרחקה בנסיבות בהן צפוי המורחק לסבול פגיעה בזכויות כלכליות וחברתיות, ובכלל זה מצב סוציו-אקונומי, חסר במזון וטיפול רפואי נאות. בעוד שעמדת העותרים היתה כאמור, שעקרון 'אי ההחזרה' חל גם על סיכונים מעין אלה, טען המשיב כאמור שמדובר רק בנסיבות של סכנה לחיים… ולא מעבר לכך. ההכרעה בשאלה  זו אינה נדרשת בעתירה שלפניי וניתן להשאירה בצריך עיון, שכן ענייננו הוא כאמור רק במישור 'ההגנה הקולקטיבית' והסרתה, ובעניין זה מסקנתי היא כמפורט לעיל, שאין עילה להתערב בהחלטת שר הפנים בנדון".

תגובת העותרים – א.ס.ף ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, האגודה לזכויות האזרח בישראל, רופאים לזכויות אדם, המרכז לקידום פליטים אפריקאים, מוקד סיוע לעובדים זרים: "הארגונים העותרים מביעים צער על החלטת בית המשפט. אנו חוששים לשלומם וביטחונם של המגורשים ובמיוחד לשלום הילדים העומדים להישלח למקום מסוכן.

"הקהילה הדרום-סודנית, קהילה אוהדת ישראל, נאבקה בחודשים האחרונים באמצעים חוקיים להגן על עצמה והיום היא מבקשת, כי רשות ההגירה תאפשר את היערכותה לעזיבתם של בני הקהילה בצורה מכובדת ולא כפושעים.

"אנו דורשים כי המדינה תעמוד בהתחייבותה, אשר עוגנה בפסק הדין, לאפשר לחברי הקהילה להגיש בקשות מקלט פרטניות וכי תבדוק בקשות אלו באופן הוגן וראוי. היום, לא נותר לנו אלא לקוות כי המצב בדרום סודן יישתפר ויתייצב בחודשים הקרובים, כך שההחלטה על הגירוש לא תעלה במחיר כבד של חיי אדם."

1 Comment

  1. שלום זרביב
    7 ביוני 2012 @ 14:56

    ישראל החזקה והיציבה כלכלית, המרוויחה מיליארדים מעסקאות צבאיות המגבירות את תופעת הפליטות בעולם, אמורה להיות הראשונה ולא האחרונה בהירתמות הבינלאומית לטיפול בבעיית הפליטות.
    מאמר שלי שהתפרסם היום באתר העוקץ.

    http://www.haokets.org/2012/06/07/%D7%90%D7%91%D7%9F-%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%AA-%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%A1%D7%AA-%D7%94%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%94/#.T9B0D2LmWnE.facebook

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן