Skip to content

לקראת החופש הגדול – תאונות דרכים עם ילדים וצעירים

רובם של ההרוגים הצעירים בקרב נוסע כלי רכב, נהרגים בעת נסיעה עם נהגים צעירים (18-24). כ-1,450 ילדים נפגעים מדי שנה בערים בעת נסיעה ברכב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רובם של ההרוגים הצעירים בקרב נוסע כלי רכב, נהרגים בעת נסיעה עם נהגים צעירים (18-24). כ-1,450 ילדים נפגעים מדי שנה בערים בעת נסיעה ברכב

מאת דני בר

מכון המחקר ההולנדי SWOV, מציג נתונים המראים כי רובם של הנוסעים בגילאי 10-24 נהרגים בעת נסיעה עם נהגים בגילאי 18-24.

ידוע כי נהגים צעירים נמצאים בסיכון גבוה בשל חוסר הבגרות המנטאלית וחוסר הניסיון שלהם. לכן, הנוסעים עימם חשופים גם הם לאותה רמת סיכון ויותר מכך, הסיכון גדל כאשר צעירים נוסעים יחד בכלי הרכב עקב השפעת הלחץ החברתי והסחות הדעת מצד הנוסעים.

מחקרי תאונות על נהגים צעירים, מצביעים על שיעור תאונות גבוה יותר בקרב נהגים צעירים שמסיעים צעירים. לעומת זאת, כשהנהגים הצעירים מסיעים נוסעים מבוגרים יותר, יורדים שיעורי התאונות בהתאם. בני נוער וצעירים בני 10-24 נוטים להשתחרר מהוריהם, בעוד שקבוצת החברים הופכת יותר ויותר רלוונטית להם בתקופת חיים זו. הלחץ החברתי משחק לעיתים קרובות תפקיד חשוב.

• מחקר אמריקני הראה כי נהגים צעירים עוברים באדום, לעיתים קרובות יותר כשנוסעים איתם בני גילם, מאשר כשהם נוסעים לבד.
• נוסעים מהווים מקור להסחת דעת ומפריעים למשימות הנהיגה יותר כשנמצאים צעירים בכלי הרכב, מאשר נוסעים מבוגרים.
• מחקר אמריקני אחר מצא כי בין השאר, נהגים צעירים (גברים) חסרי ניסיון, נכשלים לעתים קרובות יותר באיתור סכנות בנוכחות נוסעים בכלי הרכב.
• נוסעים צעירים יכולים גם הם להיות מושפעים באופן שלילי מנהיגה מסוכנת של הנהג. אם הם נחשפים לנהיגה מסוכנת של חבריהם, עולים הסיכויים כי יתפסו צורת נהיגה זאת כ"נורמאלית", וינהגו כך בעצמם.

ישנן מספר פתרונות המוצעים כדי להפחית את מספר הנפגעים בקרב צעירים – מדינות כמו ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד מגבילות את מספר הנוסעים שמותר לנהג חדש להסיע. במספר מדינות בארצות הברית שבהן יושמה ההגבלה, ירד מספר ההרוגים בקרב בני 16-17 ב-9%.

בהודעה שפרסמה עמותת אור ירוק נאמר כי: "בשנת 2011 נהרגו 90 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בישראל. על המדינה להגביר את החינוך והמודעות לנהיגה בטוחה ונכונה בקרב אוכלוסיית הצעירים. במקביל יש להגביר את האכיפה בסביבת מקומות הבילוי כדי להרתיע מהצעירים לנהוג תחת השפעת אלכוהול".

1444 ילדים (0-14) נפגעים מדי שנה בממוצע, כשהם נוסעים בכלי הרכב, בערים. כך עולה מנתוני "אור ירוק" המבוססים על ניתוח נתוני הלמ"ס, הנתונים מתייחסים לשנים 2003-2011. בשנת 2011 נפגעו 1191 ילדים כשנסעו בכלי הרכב, כאשר 10 מתוכם נפצעו קשה.

בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2012, נפגעו 327 ילדים כשנסעו בכלי הרכב, בתוך העיר.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "מושבי בטיחות ובוסטרים הוכחו כיעילים מאוד בהורדת היפגעות ילדים כנוסעים בכלי הרכב. נמצא כי הם מפחיתים ב-54%-60% ממקרי המוות בפעוטות, כ-59% מהפגיעות בילדים ואת הצורך באשפוז ב-69%." מוסיף אבואב ואומר כי "על המדינה להשקיע משאבים בחינוך והסברה על חשיבותה של חגורת הבטיחות, שהוכחה כאביזר בטיחות מציל חיים. על המשטרה להגביר את האכיפה כדי לצמצם את התופעה שבה אדם נוהג בכלי הרכב כאשר נוסע איתו ילד לא חגור".

• בירושלים נפגעו 124 ילדים כשנסעו בכלי הרכב, בשנת 2011.
• בחיפה נפגעו 51 ילדים, כשנסעו בכלי הרכב, בשנת 2011.
• באר שבע נפגעו 48 ילדים, כשנסעו בכלי הרכב, בשנת 2011.
• בתל אביב נפגעו 44 ילדים, כשנסעו בכלי הרכב, בשנת 2011.
• ברחובות ואשדוד נפגעו 36 ילדים, כשנסעו בכלי הרכב, בשנת 2011.

הורים רבים נוטים לחשוב שבנסיעה קצרה אין צורך לחגור את הילד בחגורת בטיחות, או לשבת במושב בטיחות מתאים. בעוד שמרבית ההורים מקפידים להושיב תינוקות ופעוטות בכיסאות בטיחות, שיעור חגירת ילדים באמצעי הבטיחות המתאים לגילם יורד בצורה בולטת מעבר לגיל זה. הורים רבים לא מעוניינים להתעמת עם הילדים ולכן מוותרים להם.

חינוך לחגירת חגורות בטיחות כבר מגיל הגן ימנע את הקונפליקט ויוטמע בילדים. על המדינה לעודד שימוש בכלי רכב שמותקנים בהם חיישני חגורות בטיחות המתריעים כי חגורת הבטיחות לא סגורה, בכל מושבי הרכב, על ידי הורדת מס.
על ההורים להקפיד לחגור את ילדיהם בכל נסיעה ולו הקצרה ביותר. כמו-כן, יש להשתמש במושב בטיחות תקני המותאם לגילו ומשקלו של הילד ולהקפיד שרצועות המושב יהיו מהודקות לגוף הילד.

המושב הבטוח ביותר לתינוקות הוא המושב האמצעי מאחור כשפניו של התינוק נגד כיוון הנסיעה. הכוונה בכך, היא לצמצם את הסיכון בפגיעת צד. אם הוחלט שהתינוק ישב מקדימה, לצד הנהג, עליו לשבת כשפניו נגד כיוון הנסיעה ועל הנהג לוודא כי כרית האוויר מבוטלת ולא תיפתח במקרה של תאונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן