Skip to content

השמנת יתר, המגפה של המאה ה-21

ניכרת עלייה מדהימה בהתפשטות התופעה של השמנת יתר. ד"ר דיוויד הייבר טוען, כי בעולם יש יותר בני אדם הסובלים מהשמנת-יתר-חולנית מאשר בני אדם הסובלים מתת-תזונה. מתברר כי לא רק מה וכמה אוכלים חשוב לאיזון המשקל. גם לעניין התזמון יש תפקיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסיבת עיתונאים הציג יו"ר הוועדה המדעית והוועדה הרפואית המייעצת של חברת "הרבלייף", פרופ' דיוויד הייבר, נתונים על התפשטות השמנת היתר (OBESITY) ברחבי העולם. הוא גם הצביע על כמה סיבות אפשריות לתופעה. הייבר הציג תוצאות מחקרים ונתונים על התופעה המכונה "השמנת יתר חולנית". עיקר דבריו היה ניפוץ מיתוסים, הטחת עובדות ומספרים מדאיגים בתחום ההשמנה, בארץ ובעולם, ומה אפשר לעשות כדי לעצור את מגפת ההשמנה והתזונה הלקויה, בעיקר בעולם המערבי.

השמנה אצל בני נוער (צילום: Walter Siegmund, ויקימדיה)
השמנה אצל בני נוער (צילום: Walter Siegmund, ויקימדיה)

ככלל, מציין הייבר, שתי תופעות בריאותיות מאפיינות את האנושות במאה ה-21 – השמנת יתר והזדקנות. ולדברי הייבר, יש קשר בין מחלות זקנה והשמנה.

בהשוואה בין השנים 2000 והצפי לשנת 2030 ניכרת עלייה מדהימה בהתפשטות התופעה של השמנת יתר. כיום, מציין ד"ר דויד הייבר, בעולם יש יותר בני אדם הסובלים מהשמנת-יתר-חולנית מאשר בני אדם הסובלים מתת-תזונה.

בסין יש גידול מ-20 מיליון לכדי 42 מיליון סינים הסובלים מהשמנת יתר. בהודו – עלייה מ-32 מיליון הודים ל-59 מיליון בשנת 2030. ארה"ב עלייה מ-20 מיליון ל-34 מיליון, אירופה – 28 מיליון שמנים חולניים בשנת 2000 ואילו בשנת 2030 צפויים להיות 37 מיליון אירופים עם השמנת יתר חולנית.

גם במזרח התיכון, למרות הדיאטה הים תיכונית, יעלה מספר הלוקים בהשמנת יתר חולנית מ-20 מיליון בשנת 2000 ל-53 מיליון בשנת 2030.

ומה אצלנו ?

סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלה כי 49%   סובלים מעודף משקל או השמנת יתר .

גברים סובלים מעודף משקל יותר מנשים, 40% מהגברים לעומת 27% בקרב נשים. גם בקרב ילדים מתגלה בנתוני הלמ"ס כי 40% מהילדים סובלים מעודף משקל או השמנת יתר חולנית.

אחת הסיבות לכך היא השינויים בדיאטה של בני האדם, שעברו מתנאים של חברה חקלאית המגדלת מזון לקיום ולא נהנית משפע וזמינות מזון לכל אורך השנה והחיים (וגם תקופות רעב) לחברת שפע הנהנית מאוכל זמין, מסובסד, תעשייתי וזול יחסית, אולם במחיר של איכות מזון ירודה, הכוללת סוכרים ופחמימות הרבה מעבר למה שצריך.

פרופ' דיוויד הייבר מציג השוואה בהרכב סל המזון של פעם לזה של החברה המערבית היום.

שומן                             פעם 10% מהצריכה והיום 35% עד 50% מסך הקלוריות

אומגה 3 אומגה 6          פעם יחס של 1 ל-3 והיום 1 ל-30

סוכרים                          פעם עם סיבים נוגדי חמצון ומעט קלוריות והיום סירופ תירס עשיר בקלוריות                                                           ועני בסיבים ונוגדי חמצון

חלבון                            פעם צמחי והיום מן החי ועשיר בשומן רווי

ויטמינים ומינרלים           פעם עושר וגיוון והיום דלות בוויטמינים, מינרלים ומיקרו-נוטריאנטים

לדברי הייבר, הגנום האנושי משתנה אבולוציונית בקצב איטי של חצי אחוז במיליון שנה, ואילו השינוי התזונתי שחל בבני האדם ב-300 השנים שחלפו הוא שינוי מהפכני והרסני שהאדם לא מסתגל לו, והתוצאה היא צבירת שומנים ותופעת "השמנת היתר החולנית" – OBESITY שהיא מגפה מתפשטת.

מחקר שהוצג על ההתפשטות והגידול במסת הגוף – BMI באוכלוסיות שונות, מראה איך בארה"ב בשנת 2000 היו מעט מדינות עם אחוז גבוה של בעלי BMI מעל 30 ורק במדינה אחת היו יותר מ-20% מהאוכלוסייה בעלי משקל עודף חולני. ואילו ב-2009 – רק במדינת קולוראדו,  פחות מחמישית מקרב האוכלוסייה הם בעלי משקל עודף חולני. בכל 50 המדינות האחרות של ארה"ב תופעת המשקל העודף החולני נמצאת בקרב יותר מחמישית מהאוכלוסייה – ההתפשטות היא כמו מגפה.

סקר שנערך ב-2009 מראה, כי יותר משליש מתושבי ארה"ב הם עם BMI מעל 30, שזה המדד להשמנת יתר (השמנת יתר חולנית – יותר מ-40 BMI).

מקסיקו, לא מדינת שפע, אולם מדינה שבא אוכלים הרבה תירס ופחמימות, מצטיינת עם 30% השמנת-יתר-חולנית. ניו-זילנד, קנדה, אוסטרליה ובריטניה מתהדרות כברבע מהאוכלוסייה, הלוקה בהשמנת יתר.

הייבר מציג השגות על מדד BMI  ואומר כי BMI קושר בין משקל לגובה, אולם מתעלם מהרכב המשקל. מסת שריר או שומן הם ההבדל ועל כן יש צורך, לדבריו, לבחון את אחוז השומן בנוסף למדד BMI וכך, אדם אתלטי וכבד משקל שהוא שרירי לא סובל בהכרח מהשמנת יתר.

מספר פרופ' הייבר: "בקרב נשים שנבדקו על ידי בל ועמיתיו, 45  אחוזים מאלו שהיו בעלות מדד מסת גוף תקין ( BMI 20 עד 25 ) למעשה היו בעלות רמות עודפות של שומן פנימי. בקרב גברים, נתון זה עמד על 60 אחוזים".

אז מה עושים?

מחקרים שנערכו לאחרונה בבעלי חיים, שקשרו בין ויסות אנרגיה והשעון הביולוגי ברמות המולקולאריות, הפיזיולוגיות וההתנהגותיות, מעלים את האפשרות שהתזמון של האכילה כשלעצמו עשוי למלא תפקיד משמעותי בעלייה במשקל. במילים אחרות, לא רק מה וכמה אוכלים חשוב לאיזון המשקל. לשאלת התזמון, מתי אוכלים, יש אם כן תפקיד.

במחקר אחר נמצא, כי כרבע מהאוכלוסייה הסובלת מהשמנת יתר חולנית, מודים כי הם אוכלים בלילה. מכאן, שתזמון השעון הביולוגי של תצרוכת המזון תורם לעלייה במשקל. שמירה על אכילה של ארוחת בוקר מזינה, ארוחות ביניים והפסקת הנשנוש והצעדה למקרר בלילה, יכולים לצמצם את תופעת השמנת היתר החולנית, Obesity.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן