Skip to content

האם יוון משחקת פוקר נגד האיחוד האירופי? לקראת הבחירות, אזרחי יוון מושכים כסף מהבנקים

שיעור המשיכות עלה בעקבות כשלון הבחירות שהתקיימו במאי להכריע בין תומכי למתנגדי צעדי הצנע שאירופה מנסה לכפות על יוון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שיעור המשיכות עלה בעקבות כשלון הבחירות שהתקיימו במאי להכריע בין תומכי למתנגדי צעדי הצנע שאירופה מנסה לכפות על יוון

מאת גרשון גירון

אזרחי יוון מושכים כסף מפיקדונותיהם בבנקים. קצב המשיכות גבר בימים האחרונים לקראת הבחירות שיתקיימו ביום ראשון, ואפשר שיסתיימו בניצחון המפלגות המתנגדות לדרישות נושיה של יוון. כך מדווח הבי.בי.סי

על פי משאלי דעת קהל, מצטייר שוויון בין מפלגת הדמוקרטיה החדשה, התומכת בתכנית החילוץ האירופית, למפלגת השמאל סיריזה. סיריזה טוענת שהיא תומכת בהישארות יוון באזור היורו, אך היא מתנגדת לעסקה שסיכמה ממשלת יוון הקודמת עם נושיה הבינלאומיים, המחייבת אותה לקיצוץ עמוק בתקציב ולהנהגת מדיניות צנע.

האם הוא ימצמץ ראשון?
האם הוא ימצמץ ראשון? מנהיג סיריזה, אלקסיס ציפרס

מנהיגי אירופה מזהירים, שביטול ההסכם יוביל לסגירת ברזי הכסף ליוון, ופירוש הדבר שהמדינה תיאלץ לוותר על היורו ולשוב לדרכמה.

מנהיג סיריזה, אלקסיס ציפרס, טוען, שהמדינות הנושות וגרמניה בראשן – מרמות את יוון. ההוכחה, לדבריו, היא ההלוואה שניתנה לספרד בשבוע שעבר להצלת הבנקים שלה, ללא שום דרישות מיוחדות. ציפרס מאמין, שהחשש מפני התוצאות של קריסת יוון, היינו קריסת כלכלות ספרד, ואיטליה בעקבותיה, יכפה על מנהיגי אירופה ללכת לקראת יוון.

כ-35 מיליארד יורו נמשכו מהבנקים ביוון בשנת 2011, מתוך סך פיקדונות בן 166 מיליארד בסוף אפריל שנה זאת. לדברי נשיא יוון, קרולוס פפוליאס, בשבוע שלאחר הבחירות במאי משכו אזרחי יוון כ-700 מיליון יורו מפיקדונותיהם.

או היא?
או היא? אנגלה מרקל

על פי אחת הסברות, הכסף הזה משמש להצטיידות במצרכים בסיסיים. "אנשים מבוהלים מאפשרות החזרה לדרכמה ויש המאמינים שמוטב למלא את הארונות במוצרי מזון" אמר ראש ארגון הקמעונאים היווני.

כתב הבי.בי.סי, לורנס נייט, מסביר את מנגנון משיכת הפיקדונות ומשמעותו לאירופה:

נניח שיווני מושך בכספומט  1,000 יורו מחשבונו, הבנק לווה אוטומטית את הסכום מהבנק המרכזי של יוון.

עד כאן זהו מנגנון רגיל. מה שמיוחד לגוש היורו הוא שהבנק המרכזי לווה מייד, אוטומטית, 1,000 יורו מהבנק המרכזי של אירופה. במילים אחרות, זרם המשיכות מהבנקים היווניים ממומן למעשה מכספי כלל איזור היורו. כל 1,000 יורו הנמשכים מבנק יווני, מגדילים את חשיפת האיחוד האירופי לפשיטת רגל של יוון בדיוק בסכום זה. הכול אוטומטית.

הבנק המרכזי של יוון כבר לווה כך יותר ממאה מיליארד יורו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן