Skip to content

הנשיא פרס קיבל מאובמה את מדליית החירות: "את הקשרים בינינו אי אפשר לשבור"

בטקס חגיגי בבית הלבן העניק הלילה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את מדליית החירות הנשיאותית לנשיא המדינה, שמעון פרס, שאותו כינה "גיבור הקאמבק האולטימטיבי". אובמה: "לארצות הברית יש מזל שיש לה ידידים ושותפים רבים ברחבי העולם. אנחנו רואים בו אדם שמגלם במהותו את ישראל - עשוי לבלי חת, שאת רוחו אי אפשר לשבור". הנשיא פרס הודה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בטקס חגיגי בבית הלבן העניק הלילה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את מדליית החירות הנשיאותית לנשיא המדינה, שמעון פרס, שאותו כינה "גיבור הקאמבק האולטימטיבי". אובמה: "לארצות הברית יש מזל שיש לה ידידים ושותפים רבים ברחבי העולם. אנחנו רואים בו אדם שמגלם במהותו את ישראל – עשוי לבלי חת, שאת רוחו אי אפשר לשבור". הנשיא פרס הודה לאובמה: "קבלת המדליה מידיך זו זכות שאוקיר לעד"

 מאת צבי זינגר

"ריגשת אותי מאוד עם החלטתך להעניק לי את מדליית החירות. זהו כבוד גדול עבורי.  קבלת המדליה, במיוחד מידיך כבוד הנשיא, זו זכות שאוקיר לעד. זוהי עדות לידידות ההיסטורית הקיימת בין שני עמינו".

פרס: "קבלת המדליה, במיוחד מידיך כבוד הנשיא, זו זכות שאוקיר לעד". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
פרס: "קבלת המדליה, במיוחד מידיך כבוד הנשיא, זו זכות שאוקיר לעד". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאחר שקיבל הלילה את מדליית החירות הנשיאותית – אות הכבוד האזרחי הגבוה ביותר שניתן בארצות הברית. בטקס השתתפו כ-140 אורחי כבוד, בהם בכירי הממשל האמריקני בהווה ובעבר, אורחים מישראל שהזמין נשיא המדינה ובני משפחתו.

בנאומו אמר הנשיא אובמה: "ישראל היא אחת הידידות החזקות והקרובות ביותר שלנו ואין אדם שעשה יותר כדי לבנות את הידידות בין המדינות מאשר האיש שאנחנו מכבדים הלילה, חברנו שמעון פרס. אנחנו רואים בשמעון פרס אדם שמגלם במהותו את ישראל, עשוי ללא חת, שאת רוחו אי אפשר לשבור. שמעון פעל לביצור עוצמתה של מדינת ישראל ברוחו של בן גוריון, שאמר שעוצמתה של ישראל יכולה לקרב את השלום, ועבד עם כל נשיאי אמריקה מאז ג'ון קנדי. אני פועל כדי להבטיח ששיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית יהיה חזק יותר מאי פעם. בטחון ישראל אינו נתון למשא ומתן ואת הקשרים שבינינו אי אפשר לשבור".

הנשיא אובמה שיבח במילים חמות את חתירתו של הנשיא פרס לשלום: "שמעון יודע, שבטחון המדינה תלוי לא רק בעוצמת הצבא אלא גם בצדקת הדרך ובמצפן המוסרי שלה וכי עלינו לא רק לנסות ולחפש את השלום אלא לרדוף אחריו. מטרת חייו של שמעון פרס היא שלום ובטחון, הן לישראלים והן לפלסטינים  ולכל שכנותיה הערביות של ישראל".

הנשיא אובמה: "את הקשרים בינינו לא ניתן לשבור". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הנשיא אובמה: "את הקשרים בינינו לא ניתן לשבור". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בנימה מבודחת הוסיף אובמה: "שמעון פרס הוא גיבור הקאמבק האולטימטיבי והוא עדיין ממשיך במעשיו – בפייסבוק, ביוטיוב, תמיד מתחבר לאנשים צעירים, תמיד עם הפנים קדימה. הוא חי את החלום להפריח את המדבר, את ההייטק הישראלי".

מיד בתום נאומו ענד הנשיא אובמה את מדליית החירות הנשיאותית על צווארו של הנשיא פרס ועל רקע מחיאות הכפיים של האורחים הרים כוסית לכבודו. הנשיא פרס עלה על הבמה ונשא נאום נרגש, במרכזו הודה לנשיא אובמה על תמיכתו האיתנה בישראל והדגיש כי המדליה היא אות כבוד ליחסים האיתנים והעמוקים בין שתי המדינות. הנשיא הזכיר בנאומו את האיום האיראני ואמר כי ישראל והפלסטינים בשלים להתחיל מחדש בתהליך השלום.

"הסכנה כיום אצורה באיראן", אמר פרס. "העם האיראני אינו אויבנו, אלא זוהי ההנהגה הנוכחית שהפכה לאיום. היא הפכה את איראן למקור סכנה עבור השלום העולמי. זוהי הנהגה השואפת לשלוט במזרח התיכון. הנהגה אשר מפיצה טרור ברחבי העולם כולו. היא מנסה לבנות פצצה גרעינית. הם מביאים חושך לעולם הכמה לאור.

"יש לעצור את האיום האיראני. אי אפשר להתמהמה", אמר פרס בפנותו לנשיא ארה"ב. "אדוני הנשיא, שקדת רבות על בניית קואליציה עולמית, שתתמודד עם איום מיידי זה. התחלת, ובצדק, עם סנקציות כלכליות. הבהרת, שוב בצדק, שכל האופציות מונחות על השולחן. מובן שאנו תומכים בכך".

החזון של פרס: "ישראל ירוקה במזרח תיכון ירוק". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
החזון של פרס: "ישראל ירוקה במזרח תיכון ירוק". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

על הסכסוך עם הפלסטינים אמר הנשיא: "הקיצונים עושים שימוש בסכסוך עם הפלסטינים בניסיונם להסתיר את שאיפותיהם האמיתיות. רוב האנשים מאסו במלחמות. בבתים רבים משפחות מתאבלות על יקיריהם. אני מאמין כי השלום עם הפלסטינים חשוב עכשיו מאשר אי פעם בעבר. השלום הכרחי. השלום חיוני. השלום אפשרי. כל עיכוב יעיב על סיכוייו.

"אני זוכר, כי לפני 19 שנים, על מדשאות הבית הזה, הנשיא קלינטון סייע לנו לאתחל את תהליך השלום. מאז, הישראלים והפלסטינים עברו כברת דרך ארוכה יחדיו. אך עדיין יש עבודה רבה לפנינו. ישראל והפלסטינים בשלים היום להתחיל מחדש. בסיס יציב כבר קיים. פתרון שתי מדינות לשני עמים: מדינה יהודית – ישראל. מדינה ערבית – פלסטין.

"הפלסטינים הם שכנינו הקרובים ביותר. אני מאמין כי הם עוד יהיו חברינו הקרובים ביותר. השלום עם הפלסטינים יפתח נמלים ברחבי הים התיכון", אמר פרס. "חובתם של מנהיגים היא לרדוף אחר החירות ללא הרף, אפילו מול עוינות, מול ספק ואכזבה. מנהיגים צריכים להוביל את עמם קדימה, ולא רק לנסות לשלוט עליהם מלמעלה".

הפגישה המדינית: היחסים האסטרטגיים ונושא פולארד. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הפגישה המדינית: היחסים האסטרטגיים ונושא פולארד. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

את נאומו סיים הנשיא פרס בחזונו לעתיד: "החזון שלי הוא של ישראל שחיה בשלום כולל ואמיתי, לו שותפים כל עמי המזרח התיכון, אויבים לשעבר וחברים חדשים יחדיו, כשירושלים היא בירת השלום. ישראל שהיא מרכז מדעי, ישראל הפתוחה לכל, המשרתת את כולם. ישראל ירוקה במזרח תיכון ירוק. החזון שלי הוא ישראל עם קוד מוסרי נושן כעשרת הדיברות ועם דמיון חדש כטאבלט דיגיטלי. החזון בו העתיק והמודרני משולבים יחדיו יעזור לנו להגיע לתיקון עולם.

"אני מאמין שבעשור שבפתח, ישראל תהיה מרכז לפיתוחים החדשניים ביותר בתחום חקר המוח. עם גילוי סודות המוח האנושי, בני אדם עשויים לשפר את יכולתם לבחור בין טוב ורע…

"באין ממשלה גלובלית, יכולתו של כל אדם לשלוט בעצמו תסייע לשמירת השלום העולמי. תקוותי הגדולה ביותר היא ששחר חדש יפציע, שחר בו כל איש וכל אישה, ישראלי או פלסטיני, סורי או לבנוני, צעירים בכל מקום אשר יהיו, יוכלו להתעורר ולומר לעצמם: 'אני חופשי להיות חופשי'".

לפני הטקס החגיגי קיים הנשיא פגישה מדינית עם הנשיא אובמה בבית הלבן. בפגישה, בחלקה, השתתפו בכירי הבית הלבן ובראשם: סגן הנשיא ביידן, היועץ לביטחון לאומי דונילון וראש צוות הבית הלבן ג'ק לו. הנשיא אובמה פתח ואמר "ציפיתי מאוד לפגישה זו ויותר מכך להזדמנות שתהיה לי הערב לחגוג איתך ועם משפחתך וידידיך את הישגיך ולהביע את תודתה של ארצות הברית לתפקיד שמילאת בזירה הבינלאומית."

הנשיא פרס הודה בחום לנשיא אובמה ואמר "תודה על כל פעולותיך לטובת מדינת ישראל. מפגישתנו הראשונה כשעוד היית סנטור, התרשמתי מאוד מכשרונך הייחודי ומהיחס החם שלך למדינת ישראל. לעולם לא אשכח את כל מה שעשית עבורנו".

בהמשך השיחה דנו השניים בחיזוק הקשרים האסטרטגיים בין ישראל לארצות הברית, בסוגייה האיראנית, בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ובהשלכות השינויים שחלים בעולם הערבי על המזרח התיכון. הנשיא פרס העלה בפני הנשיא אובמה גם את נושא שחרורו של יונתן פולארד וביקש ממנו כי יבחן בחיוב את שחרורו מהכלא על בסיס הומניטרי – למרות שעוד לפני הפגישה הבהיר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, לשאלת כתבים, כי עמדת הבית הלבן בנושא שחרור פולארד לא צפויה להשתנות.

מוקדם יותר הלילה, שוחח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא המדינה, ובירך אותו לרגל קבלת המדליה. "שמעון, מזל טוב. אתה מצטרף לרשימה מכובדת ומצומצמת. ואתה ראוי למדליה והיא ראויה לך", בירך נתניהו, "אני חושב שזה כבוד גדול גם למדינת ישראל".

ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ' אומרת כי אזרחי ישראל גאים במדליית החירות שהעניק נשיא ארצות הברית אובמה לנשיא המדינה. "פרס הוא אחד מסמליה המוצלחים ומעוררי ההערכה של ישראל, ותרומתו למעמדה של מדינת ישראל בעולם עצומה. בשמי ובשם חברי מפלגת העבודה, אני מאחלת לו בריאות ואריכות ימים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן