Skip to content

ח"כ אורי אריאל יבקש מהמבקר לבדוק את ההיערכות לעימות עם איראן

בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה הודיע היו"ר, ח"כ אורי אריאל, כי יזמן בהקדם דיון, בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון - שבו תורה הוועדה למבקר המדינה לבדוק את ההיערכות מול איראן. "הדו"ח מעיד על קבלת החלטות לקויה, והדבר מדאיג נוכח האיומים איתם אנו מתמודדים בנושא הגרעין האיראני. לא תהיה לנו הפריבילגיה לחקור את המחדלים אחרי מעשה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה הודיע היו"ר, ח"כ אורי אריאל, כי יזמן בהקדם דיון, בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון – שבו תורה הוועדה למבקר המדינה לבדוק את ההיערכות מול איראן. "הדו"ח מעיד על קבלת החלטות לקויה, והדבר מדאיג נוכח האיומים איתם אנו מתמודדים בנושא הגרעין האיראני. לא תהיה לנו הפריבילגיה לחקור את המחדלים אחרי מעשה"

מאת צבי זינגר

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל מזהיר מפני אפשרות שמימצאי דו"ח המבקר, על תהליך קבלת ההחלטות במשט – זלזול, חוסר-תיאום וחוסר הערכות נכונות – עלולות להיות נכונות גם באשר להיערכות מול איראן. ח"כ אריאל אינו מסתפק בכך ויזמן בהקדם דיון, בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון – שבו תורה הועדה למבקר המדינה, ע"פ סעיף 21 לחוק המבקר, לבדוק את מכלול השיקולים, ההערכות והתיאום ביחס להתמודדות עם הגרעין האיראני ואפשרויות התקיפה.

ח"כ אורי אריאל: "לבדוק גם את ההיערכות מול איראן" (צילום: אתר הכנסת)
לא תהיה פריבילגיה לחקור לאחר מעשה. ח"כ אריאל (צילום: אתר הכנסת)

"כדי שלא נצטרך לבדוק מחדלים אחרי-מעשה – יש לוודא שההתנהלות כנגד האיום האירני נעשית בצורה מיטבית", אמר ח"כ אריאל, בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה. "הדו"ח מעיד על קבלת החלטות לקויה, והדבר מדאיג נוכח האיומים האחרים איתם אנו מתמודדים. בנושא הגרעין האיראני. לא תהיה לנו הפריבילגיה לחקור את המחדלים אחרי מעשה".

במהלך הדיון בוועדה, האשים ח"כ אריאל את ראש הממשלה בחוסר שיתוף פעולה עם כלל המערכות הרלוונטיות לפני יציאת המשט, ואף הביע דאגה באשר להתנהלות המטה לביטחון לאומי. "נודע לי ממקור אמין, כי השיפור שחל בשת"פ של הממשלה עם המל"ל הוא מזערי בלבד. יש להאיץ את השיפורים, כדי שלא נצטרך לקרוא דו"חות נוספים של חוכמה בדיעבד", אמר.

נציג משרד מבקר המדינה, רון ישראל, הסכים עם דבריו של אריאל והוסיף כי המטה לביטחון לאומי לא הונחה לקיים דיון בנושא, ואף לא נערך שיתוף פעולה מספק עמו. עוד ציין, כי "ראש הממשלה לא קיים ישיבות משולבות עם כל הגורמים הרלוונטיים, כדי להיערך היטב מול המשט בדרך צבאית והסברתית". ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) יצא גם הוא כנגד התנהלותו של ראש הממשלה, והאשים כי התעלם לחלוטין מהחוק ולא התייחס למטה לביטחון לאומי.

בני בגין: "טעינו בתכנון המבצע" (צילום: אתר הכנסת)
בני בגין: "טעינו בתכנון המבצע" (צילום: אתר הכנסת)

בניגוד לדברים אלה טען השר בני בגין (ליכוד), כי תפקודו של ראש הממשלה היה טוב, שכן הוא קיים ישיבות ביטחוניות רבות. עם זאת, הוא הסכים ואמר כי "טעינו לגבי המשט. אילו הציפיות לקראת המבצע היו תואמות את תוצאותיו, היינו נערכים אחרת".

השר בגין אמר עוד, כי גם עבודת המטה הטובה ביותר אינה מחסנת מפני טעויות. "אני חבר בדרג המדיני והאחריות לתוצאה היא תמיד עלינו. אין לי שום טענה לרמטכ"ל או לכוחות שלחמו על המרמרה", אמר השר בגין. "גם חוכמה בדיעבד היא חוכמה, אבל צריך לסייג זאת, כי היא בכל זאת בדיעבד. הרי ברור שטעינו בתכנון המבצע. כך צריך לראות את הדברים. אבל עבודת הממשלה יחד עם המל"ל משתפרת והולכת וכאשר מקיימים מאות דיונים ב-22 חודש, אני חושב שאין ללמוד דווקא מהדו"ח הזה על עבודת הממשלה בדרך כלל".

לדבריו, נערכו דיונים מקדימים בהם ניתנה "הזדמנות לגורמי מודיעין ומל"ל להביע את דעתם. הדעות שונות ומגוונות, ראש הממשלה מקשיב בסבלנות, הדיון מתפתח כהלכה ואינני חושב שהקצב קטן".

השר בגין ציין, כי בדיונים טרם המשט, הוצגה אפשרות שיופעל כוח נגד חיילי צה"ל. לטענתו, רא"ל גבי אשכנזי אמר: "כמובן לא נעשה ירי ודברים כאלה, אבל בסופו של דבר צריך להשתלט בכוח. לקחנו בחשבון שיהיה שם אקדח או משהו".

ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף (מיל.) יעקב עמידרור, הסביר כי המטה לביטחון לאומי הוא גוף צעיר, ולכן דרוש לו עוד זמן כדי להפוך למרכזי בעבודת הממשלה. "אנו משתפרים לעומת העבר, והמצב הוא הרבה יותר טוב בהשוואה לתחילת הדרך ובתקופת אירוע המשט".

בתוך כך ח"כ אריאל הצביע גם על הליקויים הרבים בהסברת פעולות חיילי צה"ל באירוע המרמרה, ודרש הסבר להטלת האיפול על פרסומים בנושא המשט, במשך שעות רבות לאחר שהתבצעה ההשתלטות על האניה – ולאחר שגרסת הטורקים הייתה כבר באוויר. אל"מ שי שטרן, סגן דובר צה"ל, אמר כי אין לו תשובה לכך, אולם הבטיח כי יכולות ההסברה השתפרו מאוד מבחינה טכנולוגית במהלך התקופה שחלפה.

ח"כ ענת וילף (עצמאות) טענה, שהבעיה העיקרית אינה ההתנהלות המדינית, כי אם התפיסה הכוללת של הדברים. "הקונצפציה לפיה הכל קשור לזירה הצבאית צריכה להשתנות. היה צורך בהבנה, שהמשט אינו איום צבאי, כי אם מהלך דיפלומטי תקשורתי שנועד להביך את ישראל. לא היינו צריכים ליפול לפח הזה. צריך לזכור שהמאבק ההסברתי הוא לא פחות חשוב מהמאבק הצבאי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן