Skip to content

מצרים: נפתח הסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות

בצל הפגנות המונים ומתיחות לאחר פיזור הפרלמנט על-ידי בית המשפט החוקתי ולפי רצון המועצה הצבאית העליונה, יוצאים היום מיליוני מצרים לקבוע מיהו המועמד שיעצב את עתידה של ארץ הנילוס - אחמד שפיק, ראש הממשלה האחרון בימי מובארק שנחשב מתנגד למהפכה או מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, שנחשב "חוטף המהפכה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצל הפגנות המונים ומתיחות לאחר פיזור הפרלמנט על-ידי בית המשפט החוקתי ולפי רצון המועצה הצבאית העליונה, יוצאים היום מיליוני מצרים לקבוע מיהו המועמד שיעצב את עתידה של ארץ הנילוס – אחמד שפיק, ראש הממשלה האחרון בימי מובארק, שנחשב מתנגד למהפכה, או מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, שנחשב "חוטף המהפכה"

מאת עידן בריר

התמודדות צמודה ומותחת: כרזות של המועמדים מורסי ושפיק בכיכר א-תחריר בקהיר (Flickr/gr33ndata)q
התמודדות צמודה ומותחת: כרזות של המועמדים מורסי ושפיק בכיכר א-תחריר בקהיר (Flickr/gr33ndata)q

הבוקר נפתח הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות, שבו יוכרע מי יהיה נשיאה הבא של מצרים, הראשון לאחר תום שלטונו של הנשיא המודח מובארק – נציג האחים המוסלמים מוחמד מורסי או המועמד החילוני העצמאי (אך המקורב לחוגי הצבא), ומי שכיהן כראש הממשלה האחרון תחת שלטונו של מובארק, אחמד שפיק.

בשעה שמונה הבוקר נפתחו הקלפיות ברחבי המדינה וכחמישים מיליון בעלי זכות הצבעה במצרים יוכלו להגיע לקלפיות במחוזות השונים תחת אבטחה כבדה של כ-400 אלף שוטרים וחיילים. מערכת בחירות שהתנהלה מאז הסתיים הסיבוב הראשון הייתה מתוחה ורווית-יצרים ובמהלכה יצאו רבבות מצרים להפגנות ענק הקוראות לסילוקו של אחמד שפיק מן המירוץ. בשיאה של מערכת הבחירות אף פיזר בית המשפט החוקתי את הבית התחתון של הפרלמנט, רק יומיים לפני הבחירות וקבע כי חוק הצינון של אנשי המשטר הישן (המכונים במצרים אל-פולול, "השרידים") אינו חוקתי ועל כן יוכל שפיק להתמודד.

חרף הטענות העולות במצרים בשבועות האחרונים, כי מדובר בקרב בין המתנגדים למהפכה (שפיק, כמייצג המשטר הישן) לבין חוטפי המהפכה (מורסי ו"האחים"), הקרב בין שני המועמדים צמוד ומותח: בסיבוב הבחירות הראשון זכה מורסי ב-24.7% מן הקולות ואילו שפיק זכה ב-23.6%. עם זאת, בסבב הבחירות שנערך בימים האחרונים אצל בעלי זכות הבחירה מחוץ למצרים, זכה מורסי לניצחון מוחץ והשיג למעלה מ-75% מן הקולות.

ההפגנות במצרים עוד לא הגיעו לסיומן גם בפתחה של מערכת הבחירות: אתמול באישון לילה, שעות ספורות בלבד לפני פתיחת הקלפיות, צעדה באלכסנדריה הפגנת ענק נגד שלטון המועצה הצבאית העליונה והחלטתה השרירותית, לטענת המפגינים, לפזר את הפרלמנט. המפגינים הביעו מחאתם גם על תקנה שעברה על-ידי המועצה, ולפיה חיילים, ולא רק שוטרים, יוכלו לעצור אזרחים במדינה.

גרפיטי בקהיר המציג את המועמדים שפיק ומורסי כבובות על חוט של המועצה הצבאית העליונה (Flickr/Gigi Ibrahim)
גרפיטי בקהיר המציג את המועמדים שפיק ומורסי כבובות על חוט של המועצה הצבאית העליונה (Flickr/Gigi Ibrahim)

מורסי מעלה את הטון

גם מועמד האחים המוסלמים לנשיאות, מוחמד מורסי, החריף בימים האחרונים את הרטוריקה שלו והזהיר מזיופים בהצבעה, שמטרתם לקדם את ניצחונו של שפיק. הוא ציין, כי "אם יתגלו זיופים בבחירות, הרי שהתוצאה תהיה מהפכה אדירה נגד הפושעים ונגד כל מי שמגן על הפשעים. מהפכה זו לא תסתיים עד אשר יושגו היעדים של מהפכת ה-25 בינואר במלואם".

מורסי ממצב עצמו בימים האחרונים כמגן המהפכה ומצייר את יריבו, שפיק, כשריד המשטר הישן, שכל מטרתו לחסל את המהפכה ולשלוט במדינה בדרכים הישנות והנפסדות של משטר מובארק. עוד התחייב מורסי, כי אם ייבחר לנשיא, הוא ישים קץ לשחיתות במדינה ויבנה משטר דמוקרטי פלורליסטי.

מורסי התייחס בימים האחרונים גם להסכם השלום עם ישראל וציין מפורשות כי מצרים תמשיך לכבד את כל ההסכמים הבינלאומיים שעליהם היא חתומה, "אלא אם יוכח כי הם סותרים את האינטרסים (של מצרים; ע"ב) או את החוק הבינלאומי". "ישראל הפרה לא אחת את תנאי ההסכם," הוסיף מורסי, "אך אינני מבקש לבטל את הסכם השלום אלא רק לנסחו מחדש". בדבריו התייחס מורסי גם לכינונו של איחוד בנוסח האיחוד האירופי בין מדינות הליגה הערבית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן