Skip to content

עיתון חרדי חושף: כך פועלת תעשיית זיוף ליקויי הלמידה בסמינרים לבנות

בתחקיר ראשון מסוגו בעיתונות החרדית חושף העיתון "משפחה", כי סמינרים חרדיים לבנות בירושלים מעניקים עדיפות בקבלה לתלמידות עם ליקויי למידה, משום שהתקציב שהם מקבלים עבורן גדול משמעותית מהתקציב עבור תלמידה רגילה. מנכ"ל עמותת חדו"ש קורא ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, לפתוח בחקירת הפרשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתחקיר ראשון מסוגו בעיתונות החרדית חושף העיתון "משפחה", כי סמינרים חרדיים לבנות בירושלים מעניקים עדיפות בקבלה לתלמידות עם ליקויי למידה, משום שהתקציב שהם מקבלים עבורן גדול משמעותית מהתקציב עבור תלמידה רגילה. מנכ"ל עמותת חדו"ש קורא ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, לפתוח בחקירת הפרשה

מאת צבי זינגר

סמינרים חרדיים לבנות בירושלים מעניקים עדיפות בקבלה לתלמידות עם ליקויי למידה, משום שהתקציב שהם מקבלים עבורן גדול עד פי שלושה מהתקציב עבור תלמידה רגילה. התוצאה: עיריית ירושלים ומשרד החינוך מוצפים בגל של בקשות להכרה בליקויי למידה וליקויים חברתיים קשים של תלמידות חרדיות בכיתות ח', שעד אז לא התגלתה אצלן כל בעיה.

כותרת התחקיר של העיתון "משפחה": "דמעת הילדה העשוקה"
כותרת התחקיר של העיתון "משפחה": "דמעת הילדה העשוקה"

כך עולה מתחקיר שפרסם השבוע העיתון החרדי "משפחה". בעקבות התחקיר – שהוא ככל הידוע ראשון מסוגו  בעיתונות החרדית – פנה מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה – כדי שיורו לפתוח בחקירה בפרשת תעשיית זיוף ליקויי הלמידה בסמינרים החרדיים לבנות.

על האופן שבו עובדת תעשיית זיוף ליקויי הלמידה, סיפרה לעיתון "משפחה" מדריכה בועדת השמה בעיריית ירושלים: "הורים שרואים כי כלו כל הקיצין מחליטים להפוך את ביתם ללקוית למידה, על מנת שהסמינר בו תלמד הבת יתוקצב בסכומים של פי שניים ופי שלושה, ולמנהלים יהיה 'שווה' לקבל אותה כתלמידה".

לדבריה, "בתקופת הקבלה לסמינרים, עיריית ירושלים והשירות הפסיכולוגי חינוכי (שפ"ח) מוצפים בפניות לקיום ועדות השמה לבנות מקסימות, חכמות מצליחות מאוד, שלפתע זקוקות ל… חינוך מיוחד!… כך לפתע  נולדים קשיים לימודיים מורכבים, יחסי חברה בלתי תקינים בעליל ושאר מרעין בישין לבנות, שעד גיל 14 נחשבו לבנות רגילות ונורמטיביות לחלוטין מכל בחינה שהיא".

"מנהלי הסמינרים, שרואים את מצוקת ההורים, מבינים שהם יכולים 'לגרוף קופה'!'", מצוטטת המדריכה: "ההורים יודעים כי בתם תתקבל לסמינר רק בזכות הכסף שתביא עימה, והם מוכנים לזה, כי אין להם ברירה".

העיתון מדווח: "במשרד החינוך מודים, למרבה הצער, שהם מכירים את התופעה"… מקור במשרד אמר: "באופן כללי בארץ יש 9.8% תלמידים המאובחנים כלקויי למידה. אין לנו פילוח מדויק למגזר החרדי, אך בהחלט אפשר לראות כי במגזר הזה יש הצפה בפניות לוועדות דווקא בגיל 14, הרבה יותר מאשר בציבור הכללי".  לדבריו, "המימון המדויק… משתנה מאוד מתלמידה לתלמידה, אך הממוצע הוא עד פי 2.5-2.75 מאשר תלמידה בחינוך הרגיל"

אם, שבתה התקבלה לסמינר בזכות התרגיל הזה, סיפרה ל"משפחה": "הבת שלי לא גאון אך בהחלט לא לקוית למידה". לדבריה, "מנהלת בית הספר אישרה באוזנינו, כי הסיבה שהסמינר בחר בבתנו ולא בבנות אחרות היא כלכלית בלבד". הורים אחרים "העידו על הדרכה מפורטת לבנות על מנת לגרום לוועדה להאמין כי הן לקויות למידה". הם הסבירו: "בדיוק כמו שיש מקבלי פטורים בצבא, שהופכים לחולי נפש ליום יומיים, כך יש בנות ההופכות ללקויות למידה לצורך הועדה".

בעקבות ממצאי התחקיר קורא הרב אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש, ליועהמ"ש  ולמבקר המדינה "לחקור בין היתר האם הסמינרים החרדיים מעודדים את תעשיית ההונאה הזו, והאם הרשויות עוצמות עיניהן באופן מודע". לדבריו, "שוב מתברר שאין גבול לדרכים העקומות שמוצאים מוסדות החינוך החרדיים לסחוט את תקציב המדינה. שום סמינר לא יכול למחוק את הנזק החינוכי האדיר שנגרם לתלמידה, שלימדו אותה שמותר לרמות ולגנוב כדי להתקבל לסמינר".

עם זאת, משבח רגב את העיתון "משפחה": "אפשר למצוא הרבה תקווה בכך שלראשונה עיתון חרדי חושף פרשיית חשדות לדיווחים פיקטיביים והוצאת הקצבות במרמה", הוא אומר. "יש לקוות שהתקשורת החרדית תתחיל לחקור גם את פרשיות הדיווחים הכוזבים והאברכים הפיקטיביים בישיבות ובכוללים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן