Skip to content

דו"ח המבקר בעניין המרמרה מתפרסם היום בצהריים

דריכות רבה ניכרת במשרדי הביטחון, החוץ ובעיקר במשרד ראש הממשלה. הדו"ח מחולק לשניים: החלק הראשון עוסק בחוק המטה לביטחון לאומי, חוק המל"ל, שהסדיר את התנהלות המטה מול הממשלה. חלקו השני והעיקרי יתייחס לפרשת המרמרה עצמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דריכות רבה במשרדי הביטחון, החוץ ובעיקר במשרד ראש הממשלה. הדו"ח מחולק לשניים: החלק הראשון עוסק בחוק המטה לביטחון לאומי, המל"ל, שהסדיר את התנהלות המטה מול הממשלה. חלקו השני והעיקרי יתייחס לפרשת המרמרה עצמה

מאת אליק מאור

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, יפרסם היום בצהריים את הדו"ח המיוחד, הנוגע בפרשת משט המחאה מטורקיה לחופי עזה, הקרוי על שם הספינה הגדולה מבין שש הספינות במשט, המאווי מרמרה. הדו"ח, המונה 153 עמודים, מחולק לשני חלקים. הראשון בהם עוסק בחוק המטה לביטחון לאומי, חוק המל"ל, שהסדיר את התנהלות  המטה מול הממשלה.  חלקו השני והעיקרי יתייחס לפרשת המרמרה עצמה.

תמונות שפרסם דובר צה"ל בהם נראים נוסעי הספינה מכים חיילים (צילום: ויקימדיה)
תמונות שפרסם דובר צה"ל בהם נראים נוסעי הספינה מכים חיילים (צילום: ויקימדיה)

בדו"ח צפוי המבקר להעביר ביקורת קשה על דרך קבלת ההחלטות בדרג המדיני, על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכל הקשור להליכים בשבועות שקדמו להגעת המשט, ועל שר הביטחון, אהוד ברק, על כך שלא אפשר דיון בתכניות המבצע. במקביל, יטיל המבקר על נתניהו את האחריות לאי ישומו של חוק המל"ל, שהסדיר את מעמדו של המטה לביטחון לאומי כגוף מרכזי לייעוץ  לראש הממשלה. עוד ביוני 2010 הודיע לינדנשטראוס על החלטתו לפתוח בבדיקה מעמיקה בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות שקדמו להגעת המשט.

כזכור, ב-31 במאי 2010, עם הגעתן של 6 הספינות לכיוון עזה, השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינות. חמש מהן לא התנגדו לעצירתן ואילו במרמרה, שהייתה הגדולה מכולן והכילה 600 מתוך 770 בני אדם שהשתתפו במשט, הגיבו בהתנגדות אלימה. ההתנגדות הזו הובילה להריגתם של תשעה מאנשי הספינה, לפציעתם של 55 נוספים, ולפציעתם של 9 מחיילי צה"ל.

בעקבות אירועים ספגה ישראל גל גינויים מכל רחבי העולם. טורקיה הקפיאה את יחסיה עם ישראל וגירשה את שגריר ישראל מתחומה. מצרים פתחה את מעבר רפיח, שהיה סגור מאז 2007, ניקרגואה הודיעה על ניתוק היחסים עם ישראל, מועצת הביטחון יצאה בגינוי חריף, נערכו הפגנות מול שגרירויות ישראל במדינות רבות ובארץ הודיעה ועדת המעקב על שביתה כללית ליום אחד.

כאמור, היום בצהריים יתפרסם הדו"ח ובמערכת הביטחון ובמשרד ראש הממשלה, ניכרת דריכות רבה לקראת הפרסום.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן