Skip to content

שדרוג כביש מס' 1: פרויקט בנייה בארבע השנים הקרובות

חברת התשתיות "מרדכי בנימין ובניו" היא הזוכה, מבין 11 חברות שהתמודדו, במכרז החברה הלאומית לדרכים, לביצוע הקטע הראשון בכביש החדש לירושלים. אורכו של הקטע בין שער הגיא למחלף שורש הוא כ-6.5 ק"מ. מכרזים נוספים יפורסמו בשבועות הקרובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת התשתיות "מרדכי בנימין ובניו" היא הזוכה, מבין  11 חברות שהתמודדו, במכרז החברה הלאומית לדרכים, לביצוע הקטע הראשון בכביש החדש לירושלים. אורכו של הקטע בין שער הגיא למחלף שורש הוא כ-6.5 ק"מ. מכרזים נוספים יפורסמו בשבועות הקרובים

מאת דני בר

כביש 1 החדש הוא אחד הפרויקטים החשובים ביותר בתחום התשתיות שיוקמו בשנים הקרובות. הפרויקט, המוערך בכ-2.5 מיליארד שקל, כולל הקמת מערכת גשרים, מנהרות ומחלפים בדרך לירושלים, לאורך 16 קילומטרים.

הכביש תוכנן כדי להכיל את תחזיות התנועה הגבוהות לכביש זה, הסובל כבר היום מעומסים כבדים. במסגרת התכנית:

• יתוסף נתיב שלישי לכל כיוון.
• יורחבו השוליים.
• ימותנו השיפועים והעקומות על ידי כריית מנהרות חדשות מתחת למחלף הראל.
• בניית גשר חדש במקום סיבוב מוצא המסוכן.
• יוקם מחלף חדש בנווה אילן.
• ישודרגו המחלפים הקיימים בעין חמד והראל.
• יוטמעו מערכות אלקטרוניות לניהול ובקרת תנועה על ידי מצלמות, חיישנים וגלאים.

בניית המפגש בין כביש 1 לכביש 9 (צילום: ויקימדיה)
בניית המפגש בין כביש 1 לכביש 9 (צילום: ויקימדיה)

שדרוג ושיפור הכביש לירושלים יבטל "צוואר הבקבוק" הקיים כיום ביציאה מירושלים (כביש 9), שגורם לעומסים כבדים. כמו כן, מיתון העליות יפחית את המקרים השכיחים של כלי הרכב הנתקעים בדרך לירושלים וגורמים לפקקי ענק, לאחר שכשלו בניסיון להתגבר על העליות החדות. הדרך החדשה תתרום לבטיחות ולהפחתה בצריכת הדלק ובזיהום האוויר.

המכרז בוצע בשיטת "זמן ועלות", שבה החברות מתחרות על המחיר הנמוך ביותר, אך גם על תקופת הביצוע הקצרה ביותר. זאת במטרה לצמצם למינימום את ההפרעה לציבור במהלך העבודות. החברה זכתה לאחר שהתחייבה לבצע את הקטע הראשון בפרויקט במשך 3.5 שנים. העלות הכוללת של קטע זה מוערכת בכ-300 מליון שקל.

הפרויקט כולו, על חמשת קטעיו, מוערך בכ-2.5 מיליארד שקלים והוא צפוי להסתיים במהלך שנת 2016.

במכרז התמודדו החברות מנרב ואליקים בן ארי (מיזם משותף), שפיר הנדסה ואחים רויכמן (מיזם משותף), חברות סולל בונה תשתיות ופיתוח מקבוצת שיכון ובינוי (מיזם משותף), מרדכי בנימין, גילי ויואל עזריה, זלמן בראשי, א.י.ל סלע, דרכים בנייה ופיתוח.

העבודות בקטע הראשון של הכביש, בין שער הגיא לשורש, כוללות חציבה, מילוי והגבהת הכביש החדש תוך מתן תשומת לב מיוחדת לשמירה ושיקום של הנוף והסביבה והקמת גשר אקולוגי למעבר בטוח של בעלי חיים. העבודות צפויות להתחיל במהלך שנת 2012 והן יימשכו שלוש שנים וחצי.

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר כי "כביש 1 החדש לירושלים, המוקם על ידי החברה הלאומית לדרכים, ביחד עם הרכבת המהירה הנבנית בימים אלה, מהווים מהפיכה של ממש בחיבור של עיר הבירה לתל אביב. על פי תחזיות התנועה הצפויות בעתיד, לאחר שיושלם הפרויקט, תתקצר הנסיעה מתל אביב לירושלים בכ-20 דקות".

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס, ציין כי פרויקט זה יתבצע בלוחות הזמנים הקצרים ביותר, בשל החשיבות להקל על שגרת חייהם של מאות אלפי תושבים ונהגים מדי יום. במקביל, פועלת החברה להגדיל את קיבולת התנועה בכביש 443, שישמש כחלופה העיקרית לנוהגים לירושלים וכן לעודד את המעבר לתחבורה ציבורית בתקופת העבודות בכביש 1".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן