Skip to content

כתובות נאצה ב"יד ושם": "ציונים רודפים… אתם הבאתם את השואה"

זעזוע בעקבות ריסוס כתובות נאצה ב"יד ושם" נגד הציונות. באחת הכתובות, שנחתמה בשם "היהדות החרדית העולמית", נאמר: "ממשלת פולין הנכבדה, די לאפשר לציונים לערוך באושוויץ טקסי זיכרון מניפולטיביים". שר החינוך, גדעון סער: ״מי שחילל וטינף את יד ושם בכתובות מופרעות אלה, עשה זאת במטרה לפגוע ברגשות הציבור״
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זעזוע בעקבות ריסוס כתובות ב"יד ושם" נגד הציונות. באחת הכתובות, שנחתמה בשם "היהדות החרדית העולמית", נאמר: "ממשלת פולין הנכבדה, די לאפשר לציונים לערוך באושוויץ טקסי זיכרון מניפולטיביים". שר החינוך, גדעון סער: "מי שחילל וטינף את יד ושם בכתובות מופרעות אלה, עשה זאת במטרה לפגוע ברגשות הציבור"

מאת צבי זינגר

תדהמה וזעם ב"יד ושם" לאחר שכתובות נאצה חסרות תקדים נמצאו הבוקר במספר מוקדים באתר הזיכרון המרכזי לקרבנות השואה. עובדי "יד ושם" שמצאו את הכתובות היו המומים וחסרי אונים. חלקם הגיבו בדמעות.

חלק מהכתובות שרוססו בכיכר גטו ורשה. (צילום: באדיבות "יד ושם")
חלק מהכתובות שרוססו בכיכר גטו ורשה. (צילום: באדיבות "יד ושם")

אבנר שלו, יו"ר יד ושם, אמר הבוקר, כי הוא "נדהם ומזועזע מאקט בוטה של שנאה בוערת למדינה ולציונות. זה אקט מדאיג שמבטא חצייה של קו אדום שלא ראינו כמותו". שלו סיפר, כי שוחח גם עם הרב ישראל מאיר לאו, יו"ר מועצת "יד ושם" שהביע זעזוע מהמעשה.

"ציונים רודפים". (צילום: באדיבות "יד ושם")
"ציונים רודפים". (צילום: באדיבות "יד ושם")

יו"ר "יד ושם", אבנר שלו, דיווח על המעשה לשר החינוך, גדעון סער, שאמר כי הוא מזועזע ממעשה ההשחתה ומתוכן הכתובת. ״מי שחילל וטינף את יד ושם בכתובות מופרעות אלה, עשה זאת במטרה לפגוע ברגשות הציבור״. שר החינוך אמר עוד, כי הוא סומך על משטרת ישראל שתדע לאתר את הפושעים ולהביאם לדין.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, הממונה על המאבק באנטישמיות, אמר בתגובה לריסוס הכתובות ביד ושם: "מדובר בעליית מדרגה וחציית קווים אדומים שטרם נראו. ריסוס כתובות בבית המהווה זיכרון למיליוני נספים הוא יריקה בפרצופם של מדינת ישראל ושל המתים וביזוי זכרונם. אני משוכנע שמשטרת ישראל תגיע לאלמונים במהרה וקורא לרשויות החוק למצות עימם את מלוא חומרת הדין״.

איור שטנה - הדרך למחנה ההשמדה. (צילום: באדיבות "יד ושם")
איור שטנה - הדרך למחנה ההשמדה. (צילום: באדיבות "יד ושם")

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, קרא לגדולי התורה החרדים לפרסם גינוי חריף למעשים.

לדברי רגב, "ברור שהמעשה הוא של קיצוניים שאינם מייצגים את היהדות החרדית". עם זאת "באווירה הקיימת ובהתחשב בהשקפת העולם האנטי ציונית של היהדות החרדית, על המנהיגות החרדית להתנער לחלוטין ממעשה התועבה ולהבהיר לחסידיהם ולציבור הכללי שהם מתנגדים לו ורואים בו סטיה וסתירה לעקרונות היהדות. שתיקתם תתפרש בצדק כהשלמה עם מעשיהם של קיצוניים במחנה החרדי".

רגב הזכיר שמנהיג דגל התורה הרב שטיינמן האשים לאחרונה את הציונות בהתגרות בהיטלר ואחריות חלקית לשואה, ואמר ש"זו הוכחה נוספת כמה צריך להיזהר בהתבטאויות העוסקות בשואה".

כ-11 כתובות גרפיטי נמצאו באתר יד ושם. אחת המקוממות ביותר הייתה: "ציונים רודפים, הכרזתם מלחמה על היטלר בשם העם היהודי – אתם הבאתם את השואה". בכתובות אחרות נכתב: "יהודים התעוררו, משטר הרשע הציוני מסכן אותנו". בכתובת אחרת, שנחתמה בשם "היהדות החרדית העולמית", רוססה פניה לממשלת פולין: "ממשלת פולין הנכבדה, די לאפשר לציונים לערוך באושוויץ טקסי זיכרון מניפולטיביים". בכתובות אחרות שרוססו על הקירות נאמר: "תודה היטלר על השואה הנהדרת שסידרת לנו", "מדינת ישראל היא האושוויץ הרוחני של עדות המזרח", "אם היטלר לא היה, הציונים היו ממציאים אותו".

מי רצה בשואה? (צילום: באדיבות יד ושם)
מי רצה בשואה? (צילום: באדיבות יד ושם)

הכתובות רוססו בכיכר גטו ורשה, היא הכיכר שבה נערכים מדי שנה טקסי הזיכרון המרכזיים של יום השואה ועל "אנדרטת הקרון" שבה מוצג אחד מקרונות הרכבת שהובילו יהודים למחנות ההשמדה.

אין זו הפעם הראשונה שבה מרססים אלמונים כתובות נאצה נגד הציונות. לפני יום העצמאות רוססו כתובות גרפיטי ברוח דומה בכניסה לאתר ההנצחה של גבעת התחמושת בירושלים. בין הכתובות שרוססו נאמר: "נהרגו בעוון ההתגרות באומות", "גינטר גראס חזק ואמץ", ו"משטר הרשע הציוני עוד יקרוס". לפני כן, ב-19 באפריל, רוססו כתובות על אנדרטת הבקעה ועל אנדרטאות אחרות בבקעת הירדן. בכתובת שרוססה על הלוח הנושא את שמות החללים באנדרטת הבקעה נאמר: "נהרגו בעוון מרידה באומות". על אנדרטאות אחרות נכתב: "ציונים החוצה" ובאחת מהן נמחק המגן דוד ובמקומו צוייר דגל פלסטין.

יו"ר הכנסת, ח"״כ רובי ריבלין, בפתח ישיבת הנשיאות היום (ב'): "מעשה של קנאים מופרעים שאין אלוהים בלבם". יו"ר הכנסת הביע שאט נפש מפעולות ההשחתה וכתובות הגרפיטי שרוססו במוזיאון יד ושם, ואמר "האלימות המילולית והרעיונית עוברת כל גבול. הדבר איננו מתקבל על הדעת ומחלל את הזיכרון הקולקטיבי של כל העדות והזרמים בישראל. אין אדם בישראל, מכל הקבוצות והדעות, שאיננו מזדעזע מהתנהגות מבישה זו". מוקדם יותר הבוקר טילפנו אל יו"ר הכנסת יו"ר הפרלמנט האוסטרלי, וכן נשיא הפרלמנט האירופי, והביעו זעזוע מהמעשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן