Skip to content

ארגון Human Rights Watch בביקורת קשה על ישראל: "מענישה פליטים תוך הפרת החוק הבינלאומי"

מאות מהגרים אפריקנים ואזרחים ישראלים צעדו אתמול מגינת לוינסקי אל משרדי נציבות האו"ם לפליטים ברחוב החשמונאים. הם הפגינו נגד גילויי הגזענות וקראו להכיר בהם כפליטים. המפגינים קראו "סודאנים הם לא סרטן" ונשאו שלטים עם הכתובות: "אנחנו לא סרטן", "אנחנו פליטים לא אויבים" ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות מהגרים אפריקנים ואזרחים ישראלים צעדו אתמול מגינת לוינסקי אל משרדי נציבות האו"ם לפליטים ברחוב החשמונאים. הם הפגינו נגד גילויי הגזענות וקראו להכיר בהם כפליטים. המפגינים קראו "סודאנים הם לא סרטן" ונשאו שלטים עם הכתובות:  "אנחנו לא סרטן", "אנחנו פליטים לא אויבים", "הסתה נגד פליטים היא לא פתרון לשכונות"

מאת עמית קרטס בנין וצבי זינגר

ההפגנה נגד הגירוש והסטיגמה (צילום דן בר דוב)
ההפגנה נגד הגירוש והסטיגמה (צילום דן בר דוב)

בעוד ועדת השרים לענייני חקיקה מחמירה את העונשים על מעסיקי מסתננים – קורא ארגון Human Rights Watch לכנסת "לבטל מיד או לתקן את החוק המעניש מבקשי המקלט, תוך הפרה של זכויות היסוד שלהם, בגין חצייה בלתי מוסדרת של הגבול לתוך ישראל".

הארגון פירסם את קריאתו אתמול. לדברי הארגון, עד לתיקונו של החוק, על הגורמים הישראליים להימנע מאכיפת הוראות המפרות סטנדרטים בינלאומיים בנוגע לפליטים.

הכוונה לחוק למניעת הסתננות, שאותו תיקנה הכנסת ב-10 בינואר. חוק זה מגדיר כל אדם החוצה את הגבול באורח בלתי מוסדר כ"מסתנן". החוק מתיר לרשויות הישראליות לעצור את כל האנשים החוצים את הגבול באורח לא מוסדר, לרבות מבקשי מקלט וילדיהם, למשך שלוש שנים או יותר עד לגירושם. החוק אף מתיר לעצור אנשים מסוימים ללא הגבלת זמן. בנוסף, החוק מעניק לרשויות שיקול דעת בנוגע להעמדה לדין של אנשים שחצו את הגבול באורח בלתי מוסדר בגין כניסה לא חוקית, המוגדרת כפשע ה"הסתננות".

(צילום דן בר דוב)
"דורשים סטטוס לפליטים" (צילום דן בר דוב)

לדברי ביל פרליק, מנהל תכנית הפליטים בארגון Human Rights Watch, "כאילו אין די בכך שגורמים ישראלים מוסיפים בהתבטאויותיהם שמן למדורת שנאת הזרים, עכשיו יש להם גם חוק חדש המעניש פליטים תוך הפרה של המשפט הבינלאומי. יש לתקן את החוק לאלתר, ולא לאכוף אותו עד שיוכנסו השינויים הנחוצים".

מאות מהגרים אפריקנים ואזרחים ישראלים צעדו אתמול מגינת לוינסקי אל משרדי נציבות האו"ם לפליטים ברחוב החשמונאים. הם הפגינו נגד גילויי הגזענות וקראו להכיר בהם כפליטים. המפגינים קראו "סודאנים הם לא סרטן" ונשאו שלטים עם הכתובות:  "אנחנו לא סרטן", "אנחנו פליטים לא אויבים" ועוד.

לפני כן החלה רשות האוכלוסין וההגירה לעצור מהגרים שמונה מהגרים מדרום סודאן, לאחר שבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים דחה ביום חמישי שעבר את עתירתם של ארגוני הסיוע ואפשר גירוש מהגרים. בעקבות ההחלטה הודיעה רשות ההגירה: "כל אזרח דרום סודאני, שירצה לעזוב מרצונו מבלי להיעצר, יוכל לפנות ליחידה לעידוד עזיבה מרצון במהלך השבוע הקרוב בלבד ולקבל סיוע". השר הבטיח, אבל אתמול כבר נעצרו שמונה דרום סודאנים והפעילות נמשכת. הם לא חיכו שבוע.

 מהגרים סודאנים מחו אתמול על המעצרים וטענו שהם לא מבינים מדוע נשלחו העצורים לבתי מעצר. "אם רוצים לגרש, שיגרשו. שיתנו לנו להתארגן ולעזוב בשקט", אמר אחד מהם.

(צילום דן בר דוב)
חמש שנות מאסר למעסיקים, אם החוק יעבור (צילום דן בר דוב)

אתמול גם אושרה ברוב, בוועדת השרים לענייני חקיקה, תמיכת הממשלה בהצעת חוק של ח"כ אופיר אקוניס, שתחמיר ענישה עם מעסיקים שמסייעים לשוהים בלתי חוקיים בישראל, לרבות מסתננים מאפריקה. האישור הוא למרות התנגדות הדרגים המשפטיים במשרדי הממשלה.

הצעת החוק מחמירה עם "תושבי ישראל המסייעים הן בידי שוהים בלתי חוקיים תושבי האזור והן בידי מסתננים להתפרנס וללון במדינה", ומבקשת להחמיר לחמש שנות מאסר את העונש על אותם מעסיקים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי מטרתה היא להחמיר בענישה עם תושבי ישראל המסייעים הן בידי שוהים בלתי חוקיים תושבי האזור והן בידי מסתננים, כהגדרתם בחוק למניעת הסתננות,  להתפרנס וללון במדינה: "בתי המשפט בישראל גוזרים עונשים וקנסות נמוכים על מעסיקים ומלינים שנתפסים ויש מקום להחמיר את האכיפה – מעסיק העובר על החוק הפלילי, מסכן חיי אדם ומפר את חוקי העבודה ראוי לענישה חמורה יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן