Skip to content

ג'אז בים האדום: ארבעה ימים של שיכרון חושים

פסטיבל ג'אז בים האדום ייפתח ב-30 ביולי ובין האמנים הבולטים שיופיעו בנמל אילת, בין המכולות, המנופים והעגורנים: כריסטיאן מקברייד, ג'רי אלן, ריצ'רד בונה, כרמן סוזה, דודו טסה (לא ברור מה הקשר שלו לג'אז) והרכבים ישראלים צעירים ומבטיחים. יהיה חם עד לוהט – ולא רק בגלל מזג האוויר  מאת זוהר מלאכי  פסטיבל ג'אז בים האדום,  שהחל את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל ג'אז בים האדום ייפתח ב-30 ביולי ובין האמנים הבולטים שיופיעו בנמל אילת, בין המכולות, המנופים והעגורנים: כריסטיאן מקברייד, ג'רי אלן, ריצ'רד בונה, כרמן סוזה, דודו טסה (לא ברור מה הקשר שלו לג'אז) והרכבים ישראלים צעירים ומבטיחים. יהיה חם עד לוהט – ולא רק בגלל מזג האוויר

 מאת זוהר מלאכי 

מחשמל. ריצ'רד בונה

פסטיבל ג'אז בים האדום,  שהחל את דרכו בשנת 1987, נחשב היום לאחד מהחשובים בעולם הג'אז. ב-2009 סיים דני גוטפריד את תפקידו כמנהל האמנותי ובמקומו מונה הקונטרבסיסט, אבישי כהן. בתום תקופה של שלוש שנים התמנו השנה אלי דג'יברי ודובי לנץ למנהלים האמנותיים.

פסטיבל ג'אז בים האדום הוקדם השנה ויתקיים מה-30 ביולי עד ה-2 באוגוסט, ארבעה ימים של מוזיקה, יין ואהבה (טו באב חל בימי הפסטיבל) על רקע התפאורה החד פעמית של נמל אילת, בין המכולות, המנופים והעגורנים. הפסטיבל הקדים השנה את פתיחתו כדי ליישר קו עם פסטיבלים בעולם ובכך ישראל מצטרפת לרשימת
הפסטיבלים המובילים בעולם הג‏'אז. רגע לפני שתחליטו להצטרף, הנה מקבץ על האמנים החשובים והאירועים הבולטים שמחכים לכם.

הרכב מנצח. מקביירד. צילום: אנה וובר

חמישיית קני גארטקני גארט. גארט, זוכה הגראמי ואחד מנגני האלט הבולטים של דורו. 

ג'רי אלן ו-Time Line. פרופ' למוזיקה, אמנית ג'אז ותיקה ומוערכת עם קריירה מפוארת של 30 שנה,21   אלבומי סולו, פרסים ושיתופי פעולה עם מיטב האמנים. הניסיון עבר לבמה עם קבוצת Time Line, המצאת הג'אז חדשנית ויצירתית.

ריצ'רד בונה מאנדקן קובנו. יליד כפר בקמרון, הוציא את אלבומו "ג'קו פסטוריאס", אשר הצמיד אותו לבס החשמלית. יותר משני עשורים של קריירה בינלאומית, שבה הספיק בונה בן ה-45  לשתף פעולה עם פאט מתיני, דידיה לוקווד, הארי בלפונטה ועוד רבים.

טסה והכוויתים. האחים דאוד וסאלח אל כוויתי היו מוזיקאים מצליחים וחשובים בעיראק במחצית הראשונה של המאה העשרים. הקריירה נקטעה עם עלייתם לישראל. הנכד, דודו טסה, הקרוי על שם סבו דאוד, פנה אל השורשים המשפחתיים והוציא בשנה שעברה פרויקט תיעוד ועיבוד מחודש של שירים וחומרים שנקרא: "דודו טסה והכוויתים". הכל טוב ויפה, אבל מה הקשר בין דודו טסה לג'אז?

רביעיית כרמן סוזה. סוזה נושאת את המוזיקה המקורית שלה למקורות חדשים מתוך נקודת התייחסות ופרשנות ייחודית. מה שהופך אותה לאחת מזמרות הג'אז ומוזיקת העולם המבוקשות באירופה.

רות דולורס וייס. זמרת בעלת קול עמוק, חם וייחודי,עם מנעד רחב וגוונים בלתי שגרתיים. נעה בין ג'אז, רוק, פולק, בלוז ונשמה.

קרייג אדאמס וקולות ניו אורלינס. אדאמס, פסנתרן, זמר ושגריר מושלם של הגוספל של ניו-אורלינס. רק בן 36 וכבר הוכתר כמי שפוסע בנעליו הגדולות של קרוב המשפחה, פאטס דומינו. זכה ב-2010 בגראמי בקטגוריית הגוספל וכיום הוא חבר בצוות השופטים של הפרס.

מבוקשת. כרמן סוזה. צילום: הנס ספיקנברינק

Yes– עומר אביטל, עלי ג'קסון וארון גולדברג. איחוד בין שלושה חברים טובים, שנפגשו בתחילת שנות ה-90 כמוזיקאים צעירים בניו-יורק. השלישייה מייצגת את עולמנו הרב-תרבותי: הבסיסט עומר אביטל, המתופף עלי ג'קסון והפסנתרן ארון גולדברג. אכן, גאווה ישראלית.

שלישיית כריסטיאן מקברייד. מקברייד, 40, זוכה הגראמי ויוצר רב פעלים וכישרונות: מלחין, מעבד, מורה, אוצר ומנהל. מנגן על בס חשמלית וקונטרבס, ומשנת 2000 מוביל הרכבים משלו. כיום הוא אוצר במוזיאון הג'אז של הארלם, ומנהל אמנותי של תוכנית הג'אז בפילהרמונית של לוס אנג'לס.

רביעיית גלעד הקסלמן עם מארק טרנר. הגיטריסט הישראלי הצעיר מתפתח כאחד הגיטריסטים המבטיחים. מארח את הסקסופוניסט מארק טרנר, אחד הנגנים המובילים והמשפיעים, שמצטיין בבניית אלתורים ובגוון צליל מיוחד וגמיש.

מיינוולד-סוארז-דיפור. השלישייה מערבת ז'אנרים וכלים שאינם מתחברים בדרך כלל: אקורדיון (ליונל סוארז), צ'לו וכלי הקשה (פרנסואה דיפור) ושירה (אנדרה מינוולד). מוזיקה שמבטיחה מסע תרבותי ופואטי, משנות ה-50 עד לעולם הרב תרבותי והאקלקטי של היום.

קרן מלכה. זמרת ויוצרת ישראלית, מתופפת בהרכב טררם ושרה עם מוזיקאים ישראלים – דני סנדרסון,עידן רייכל ועוד. לפסטיבל היא תגיע להופעה אינטימית במיוחד הכוללת שירים מאלבום הבכורה.

קריירה מפוארת. אלן. צילום: שונה ולנסקה

הראל שחל ואניסטר. שחל, מלחין ונגן קלרינט וסקסופון, הקים את ההרכב בשנת 2002 בניו-יורק. משלב בין העתיק והמודרני. מוזיקה אתנית ים תיכונית בחליפת ג'אז בן זמננו.

חמישיית שון ג'ונס. ג'ונס החל את דרכו המוזיקלית כנגן תופים ובכיתה ה' עבר לחצוצרה לאחר ששמע מסבתו כי סבו ניגן חצוצרה במלחמת העולם השנייה. היה חצוצרן מוביל בתזמורת הג'אז של ווינטון מרסליס במרכז לינקולן בניו-יורק וכמוביל הרכב.

ז'וקה פרפיניאן גרופו. הפרקשיוניסט והזמר הישראלי נולד וגדל בריו דה ז'נירו לפני 40 שנה. מוזיקאי רב-תרבותי עם יותר מ-20 שנה של ניסיון בינלאומי. סגנונו מתאפיין בג'אז בטעמים קאריביים ואפריקניים מתובלים בהרבה כלי הקשה והרבה שירה. חבר בפרוייקט של עידן רייכל ועבד עם אריק איינשטיין, יוני רכטר ועוד. 

תומר בר טריו. הנסיך החדש של הג'אז המקומי,  נגן פסנתר, מלחין וזמר. לפני כשנתיים הקים את השלישייה שלו המבצעת חומרים מקוריים שכתב. בימים אלו יוצא אלבומו הרביעי, שהוא אלבום ראשון לשלישייה. והוא רק בן 18.

רביעיית דניאל עורי עם עומר קליין. עורי הוא בעל הקול הצעיר והבולט בסצנת הג'אז העכשווי של ניו-יורק. המוזיקה שלו משלבת ג'אז מודרני עם השפעות מזרח תיכוניות, אפריקניות ולטיניות. מארח את הפסנתרן עומר קליין, צעיר ישראלי שמנהל קריירה מוזיקלית בינלאומית.

שביעיית יובל כהן. כהן, סקסופוניסט ומלחין, בן למשפחה של נשפנים מחוננים וחבר בהרכב משפחתי. מעניק טיפול עדין ומיומן למוזיקה המופלאה של המלחין עודד זהבי, שאחראי לכמה להיטים גדולים של ישראל הצעירה – "הליכה לקיסריה", "הן אפשר" ,"יצאנו אט" ועוד.

זוויות. הרכב ישראלי המנגן מוזיקה מקורית, שנכתבה ע"י חברי הקבוצה. ייחודו – ביכולת אלתור ושימוש בקלרינט ככלי מוביל. זכו בפרס בפסטיבל הג'אז הראשון. עכשיו משיקים דיסק לכבוד המאורע.

גדי להבי ועדן לדין. שני פסנתרנים צעירים ומבטיחים, שינגנו חומרים מקוריים וסטנדרטים מוכרים. 

בפסטיבל יופיעו עוד הרכבים שמשלבים ג'אז עם מוזיקת עולם וכאלה המשלבים סגנונות שונים של ג'אז. יהיה שמח.

פרטים נוספים באתר של הפסטיבל: http://www.redseajazzeilat.com

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן