Skip to content

טורקיה: כהונת הנשיא תוארך לשבע שנים

בית המשפט החוקתי בטורקיה הודיע כי הנשיא עבדוללה גול יוכל להשלים את כהונתו עד 2014. למרות שהפסיקה מתייחסת לגול, בטורקיה ברור לכל כי מדובר בעתידו הפוליטי של ראש הממשלה ארדואן, המחפש דרכים להישאר בשלטון, גם על-ידי שינוי שיטת הממשל. סגנו של ארדואן: "יש לדון בשינוי שיטת הממשל בלא היסוס ופחד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט החוקתי בטורקיה הודיע כי הנשיא עבדוללה גול יוכל להשלים את כהונתו עד 2014. למרות שהפסיקה מתייחסת לגול, בטורקיה ברור לכל כי מדובר בעתידו הפוליטי של ראש הממשלה ארדואן, המחפש דרכים להישאר בשלטון, גם על-ידי שינוי שיטת הממשל. סגנו של ארדואן: "יש לדון בשינוי שיטת הממשל בלא היסוס ופחד"

מאת יצחק קמחי-זוארץ

סוכנות הידיעות AP מסרה אתמול (ו') כי בית המשפט החוקתי של טורקיה פסק כי הנשיא המכהן, עבדוללה גול, יוכל להשלים קדנציה של שבע שנים שהוקצו לכהונתו. גול, בן ה-61, יוכל לעמוד לבחירה לקדנציה נוספת עם תום כהונתו בשנת 2014, אך עם זאת, קבע בית המשפט כי נשיא המדינה לא יוכל לכהן יותר מפעמיים ברציפות.

לפסיקת בית המשפט השלכות פוליטיות רחבות יותר, מאחר שמדובר בתקופה שבה הדיון הפוליטי נסוב סביב השאלה אם המערכת הפוליטית הטורקית צריכה לעבור לשיטת שלטון נשיאותית, בדומה לשיטה הנהוגה בצרפת, שבה הנשיא ולא ראש ממשלה, הוא המנהל בפועל של ענייני המדינה. בשיטה הנהוגה כיום בטורקיה, להוציא סמכויות הטלת וטו שהן חסרות חשיבות בהתנהלות הפוליטית היומיומית, הנשיא אינו יותר מבעל תפקיד סמלי.

ארדואן וגול באסיפת בחירות באנקרה, בשנת 2007 (צילום ארכיון: Stringer/Getty Images)
ארדואן וגול באסיפת בחירות באנקרה, בשנת 2007 (צילום ארכיון: Stringer/Getty Images)

ראש ממשלת טורקיה, רג'פּ טייפּ ארדואן, מנהיג כריזמטי ופופולרי, ידוע כתומך נלהב של רעיון המעבר למערכת שלטון נשיאותית בטורקיה. "הנשיא יהיה חזק יותר אם יקיים קשרים גלויים עם המפלגה שלו", אמר ארדואן בריאיון טלוויזיה בשבוע שעבר. "יש לנקוט צעד נוסף כדי להשיג תוצאות מוצלחות אף יותר עבור ארצנו, זה יכול להיות או משטר נשיאותי או משטר נשיאותי-למחצה". ארדואן הוסיף כי משטר נשיאותי יכול לשנות את מה שכינה "מבנה דו ראשי לראש אחד". סגן ראש הממשלה בסיר אטלאי, אמר ביום ו' כי טורקיה צריכה לדון במעבר למשטר נשיאותי "בלא היסוס ופחד".

תמיכתו הנלהבת בינוי שיטת הממשל מעוררת חשש בקרב פלגים פוליטיים יריבים בטורקיה ובראשם המחנה החילוני, כי ארדואן, הנתפס כאסלאמיסט בעל סגנון שתלטני, חומד את תפקיד הנשיא רחב-הסמכויות לעצמו. חרף הסבירות התיאורטית שמשטר נשיאותי יתרום לפיזור משופר של הכוח בין המוקדים השונים במדינה ובכך יתרום לשיפור הדמוקרטיה, החשש הוא כי ארדואן לא ירצה במשטר נשיאותי לפי המודל האמריקני אלא  ישאף לעצב מערכת פוליטית הקרובה יותר לזו בוונצואלה, שם לנשיא הוגו צ'אבס יש סמכויות כמעט אבסולוטיות.

היילכו שניים יחדיו?

גול, בעל ברית ותיק של ארדואן, לא צפוי להעמיד עצמו מחדש לבחירה לתפקיד הנשיא. גם ארדואן לא יתמודד מחדש על תפקיד ראש הממשלה בבחירות הבאות, בשנת 2015, בעקבות המגבלות הנהוגות בטורקיה, המונעות מראש ממשלה מלכהן למעלה משלוש כהונות ברציפות.

חלוקת התפקידים בין השניים בתוך המפלגה ובשלטון בטורקיה מעניינת אף היא: ארדואן ריצה עונש של ארבעה חודשים בכלא בשנת 1999 על הסתה לשנאה על בסיס הבדלים דתיים כשבמהלך עצרת פוליטית הקריא שיר שבו נאמר: "הצריחים הם הכידונים שלנו, הכיפות הן הקסדות שלנו, המסגדים הם בסיסינו, המאמינים הם חיילינו". בעקבות הרשאתו ועונש המאסר שנגזר עליו, נמנע מארדואן להעמיד עצמו למשך 4 שנים מסיום ריצוי העונש. לאחר שמפלגת הצדק והפיתוח ניצחה בבחירות, בסוף שנת 2002, כיהן גול כראש ממשלה במשך ארבעה חודשים עד להסרת מניעת ההתמודדות הפוליטית מעל ארדואן.

ב-2007 הודיע ארדואן, כי גול יהיה מועמד מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) לנשיאות טורקיה. לחץ ציבורי ולחץ מחוגי הצבא, שחששו ממינויו של נשיא ראשון ממפלגה אסלאמית, הביא לכך שלמרות הרוב הגדול שהיה למפלגה באסיפה הלאומית (הפרלמנט הטורקי; יק"ז), לא הושג הרוב הדרוש למינוי. בעקבות הסרת מועמדתו של גול לתפקיד נוצר משבר פוליטי רחב היקף שהביא להקדמת הבחירות בטורקיה, שגם בהן ניצחה מפלגת הצדק והפיתוח. זכייתה של המפלגה בשנית סללה את הדרך לבחירתו של גול על-ידי 339 מחברי האסיפה הלאומית לשמש כנשיאה האחד-עשר של טורקיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן